به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی‌معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید مجتبی حسینی معاون امور هنری در این همایش گفت: متولی جامعه، شهروندان و متولی تئاتر، هنرمندان تئاتر هستند.

حسینی در ادامه گفت: تئاتر ایران می‌تواند مرزهای فرهنگی و هنری ما را وسعت بخشد و ضرورت دارد که توسعه تئاتر هم در جغرافیا و هم در تاریخ فرهنگی این سرزمین موردتوجه باشد.

معاون امور هنری افزود: یکی از مسائل محوری در فرهنگ و هنر توسعه نامتوازن است که چالش‌های متعددی به دنبال داشته است. اگر پهنه‌هایی در هنر مانند پهنه انسانی را مرور کنیم می‌بینیم بیش از 150 هزار فارغ‌التحصیل تئاتر داریم، آموزشگاه‌های بسیاری تئاتر آموزش می‌دهند، تعداد هنرمندان و گروه‌های تئاتری افزایش قابل توجهی داشته است و تعداد تئاترها و اجراهای امروز در تهران و استان‌ها با 10 سال پیش قابل مقایسه نیست. اگرچه هنرهای نمایشی در پهنه اقتصادی هم رشد قابل‌توجهی داشته اما دوشادوش و همراه با دیگر پهنه‌ها مانند حوزه انسانی تئاتر نبوده است. این موضوع در سایر هنرها نیز وجود دارد. بنابراین اگر قدری با آرامش  و جامع‌نگر نگاه کنیم بجاست که این پهنه‌ها را همراستا کنیم و نگاه واقع‌نگری به ماجرا داشته باشیم. 

حسینی گفت: براساس قانون تکالیف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیاستگذاری، حمایت و نظارت تئاتر است که برعهده اداره کل هنرهای نمایشی است و انجمن‌های هنرهای نمایشی فعالیت‌های اجرایی تئاتر را انجام می‌دهند. اگر یک مؤسسه یا نهاد خصوصی مانند انجمن نمایش را در انحصار قرار دهیم برخلاف منش و روش هنرمندان است و باید بر تعدد و تکثر آن افزود، شکل‌گیری صنف‌های تخصصی، چندصدایی را در عین وحدت پیگیری می‌کند. پیش‌نویس تشکیل نظام صنفی هنر در وزارت ارشاد از اوایل دولت یازدهم مدنظر بوده است و همچنان دنبال می‌شود. تشکیل صنف یک ضرورت است و به شناخت کارکردها کمک می‌کند.  نباید به نهادهای قراردادی محدود و منحصر شد و حمایت‌ها و فعالیت‌های تئاتر می‌تواند در قالب‌های مختلف انجمن، صنف و ... انجام شود.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌در ادامه گفت: بیش از 40 جشنواره با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ برگزار می‌شود و جشنواره‌های بسیاری نیز برگزار می‌شود که حمایت معاونت هنری را ندارد، اما آیا این جشنواره‌ها که منابع و نیروی فکری و اجرایی ما را صرف می‌کند، به درستی پیش می‌رود یا به رویکردهای دیگر و جدیدی نیاز داریم. به نظر می‌رسد یک آسیب شناسی جامع با در نظرگرفتن همه جوانب نیاز است.

حسینی افزود: تمرکززدایی از تهران در هنر و از جمله تئاتر نسبت به سه دهه پیش خیلی متفاوت شده است و هنرمندان بزرگ و صاحب‌نظر در همه جای ایران،حضور دارند. و پروژه‌های مختلفی نیز برای پویایی هنر در سراسر ایران در حال اجراست. طرح شبکه‌های شهرهای خلاق فرهنگ و هنر که چند روز پیش فراخوان آن اعلام شد از همین موارد که بستر مناسبی برای توسعه هنرهای نمایشی  و سایر هنرهاست تا شهرها براساس این طرح برای توسعه هنر خود مشارکت کنند.