به گزارش هنرآنلاین به نقل از ستاد خبری چهاردهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان، مهلت ارسال آثار به این دوره از جشنواره تا روز 25 تیر ماه است و این فرصت تمدید نخواهد شد.

چهاردهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان (تئاتر خیابانی و دیگر گونه‌های اجرایی)، در بردارنده بخش‌های مسابقه ایران، دیگرگونه‌های اجرایی، نمایش‌های آیینی و سنتی، مسابقه تئاتر ملل، تئاتر کودک و نوجوان، مهمان (برگزیده جشنواره‌های سراسری تئاتر خیابانی)، پژوهش و کارگاه‌های آموزشی است.

هرچند این جشنواره با موضوع آزاد برگزار می‌شود، اما برگزارکنندگان آن بر چند محور تاکید دارند. موضوعاتی مانند وفاق و انسجام اجتماعی، ترویج نشاط اجتماعی و روحیه امیدواری، موضوعات شهروندی و معضلات شهری، محیط زیست، منابع طبیعی و ثروت‌های ملی (با تأکید بر حفظ جنگل‌ها)، ترویج هنر دینی و آموزش مفاهیم ارزشی و شناسایی استعدادها با تأکید بر زندگی و سیره پیامبر گرامی اسلام (ص)، ترویج فرهنگ صلح و دوستی و احترام متقابل بین ملت‌ها و آگاهی‌بخشی و دانش‌افزایی درباره آسیب‌های اجتماعی ناشی از اعتیاد، بیکاری، طلاق و تلاش در پیشگیری از این آسیب‌ها، از جمله محورهای مورد تاکید این جشنواره است.

همان‌گونه که پیش‌تر در فراخوان این دوره از جشنواره اعلام شده، آثار متقاضی شرکت در این جشنواره نباید پیش از این در جشنواره دیگری اجرا شده باشند.

در جشنواره چهاردهم، بخش مسابقه ایران به صورت رقابتی برگزار می‌شود و تنها آثاری می‌توانند در این بخش شرکت کنند که تا پیش از مهلت ارسال آثار، حداقل پنج اجرای عمومی را پشت سر گذاشته باشند.

آثار متقاضی حضور در بخش دیگرگونه‌های اجرایی می‌بایست صرفاً برای اجرا در جشنواره چهاردهم تولید شده باشند.

بخش نمایش‌های آیینی و سنتی به صورت رقابتی برگزار می‌شود و بر اساس انتخاب هیأت داوران در هر کدام از بخش‌های تحقیق و پژوهش آیین‌ها، کارگردانی، طراحی فضای نمایشی و موسیقی به برگزیدگان جوایزی اهدا خواهد شد.

مسابقه تئاتر ملل نیز به صورت رقابتی برگزار می‌شود و گروه‌های نمایشی ایرانی هم می‌توانند آثار خود را برای شرکت در این بخش به دبیرخانه ارسال کنند.

در بخش تئاتر کودک و نوجوان دبیرخانه جشنواره، پذیرای نمایش‌های تولید شده متقاضیان خواهد بود که به صورت نسخه تصویری ارائه شوند.

در بخش مهمان (برگزیده جشنواره‌های سراسری تئاتر خیابانی) ستاد برگزاری جشنواره در نظر دارد با هماهنگی دبیرخانه جشنواره‌های اداره کل هنرهای نمایشی و رایزنی با دبیران جشنواره‌های سراسری تئاتر خیابانی کشور، از میان آثار معرفی شده، از پنج اثر برتر نمایش خیابانی دعوت و دو اثر برتر را به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی کند.

متقاضیان حضور در بخش پژوهش می‌توانند مقالات تخصصی خود را با موضوعات مرتبط با تئاتر خیابانی به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند. مقالات ارسالی می‌بایست تاکنون به چاپ نرسیده باشند. ترجمه مقالات تخصصی حوزه تئاتر خیابانی نیز در این بخش پذیرفته خواهد شد.

و سرانجام اینکه ستاد برگزاری جشنواره با هدف ارتقای بنیه علمی این حوزه از تئاتر، کارگاه‌های آموزشی تئاتر بیرونی را با حضور استادان داخلی و خارجی برگزار می‌کند.

مهلت ارسال لوح فشرده آثار بخش مسابقه ایران، دیگرگونه‌های اجرایی، آیینی و سنتی، تئاتر ملل، کودک و نوجوان و اصل پژوهش‌ها (مقالات تخصصی) تا بیست و پنجم تیر ۱۳۹۸ است.

دبیرخانه دائمی جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان در کردستان، مریوان، بلوار امام خمینی (ره)، مجتمع فرهنگی هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با کدپستی ۶۶۷۱۷۴۳۱۷۳ قرار دارد و ارتباط با آن از طریق شماره تماس‌های ۰۸۷۳۴۵۹۳۶۲۵- ۰۸۷۳۴۵۹۴۵۶۷، نمابر: ۰۸۷۳۴۵۹۰۳۶۶- ۰۸۷۳۴۵۹۳۶۲۶ و نشانی الکترونیکی mariwan.festival@gmail.com میسر است.

 

دبیرخانه جشنواره تئاتر خیابانی مریوان ساماندهی شد

این روزها چهار پلاتوی جدید در استان کردستان در حال ساخت هستند که قرار است این پلاتوها همزمان با جشنواره چهاردهم تئاتر خیابانی در شهرهای مریوان، سقز، دیواندره و بیجار به بهره برداری برسند و در کنار اینها بودجه‌ای هم برای سر و سامان دادن به دبیرخانه جشنواره تئاتر خیابانی اختصاص داده شد تا این مکان بهسازی شود.

این بودجه به صورت اختصاصی از سوی جلال قلعه شاخانی مدیر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان برای تعمیر و ساماندهی دبیرخانه جشنواره تئاتر خیابانی مریوان اختصاص داده شد.

چهاردهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان (تئاتر خیابانی و دیگرگونه‌های اجرایی) با دبیری فاتح بادپروا یکم تا پنجم شهریور ماه در شهر مریوان برگزار می‌شود.