سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "به وقت پازولینی" به نویسندگی و کارگردانی آرش سنجابی از هشتم خردادماه ساعت 18 در تماشاخانه دیوار چهارم به روی صحنه است. الناز اسماعیل زادگان، ایمان اصفهانی، پگاه الله‌وردی، صبا ایزدپناه، گلشید بحرایی، الهام حسینی، محدثه حیرت، مهرداد سنجابی، آرش سلیمانی، مونا شناس، سونیا شیرازی، محمدرضا عیوضی، بهمن قهرمانی، نیلوفر لاری پور، شقایق مهدی پور، علیرضا میرزا محمدعلی و رازیما میرزایی در این اثر نمایشی ایفای نقش می‌کنند.

آرش سنجابی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره موضوع و مضمون نمایش "به وقت پازولینی" گفت: این نمایش جدا از دغدغه‌ها و مسیری نیست که در این چند سال در فضای نمایش ایران طی کرده‌ام. آثار نمایشی که تاکنون به روی صحنه آورده‌ام بخش‌های مختلفی دارد؛ اعتراف، عدم قطعیت و خشونت شرقی. در نمایش "به وقت پازولینی" خشونت شرقی در این نمایش، از دیگر آثاری که تاکنون اجرا کرده‌ام، برجسته‌تر است و طبعاً این خشونت شرقی تبدیل به فضایی می‌شود که می‌تواند کشورهای همسان خود را پیدا کند؛ ممکن است کشوری را بیابد همچون ایتالیای دهه هفتاد میلادی که در آن جنس خشونت شرقی به وجود می‌آید یعنی برخلاف اینکه در مختصات جغرافیای دیگری است اما خشونت شرقی به آنجا نیز راه پیدا می‌کند.

او در ادامه افزود: نمایش "به وقت پازولینی" یک فضای ایزولهِ سوله مانند را شامل می‌شود که در آن گروهی با عنوان "نهضت بانوی پیر" حکمرانی می‌کنند و تعدادی را به گروگان می‌گیرند. در این نمایش این فضا را در سه محور اصلی حلقه عصبیت، حلقه پلشتی و حلقه خون به روی صحنه آوردیم.

کارگردان نمایش "فیدل" ضمن اشاره به اینکه تمرینات این نمایش به مدت سه ماه به صورت فشرده به طول انجامیده است، درباره سبک و فضای اجرایی نمایش "به وقت پازولینی" خاطرنشان کرد: این نمایش یک اثر فضانگارانه است به این معنی که این اثر از فضا به‌مثابه یک ابزار برای بیان موضوع خود استفاده می‌کند. آنچه در امروز تئاتر ما بسیار کم است فضا است و گرفتن فضا از تماشاگر لطمه بزرگی به تئاتر کشور وارد کرده است. ما در این نمایش سعی کرده‌ایم از فضا به‌عنوان یک عنصری چون بازیگر و آکسسوار استفاده کنیم که به نظرم تاکنون جواب داده است. سبک کار شاخه‌ای از رئالیسم جادویی است که در جاهایی و در بعضی از صحنه‌ها به‌خصوص در صحنه‌های پرفورمنس یک نوع روایت پست‌مدرن دارد.

سنجابی درباره طراحی صحنه این نمایش یادآور شد: طراحی صحنه در امروز تئاتر چندان سخت نیست، به این جهت که گروه‌ها و اسپانسرهایی هستند که حاضرند بدون دریافت وجهی طراحی صحنه اجرایی را انجام دهند اما من معمولاً همیشه از این موضوع دوری می‌کنم چرا که احساس می‌کنم چیدمان بازیگر یک نوع طراحی صحنه است. ابزارهای مهم من در بیان، ابتدا روایت و سپس نور و فضاست و طراحی صحنه برایم در دسته‌های پایین‌تری قرار می‌گیرد.

او درباره موسیقی نمایش "به وقت پازولینی" گفت: در این کار موسیقی، پیش‌تر از تمرینات برایم شکل گرفت. این نمایش چند موسیقی انتخابی دارد که پیش از آغاز تمرینات انتخاب شده بودند. این اثر دارای موسیقی‌هایی است که بسیار مهجور بودند اما بیانگر فضای خشونت شرقی هستند که در نظر داشتم. ضمن این که ما در آغاز نمایش یک تک‌آهنگ را پخش خواهیم کرد که موسیقی آن از دانیال شهرتی است با کلام بابک صحرایی و صدای محمدرضا عیوضی.

آرش سنجابی در پایان صحبت‌هایش اظهار کرد: من در این سال‌ها گروه تئاتر "دیگر" را با یک سری مانیفست و شعارهایی که داشته تشکیل داده و آثاری را به روی صحنه آوردم و سعی کرده‌ام تماشاگر دگرگونه‌ای نیز داشته باشم. امیدوارم علاقه‌مندان هنر نمایش، جریان تئاتر متفاوت را تنها نگذارند و از آن حمایت کنند.

دیگر عوامل نمایش "به وقت پازولینی" عبارتند از: تهیه‌کننده: پویا امینی، طراح حرکت: رازیما میرزایی، دستیار کارگردان: فروغ مسعودی، طراح لباس: مونا شناس، طراح پوستر: مهدی رایگانی، طراح نور: ایمان نظری و عکاس: ساقی بلیغ.

علاقه‌مندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیکت تهیه کنند.