سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش عروسکی "آب و دیگران" به نویسندگی و کارگردانی علیرضا ناصحی از 9 تیرماه ساعت 18 در کارگاه نمایش مجموعه تئاترشهر روی صحنه است. عروسک‌گردان‌های این اثر هما خداجوی، مرجان نامور آزاد، فرشاد فرهادپور، مرتضی فرجی، مرتضی حسینی، امیر نقدعلی و علیرضا ناصحی هستند. این نمایش در بیست و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان حضور داشته و موفق به دریافت جایزه ساخت عروسک و عروسک‌گردانی و همچنین برگزیده بخش نوجوان به انتخاب مخاطبان شده است. "آب و دیگران" در جشنواره "ایشارا" هندوستان نیز اجرا شده است.

علیرضا ناصحی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره موضوع و مضمون نمایش "آب و دیگران" گفت: این نمایش درباره آب و بحران کمبود آن است و به نظر من متاسفانه جنگ بعدی بر سر این موضوع خواهد بود، چراکه روند مصرف بی‌رویه آب منجر به کمبود و قطع آن خواهد شد.

او در ادامه اضافه کرد: این نمایش با استفاده از عروسک و شعرهای هشداردهنده‌‌، اخطاری جدی درباره بحران کمبود آب می‌دهد و منظور از دیگران در این اثر امثال ما هستند که از آب استفاده بهینه نمی‌کنند.

این نویسنده و کارگردان ضمن اشاره به اینکه در این نمایش از تکنیک عروسکی ماروت (ترکیب انسان و عروسک) استفاده شده است، درباره سبک و فضای اجرایی این نمایش خاطرنشان کرد: فضای اجرایی این نمایش برگرفته از ناخودآگاه من است. راوی این اثر سورئال، عروسک‌های کمانچه هستند و در این نمایش بی‌کلام از پانتومیم نیز استفاده شده است.

او با بیان اینکه از سال 92 جسته و گریخته مشغول تمرین و اجرای نمایش "آب و دیگران" هستیم، درباره طراحی صحنه این نمایش عنوان کرد: به دلیل سفرهایی که به منظور اجرای نمایش در نظر داشتیم، دکور را پورتابل طراحی کردیم. در مجموع طراحی صحنه خاصی نداریم به جز یک لته در انتهای صحنه که فضای جنگ را تداعی می‌کند.

ناصحی درباره موسیقی این اثر نمایشی یادآور شد: موسیقی‌های نمایش انتخابی است و به صورت پلی‌بک پخش می‌شود. اکثر موسیقی‌های نمایش باکویی است و موسیقی هوشنگ کامکار با عنوان "آب را گل نکنیم" با صدای شهرام ناظری نیز در این نمایش پخش می‌شود.

او در پایان صحبت‌هایش گفت: متاسفانه چند سالی است که دولت و مخاطبان، حمایت چندانی از این گونه تئاتر که تجربی است، نمی‌کنند و تماشاگران نیز بیشتر به تماشای نمایش‌هایی که در آن‌ها سلبریتی‌ها حضور دارند رو می‌آورند. ما در کارمان چهره‌های معروف نداریم اما خوشبختانه کسانی که به تماشای این اثر می‌نشینند آن را به دیگران معرفی می‌کنند. این نمایش در مدارس هند اجرا شده است و بسیار مورد استقبال قرار گرفته است و به نظرم در صورتی‌که من نیز از خارج از کشور، اثری را در ایران اجرا می‌کردم استقبال قابل توجهی از نمایش‌ام می‌شد.  این موضوع مصداق این مصراع شعر است که می‌گوید: آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می‌کرد...

در خلاصه داستان نمایش آمده است: آقای کف پا دنبال آب برای می‌گردد اما بر سر آب جنگ در گرفته است.

دیگر عوامل نمایش "آب و دیگران" عبارتند از: طراح پوستر: محمدرضا محبی، عکاس: مریم سهیلی و فرشاد فرهادپور، طراح نور: مسلم رضایی.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.