سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "کچل کفترباز" نوشته نسرین خنجری به کارگردانی آزاده انصاری از 16 اردیبهشت‌ماه ساعت 19:30 در سالن گلستان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روی صحنه است و بازیگران این نمایش کودک و نوجوان فرزین محدث، مینووش رحیمیان و مهرنوش شریعتی هستند.

آزاده انصاری در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره انتخاب این اثر نمایشی به منظور اجرا گفت: علاقه بسیاری به افسانه‌ها و قصه‌های جادویی و پررمز و راز دارم چراکه این داستان‌ها علاوه بر جذابیت، نکته‌ها، پندها و راهکارهای بسیاری برای زندگی دارند. "کچل کفترباز" هم یکی از همان داستان‌هاست که به نظرم جذابیت‌های خود را دارد، ضمن اینکه برای کودک امروز می‌تواند جذاب و تأثیرگذار باشد.

او در ادامه افزود: البته لازم است اشاره کنم که ما بر روی اقتباس خانم لیسا جمیله برجسته از قصه "کچل کفترباز" صمد بهرنگی که توسط انتشارات کانون به چاپ رسیده تمرکز کردیم و در نهایت با برداشتی آزاد و متفاوت، اثر حاضر را برای اجرای صحنه‌ای آماده کردیم. نمایش "کچل کفترباز" در ستایش شادی است و به این موضوع که شادی سرمایه بزرگی‌ست و باید مدام از آن مراقبت کرد، می‌پردازد.

کارگردان نمایش "ماه پیشونی" ضمن اشاره به اینکه "کچل کفترباز" همچون آثار قبلی‌اش ترکیبی از حضور بازیگران توانمند، باتجربه، خلاق و عروسک‌هاست، عنوان کرد: با توجه به تجربه سال‌ها فعالیتم در زمینه نمایش عروسکی و شناختی که از ویژگی‌ها و مختصات دنیای فانتزی عروسک‌ها دارم از امکانات و قابلیت‌های آن برای به تصویر کشیدن این قصه بهره گرفتم.

او در ادامه اضافه کرد: حدود چهار ماه برای ساخت لحظه لحظه این نمایش تمرین کردیم تا هم برای مخاطب کودک جذاب و شیرین باشد و هم همراهان بزرگسال‌ کودکان. "کچل کفترباز" مناسب برای کودکان چهار تا ده سال است اما خوشبختانه تا به امروز بزرگسالان هم در کنار کودکان‌شان با لحظات این نمایش همراه شده و به وجد آمده‌اند.

انصاری با بیان اینکه باید برای تئاتر کودک فرهنگ‌سازی کنیم، عنوان کرد: جامعه‌شناسان براین باورند که جامعه بدون تئاتر، جامعه بانشاطی نیست. تماشای تئاتر، کودک را اجتماعی‌، باهوش‌ و با فرهنگ‌تر بار می‌آورد. تئاتر دیدن به اندازه پوشاک، خوراک، بهداشت و سلامت حائز اهمیت است و برای کودک علاوه بر جنبه سرگرمی، جنبه آموزشی و فرهنگی دارد. کودکی که تئاتر در لیست برنامه‌ها و عادات او باشد نسبت به دیگر همسالان خود مهارت بیشتری در انتخاب‌هایش دارد، تخیلش بارور می‌شود، رشد فکری بهتری خواهد داشت و به معلومات و اطلاعاتش افزوده خواهد شد.

این کارگردان تئاتر در ادامه گفت: برای این مهم نهادهای حمایتی همچون صداوسیما، آموزش و پرورش، شهرداری و سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف باید ورود کنند. از هنرمندان فعال این عرصه حمایت کنند و بدانند که هر اندازه برای این مهم سرمایه‌گذاری شود، در آینده شاهد شکوفایی هر چه بیشتر کودکان و آینده‌سازان این مرز و بوم خواهیم بود. ما هم به عنوان فعالان این عرصه باید به خواسته‌های کودکان و مفاهیم موردنظر او توجه بیشتری کنیم و موضوعاتی را انتخاب کنیم که ضمن اینکه جذاب و لذت‌بخش هستند، سرگرم‌کننده نیز باشند. این موضوعات باید در عین حال که دارای ارزش ادبی و هنری هستند پاسخگوی نیازهای کودک هم باشند.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: مشاوره متن: آزاده انصاری، آهنگساز و تنظیم: عبد آتشانی، طراحی و ساخت عروسک: سهیلا باجلان، طراح صحنه: آویده سعادت پژوه، طراح لباس: مرضیه ایمانخانی، گرافیست و طراح پوستر و برشور: سعید رضوانی، ساخت تیزر: فرزین طاهری، مسئول روابط عمومی و تبلیغات: روژین ستاری و روشنک کریمی، دستیار کارگردان: مونا گلپایگانی و رویا الماسی مهر، نوازندگان: پرکاشن: مریم آشوری، تارو سه تار: مجیدخیاطی، تنبک و دایره: امیرحسین انصافی، ویولا و کمانچه آلتو:علی علی‌شاه پور، ساکسیفون آلتو:علی لطفی و گروه اجرایی صحنه: سهیلا باجلان، شایان شریعت و شهریار شمس.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.