سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "میدان نبرد، پیکر زن" بر اساس نمایشنامه‌ای نوشته ماتئی ویسنی‌یک نمایشنامه‌نویس فرانسوی- رومانیایی، با طراحی و کارگردانی الهام یوسفی با بازی سهیلا صالحی و آوا علوی از هشتم خردادماه ساعت 19:45 در سالن شماره دو تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه است.

الهام یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره انتخاب این نمایشنامه از ماتئی ویسنی‌یک و اجرای آن گفت: موضوع جنگ همواره دغدغه من بوده است چرا که به نظرم همه انسان‌ها به‌صورت روزانه با مسئله جنگ و تجاوز دست‌به‌گریبان هستند و جنگ تنها مختص به برهه خاص تاریخی جهان و محدود به بوسنی نیست و تنها تعریف‌ها از آن متفاوت است. جنگ تنها تجاوز تن‌به‌تن نیست و انواع مختلفی از آن در سطح جهان دیده می‌شود.

او درباره میزان وفاداری‌اش به نمایشنامه اصلی در اجرا عنوان کرد: سعی کرده‌ام به نمایشنامه "میدان نبرد، پیکر زن" متعهد باشم، اما واقعیت این است که این جنس از نمایشنامه‌ها که از متن اصلی ترجمه می‌شوند یعنی از زبان فرانسه به فارسی، در آن دخل و تصرف صورت می‌گیرد، چرا که جنس ادبیات ما با زبان فرانسه متفاوت است. متن اصلی زبان سختی دارد و به نظرم آمد آن را برای تماشاگر ساده و روان‌تر کنم.

پوستر نمایش میدان نبرد، پیکر زن

این کارگردان اضافه کرد: من در نظر نداشتم "میدان نبرد، پیکر زن" را تنها برای مخاطب خاص اجرا کنم و علاقه‌مند بودم مخاطب عام نیز به تماشای نمایش نشسته و از آن دریافتی داشته باشد. جنس دیالوگ‌ها به نسبت نمایشنامه در اجرا تغییر کرده است، صحنه‌ها تا حدودی جابه‌جا شده و خط داستانی برای آن تعریف کرده‌ام، ضمن اینکه این نمایش پایانی متفاوت از متن اصلی دارد.

یوسفی با بیان اینکه تمرینات این نمایش دو ماه به طول انجامیده است، درباره سبک و فضای اجرایی نمایش "میدان نبرد، پیکر زن" خاطرنشان کرد: این نمایش یک اثر مولتی‌مدیا است که سعی شده "اینتراکشن" باشد و تماشاگر را وارد فضای نمایش کرده و با او تعامل برقرار کند. از آنجا که داستان این اثر نمایشی، روایتی به‌شدت دراماتیک دارد، تماشاگر را دچار هیجانات احساسی می‌کند و به این منظور بر آن شدیم تا برشت‌وار به داستان نگاه کنیم تا جلوی این موضوع را بگیریم بنابراین شروع به فاصله‌گذاری کرده تا مخاطب را به فکر واداریم و تماشاگر این امکان را داشته باشد تا با شخصیت‌ها همذات‌پنداری کند.

او درباره طراحی صحنه و موسیقی این نمایش یادآور شد: در طراحی‌ ویدئوها، حرکت و صحنه از المان‌های تعلیق و تکرار استفاده شده است تا تماشاگر دچار تعلیق شود. وزنه‌ای به پای بازیگران وصل است که زمانی که دو بازیگر به هم می‌رسند بار یکدیگر را جابه‌جا می‌کنند، یعنی آن که در ابتدا سنگین‌تر بوده است، سبک می‌شود و دیگری که سبک‌تر بوده، سنگین می‌شود. موسیقی‌های نمایش نیز انتخابی است و بیشتر از طراحی صدا در این اثر استفاده شده است.

یوسفی در پایان صحبت‌هایش گفت: به نظرم نمایش "میدان نبرد، پیکر زن" از آدم‌ها دعوت می‌کند تا بیشتر ببینند و بشنوند. به دلیل پیشرفت تکنولوژی خشونت در حال متداول و عادی شدن است. یکی از پیامدهای این پیشرفت بازی‌های جنگی است که در پرده‌های بزرگ به نمایش درمی‌آیند و این خشونت را توجیه می‌کنند. دیگر تضمینی وجود ندارد که انسان درگیر این تکنولوژی، صلح را متوجه شود و خشونت برایش به امری عادی تبدیل نشود. او به دلیل کسب قدرت کاذب اتفاقاتی را رقم خواهد زد که منجر به پشیمانی خواهد شد.

دیگر عوامل نمایش "میدان نبرد، پیکر زن" عبارتند از: مدیر پروژه: ثمین مهاجرانی، دستیار کارگردان: آرام خادم، ویدئو آرتیست: علی‌یار راستی، موسیقی: امین مانیان، مشاور حرکت: ایده ابوطالبی، مشاور دکور: سارا اعظم‌پناه، مدیران صحنه: سعید مردانی و سعید هنرمند، طراح گرافیک: علیرضا عسکری‌فر، ساخت تیزر: علی‌یار راستی و حامد معصومی، ساخت دکور: استودیو اینکا و دوخت لباس: مرضیه نوروزی.

علاقه‌مندان می‌توانند بلیت نمایش "میدان نبرد، پیکر زن" را از سایت تیوال تهیه کنند.