سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "بیوه سیاه، بیوه سفید" نوشته مژگان خالقی، به کارگردانی و تهیه‌کنندگی حسن جودکی از 16 اردیبهشت‌ماه ساعت 22 در سالن شماره یک تماشاخانه عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه خواهد آمد. مژگان خالقی در این مونولوگ نمایشی ایفای نقش می‌کند. 

حسن جودکی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری این اثر نمایشی گفت: طرح این نمایشنامه از سوی خانم مژگان خالقی مطرح شد. این اثر براساس داستانی واقعی است که در کشور افغانستان اتفاق افتاده است؛ اما از آنجا که سند مکتوبی از این داستان موجود نیست امکان آنکه این موضوع لحاظ شود میسر نبود. 

او با بیان اینکه موضوعیت این اثر نمایشی خشونت علیه زنان است، خاطرنشان کرد: "بیوه سیاه، بیوه سفید" در راستای دو کار قبلی که روی صحنه آوردم یک مونولوگ است و در نظر داشتم با این نمایش سه‌گانه مونولوگ‌هایم را تکمیل کنم. دو نمایش پیشین مونولوگ‌هایی بودند که با بازیگر مرد به صحنه آمدند اما بازیگر این نمایش زن است. "دوست کافکا" و "صد سال تنهایی" سبک کمدی و رئال داشتند اما نمایش "بیوه سیاه، بیوه سفید" فضای تلخی دارد. این نمایش چندان از فضای رئالیستی دور نیست، اما رئالیست محض نیست. 

این کارگردان تئاتر با بیان اینکه پروسه نگارش و تمرینات این نمایش حدود 6 ماه به طول انجامید، درباره علاقه‌اش به اجرای مونولوگ عنوان کرد: اوایل تصور می‌کردم اجرای مونولوگ کار بسیار ساده‌ای است اما به مرور و طی تجربه این فضا، متوجه دشواری‌های آن شدم، چراکه در این سبک، چالش‌های اجرایی تنها میان کارگردان و بازیگر تقسیم می‌شود در حالی‌که در نمایش‌هایی که چند پرسوناژ دارد هر کدام بخشی از این سختی را به دوش می‌کشند. با این حال این سختی را دوست دارم و دوباره آن را تجربه کردم.

کارگردان نمایش "مرگ نویسنده" درباره طراحی صحنه و موسیقی نمایش "بیوه سیاه، بیوه سفید" گفت: به نظرم مواجهه مخاطب با فضا و طراحی صحنه این نمایش بسیار جذاب است و ترجیح می‌دهم اکنون درباره آن صحبت نکنم. موسیقی نیز توسط فرشاد فزونی برای فضاسازی این اثر ساخته شده است و در بخشی از نمایش نیز از موسیقی فولکلور به صورت انتخابی استفاده شده است. 

حسن جودکی در پایان صحبت‌هایش اظهار کرد: به نظرم این روزها اوضاع تئاتر خوب نیست و تئاتر ما تجاری شده است و ذائقه مخاطبان تغییر کرده است. امیدوارم در سال 98 سلیقه مخاطبان تئاتر به دهه 70 و 80 بازگردد، چرا که ادامه این روند پاشنه آشیل تئاتر خواهد شد و به این هنر آسیب می‌زند. 

دیگر عوامل نمایش "بیوه سیاه، بیوه سفید" عبارتند از: طراح صحنه و لباس: منوچهر شجاع، آهنگساز، طراحی و ترکیب صدا: فرشاد فزونی، طراح نور: علی کوزه گر، طراح پوستر و بروشور: ایلیا تهمتنی، مدیر تولید و روابط عمومی: خسرو خالقی، دستیار کارگردان: الهه افخمی، مدیر صحنه: هستی خاندایی، عکاس: خسرو خالقی و محمدرضا رشیدعلی پور، مشاوره رسانه و تبلیغات: گروه تبلیغات پایگاه خبری تئاتر و تیزر: امیر سلیمانی و بهرام رامه.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.