سرویس تئاتر هنرآنلاین: آئین اختتامیه بیست و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی عصر امروز شنبه ۱۴ اردیبهشتماه با حضور محمدهادی عسکری مدیرکل فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، امین مختاری دبیر جشنواره و گروه‌های شرکت‌کننده در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که اجرای آن برعهده کیوان ساکتاف بود، امین مختاری طی سخنانی گفت: جشنواره را با سختی‌هایی با حضور ۱۵ مدیر و تیمی ۱۲۰ نفره برگزار کردیم. خانم ابتکار معاون رییس جمهور نیز به یاری ما شتافتند تا یکی از برگزیدگان را به خارج از کشور بفرستند. سال گذشته تلاش بسیاری شد تا کارها اجرای عموم بگیرند ما هم تلاش‌مان را خواهیم کرد تا برای گروه‌ها تهیه‌کننده گرفته و کارهاشان به اجرا برسد.  

در این مراسم همچنین نماینده شرکت مهرسان که حامی مالی جشنواره بود، درباره حمایت این موسسه از نمایش‌های حاضر در جشنواره تئاتر دانشگاهی توضیحاتی ارائه داد.

پخش نماهنگی درباره مسعود دلخواه بازیگر، کارگردان و مدرس دانشگاه بخش بعدی مراسم بود و در ادامه از این هنرمند با حضور مهدی مشهور و شهرام زرگر تجلیل به عمل آمد.

دلخواه در این مراسم گفت: امسال وارد چهل و سومین سال کاری‌ام در تئاتر می‌شوم که ۲۰ سال آن را در خارج و ۲۳ سال را در ایران بودم و امیدوارم که باز هم در ایران بمانم. از استادم رکن‌الدین خسروی یاد گرفته‌ام که همیشه با قرار‌دادن حرفه‌ای‌ها در کنار جوانان تبادل تجربه را در تئاتر ایجاد کنم.

در بخش بعدی مراسم هوتن شکیبا روی سن و آمد و در ابتدا با صدای کاراکتر دیبی که در کلاه‌قرمزی عهده‌دار ایفای نقش آن بود، شوخی‌هایی را مطرح کرد. او از کامران سپهران برای کمک‌هایی که به او در کارش کرده نیز تشکر کرد و برای تقدیر از او دعوت کرد تا روی سن حاضر شود.

کامران سپهران استاد دانشگاه نیز پس از دریافت تندیس خود از شکیبا در سخنانی از جشنواره تئاتر دانشگاهی به خاطر این تجلیل تشکر کرد.

در ادامه نماهنگی که توسط جشنواره برای کامران سپهران ساخته شده بود پخش شد.

اصغر نوری در ادامه این مراسم روی صحنه حاضر شد و عنوان کرد: خوشحالم که در بهترین جشنواره ممکن هستم و همیشه فکر می‌کنم که تنها جشنواره خوب‌مان جشنواره دانشگاهی بوده و بقیه جشنواره‌ها حاشیه ‌است. امیدوارم دانشجویان حاضر در اینجا در همین متن بمانند و درگیر آن حاشیه نشوند.

او همچنین اضافه کرد: قرار است در هر جشنواره دانشگاهی یک بخشی به نام ترجمه وجود داشته باشد که هر سال ترجمه یک حوزه مثل نمایشنامه و یا متون ادبی خواهد بود. با افتخار اعلام می‌کنم که از امسال این بخش را داریم و بخش ترجمه نمایشنامه به نام محمدرضا خاکی مزین می‌شود.

در پایان نیز برگزیدگان بیست‌ودومین جشنواره تئاتر دانشگاهی به شرح زیر معرفی شدند:

عکس

تندیس جشنواره: کیارش مسیبی برای عکاسی نمایش آئورا

قدردانی: پریسا عباس زاده برای عکاسی نمایش ویستک و پریناز صفویه برای عکاسی نمایش

پوستر

تندیس جشنواره: مریم برادران برای طراحی پوستر نمایش "مشق شب"

تیزر

تندیس جشنواره: محمدرضا نوحی برای نمایش "دریم لند"

پژوهش (جایزه دکتر فرهاد ناظرزاده کرمانی)

قدردانی: نوید قویدل برای پژوهش "خودآیینی تئاتر همچون مقاومت" و احد خالقی  برای پژوهش "مفهوم جابجایی قدرت در نمایشنامه‌های شکسپیر: مطالعه موردی شاه لیر، ژولیوس سزار و مکبث"

ترجمه نمایشنامه

تندیس جشنواره: صدرا صباحی برای نمایشنامه "داستان خانواده" اثر بیلانا سربیلانویچ    

قدردانی:مهسا شیدانی برای نمایشنامه "پسر گمشده" اثر جان پاتریک شنلی

نمایشنامه‌نویسی (جایزه استاد اکبر رادی)

تندیس جشنواره: امیر حمزه حیدری برای نمایش "مسئله‌ی تحمل‌ناپذیر وجود"  

قدردانی: سپیده قربانی  برای نمایش "تخت طاووس" و علی کرسی‌زر و امیر ابراهیم‌زاده برای نمایش "فرایند"

در بخش جشنواره جشنواره‌ها هیئت داوران هیچ برگزیده‌ای را معرفی نکردند.

تجربه‌های اجرا

تندیس جشنواره و دیپلم افتخار به گروه نمایش 22 به نویسندگی وکارگردانی نیلوفر نقیب ساداتی و این کار معرفی شد به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

طراحی صدا و موسیقی

تندیس جشنواره: محمدحسین مجد طاهری  برای نمایش "آئورا"

مسابقه‌ صحنه

طراحی نور

تندیس جشنواره: پدرام رضوانی برای نمایش "جان‌کاه"

طراحی لباس

تندیس جشنواره: شادی ضیایی برای نمایش "مرفی"    

قدردانی: سعیده خان‌بابایی برای نمایش "دریم‌لند"

طراحی صحنه

تندیس جشنواره: پوریا اخوان برای نمایش "است"  

قدردانی: محمدرضا محمودی برای نمایش "پینوکیو"

متن

تندیس جشنواره و جایزه اول متن: پرنیا شمس و امیر ابراهیم‌زاده برای نمایشنامه "است"    

قدردانی و جایزه دوم متن: صبا نجاتی برای نمایشنامه "دریم‌لند"    

قدردانی و جایزه سوم متن: سیاوش حیدری برای نمایشنامه "وحشی"

در بخش دیگری از این مراسم نوید محمدزاده گفت: به‌عنوان بازیگر از دیشب حالم بد است. چراکه ۴ بازیگر دیشب به تنهایی در مقابل ما ۵ داور ایستادند و بدون هیچ تماشاگری بازی کردند که از این بابت حالم بد است و از شما می‌خواهم در هنگام اعلام برگزیدگان ایستاده آنها را تشویق کنید. من در ۵ دوره این جشنواره شرکت کرده‌ام و در دو دوره تندیس گرفته‌ام و از خیلی از کسانی که جشنواره را نقد می‌کنند، تئاتری ترم.

در ادامه محمدزاده به معرفی بازیگران برگزیده زن و مرد پرداخت.

بازیگری زن

تندیس جشنواره و جایزه اول بازیگری زن: شبنم دادخواه برای نمایش "آئورا"    

قدردانی و جایزه دوم بازیگری زن: یاسمن رسولی برای نمایش "است"  

قدردانی و جایزه سوم بازیگری زن: مهشید کاظمی برای نمایش "ناگهان "هذا حبیب‌الله مات فی حب‌الله هذا قتیل‌الله مات بسیف‌الله""

بازیگری مرد

تندیس جشنواره و جایزه اول بازیگری مرد: مصطفی امیری برای نمایش "دریم‌لند"    

قدردانی و جایزه دوم بازیگری مرد: بردیا مشهودی  برای نمایش "وحشی"    

قدردانی و جایزه سوم بازیگری مرد: سپهر طهرانچی  برای نمایش "فرانکنشتاین"

کارگردانی

تندیس جشنواره و جایزه اول کارگردانی: مرتضی جلیلی دوست برای نمایش "دریم‌لند"    

قدردانی و جایزه دوم کارگردانی: پرنیا شمس برای نمایش "است"    

قدردانی و جایزه سوم کارگردانی: امیر ساعتچی و حسین عباس پور  برای نمایش "وحشی"

جایزه هیئت داوران برای استفاده خلاقه از تئاتر مستند

تندیس جشنواره: سیاوش حیدری برای نمایش "تئوریسین"

حیدری که اجرای نمایش‌اش با حاشیه‌هایی همراه بود و بدون تماشاگر اجرا شد بعد از دریافت تندیس خود عنوان کرد: من از مخاطبان محترمی‌ که با بی‌احترامی و توهین جلو ورودشان به سالن گرفته شد عذرخواهی می‌کنم. من از همه عوامل نمایشم که با بی‌احترامی از سالن بیرونشان کردند عذر می‌خواهم. من از همه کسانی که با بی‌انصافی پیکان نقدشان را به سوی ما گرفتند به جای اینکه مسببان این اتفاق را مورد نقد قرار دهند، تشکر می‌کنم و شرمنده بازیگران و عواملی هستم که در ملتهب‌ترین و متشنج‌ترین وضعیت و با وجودی که موبایل‌هایشان ضبط شده بود به صحنه رفتند. این جایزه برای من ارزشمند و به دلیل احترام به نظر داوران قبولش می‌کنم.

یکی دیگر از عوامل این نمایش نیز با بیان اینکه دیشب اجازه ندادند حمیدپورآذری وارد سالن شود، از او و دیگر تماشگران عذرخواهی کرد.

در پایان مسعود دلخواه ۵ نمایش "دریم لند"، "است"، "وحشی"، "مشق شب" و "پینوکیو" را برای اجرای عمومی معرفی و نمایش "دریم لند" را به عنوان بهترین نمایش جشنواره معرفی کرد.

همچنین حامی مالی جشنواره مبلغ یک میلیون ریال به برگزیدگان اهدا کرد.

در این مراسم هنرمندانی چون فرهاد ناظرزاده کرمانی، محمد حسین ناصربخت، شهرام زرگر، محمدرضا خاکی، مسعود دلخواه، مرتضی میرمنتظمی، جابر رمضانی و … حضور داشتند.