سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "خون به پا می‌شود" براساس نمایشنامه "تیتوس آندورنیکوس" اثر ویلیام شکسپیر با بازنویسی شهرام احمدزاده و طراحی و کارگردانی مسعود طیبی از 22 اردیبهشت‌ماه ساعت 19:30 در تماشاخانه استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه است و بازیگران آن خسرو شهراز، ندا مقصودی، امین طباطبایی، ایمان اشراقی، وحید جباری، ناصر رحیمی، پانیذ خوش نیک، ایمان میرهاشمی، علیرضا قیدری، بابک محمودزاده و کامران حاجی علی اکبر (پارسا) هستند.

مسعود طیبی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره انتخاب و اجرای این اثر گفت: نمایشنامه "تیتوس آندورونیکوس" نخستین و ضعیف‌ترین تراژدی ویلیام شکسپیر است که به دو دلیل تصمیم به اجرای آن گرفتم؛ اول اینکه طی تمام این سال‌ها اکثر هنرمندان برای اجرا به سراغ نمایشنامه‌هایی چون "هملت"، "مکبث"، "اتللو" و "ریچارد" از این نویسنده رفته‌اند و من بر آن شدم تا ریسک آن را کنم که اثر دیگری از این نویسنده را به صحنه آوردم.

او همچنین در ادامه افزود: دلیل دومی که باعث شد این اثر را به منظور اجرا انتخاب کنیم این است که به قول یان کات "تیتوس آندورنیکوس"، خون‌بارترین و سیاسی‌ترین اثر ویلیام شکسپیر است و این نمایش همخوانی بسیاری با شرایط روز دارد و پس از بازنویسی توسط شهرام احمدزاده آن را روی صحنه آوردم.

این کارگردان با بیان اینکه در اجرای این نمایش اصلاً وفادار به نمایشنامه ویلیام شکسپیر نبودم، با اشاره به اینکه این اثر نمایشی فضایی گروتسک دارد، درباره سبک و فضای اجرایی یادآور شد: نمایش "خون به پا می‌شود" دارای فضایی ترسناک با لایه‌های کمدی تلخ است و از جایی به سمت قتل و کشتارها رفته و فضا تراژیک می‌‌شود. این نمایش از عشق آغاز شده و به نفرت، جاه‌طلبی و کشتار ختم می‌شود.

او در ادامه اضافه کرد: سه سال است که قصد اجرای این نمایش را دارم و در بهمن‌ماه 97 به من اطلاع داده شد که می‌توانم آن را روی صحنه آورم. متاسفانه زمان بسیار کوتاهی برای آماده‌سازی و تمرین نمایش داشتیم با این حال تمرینات را اسفندماه آغاز کرده و تا اردیبهشت‌ماه تمرین‌ها ادامه داشت.

این مدرس دانشگاه درباره طراحی صحنه این نمایش گفت: طراحی صحنه نمایش، معطوف به بدن بازیگر و نورپردازی است و مابقی صحنه از آکسسوار تشکیل شده است. میز متحرکی که در دو صحنه دیده می‌شود و موقعیت نوری که میان بازی‌ها دیده می‌شود. علاقمند بودم تا با استفاده از فضای عریان، بازی‌ها در ذهن مخاطبان تاثیرگذار باشد.

او درباره موسیقی این نمایش عنوان کرد: موسیقی نمایش ساخته شده است و به صورت پلی‌بک پخش می‌شود و فضایی افکتیکال دارد. بازی‌‌ها، دیالوگ‌ها، شیوه کارگردانی و موسیقی همه در جهت فضاسازی هستند.

او با اشاره به اینکه به منظور آماده‌سازی و اجرای این نمایش دچار سختی‌های بسیاری شدیم، خاطرنشان کرد: متاسفانه این روزها تنها نمایش‌هایی موفق هستند که پول یا بازیگر چهره داشته باشند و ارزش کار هنری بسیار پایین آمده است. گروه‌هایی که به لحاظ مالی تامین هستند می‌توانند از بهترین عوامل و بازیگران استفاده کنند و این روزها تجربه، کیفیت کار و قابلیت آدم‌ها چندان اهمیت ندارد چراکه معیار سنجش، پول است.

مسعود طیبی در پایان گفت: از آنجا که ما شرایط مالی مساعدی نداشتیم امکان تبلیغات برای کارمان میسر نشد. بیلبورد شهری نداریم و حتی این نمایش بروشورو پوستر هم ندارد با این حال در چند اجرای نخست که این نمایش داشته، استقبال خوبی از سوی مخاطبان صورت گرفته است. متاسفانه سالن ناظرزاده مناسب اجرای این نمایش نیست و ما علاقمند بودیم این اثر را در سالن بلک باکس سمندریان اجرا کنیم اما اگر این فرصت اجرا را از دست می‌دادیم شاید مجبور می‌شدیم سه سال دیگر به انتظار نوبت اجرا بمانیم. با این حال آقای حسین مسافرآستانه همکاری بسیاری با ما داشته است.

دیگر عوامل نمایش عبارتند از: طراح صحنه: سعید آرین، طراح نور: مرتضی حقیقت بیان، طراح صدا و آهنگساز: سهراب کرم‌رودی، طراح گریم: افسانه قلی‌زاده، طراح لباس: فاطمه محمدی، طراح پوستر، بروشور و عکاس: رضا جاویدی (براساسthe evil within)، مدیر تولید: شقایق شعبانی، دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز: کیکاووس شکوهی، دستیار دوم کارگردان: جاهد قربانی، مدیر صحنه: محمدرضا خاکی، منشی صحنه: غزال مهدی زاده، ساخت تیزر و اقلام تبلیغاتی: جاوید علیپور، فرزین شکاری، رضا گورابی و رکسانا محمدشاطر، خوانندگان کُر: نیکی پارسا امیر، پانیذ خوش نیک و سهراب کرم رودی، اجرای گریم: امید شکری، نادیا داداش زاده و پریا پیوستی، سازندگان ساخت و ساز: لیلا مهدی پور، رویا آخوندان، مریم رستگار، لیلا مال امیری، نادیا داداش زاده، شیوا ابراهیمی، سرور جعفریان، زهرا سالکی و پریا پیوستی، آرایش مو و اصلاح: امیر شکری، دستیار نور: سعید جمشیدپور و خیاط: زهرا بهرامی و فریبا داویجانی.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال  تهیه کنند.