سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "سیاست سوختن شربت‌خانه" نوشته حامد اسلامی با دراماتورژی و کارگردانی آماندا آزاد از ۲۵ فروردین‌ماه در تماشاخانه دیوار چهارم روی صحنه است. بازیگران این نمایش شراره رخام، آماندا آزاد، نگار سلطانیان، نوید حیدری، طاهره آقاجعفری، ابراهیم تیمورزاده و امید خاکدان هستند.

آماندا آزاد در گفت‌وگو با خبرنگار هنر آنلاین درباره انتخاب این نمایشنامه گفت: همواره در انتخاب متن به شکل خاصی عمل می‌کنم. اگر بخوام بیشتر توضیح دهم باید بگویم که ما یک گروه چندین نفره هستیم که حدود ده سال است که مشغول فعالیت‌‌ایم و شرکت سینمایی الست فیلم را در کنار هم شکل داده‌ایم.

او در ادامه افزود: نمایشنامه‌هایی متفاوت و اثرگذاری در گروه ما توسط حامد اسلامی خلق شده که برای اولین بار من و سایر اعضا، این متن‌ها را اجرا می‌کنیم و امید داریم تا این متون به دست مردم برسد و توسط مخاطبان بیشتر شناخته شود.

آزاد با بیان اینکه قصه برای من و گروه بسیار مسئله دارای اهمیتی است، خاطرنشان کرد: این اثر دارای قصه‌ای از همین اقلیم است با شخصیت‌پردازی‌های قوی، ایدئولوژی محکم و قلم بسیار توانا و صاحب سبک.

او درباره موضوع و مضمون نمایش "سیاست سوختن شربتخانه" عنوان کرد: همان طور که اشاره کردم این اثر نیز جز چندین نمایشنامه‌ای است که به قلم حامد اسلامی از طریق الست فیلم تولید شده و در حال اجرا است. البته اسلامی کارگردان مولف در سینما نیز هست و در برنامه‌اش چندین فیلم‌نامه بسیار متفاوت به منظور ساخت دارد. نمایشی که اکنون در حال اجرا است متنی از همین مرز و بوم و یک کمدی درام تاریخی است به قلم او.

این کارگردان در ادامه اضافه کرد: "سیاست سوختن شربتخانه" دارای ۸ پرسوناژ اصلی است و قصه آن اشاره به جریاناتی در برهه‌هایی از زمان دارد که این جریانات الزاما فقط متعلق به یک دوره خاص نیست. این اثر از انتخاب‌های فردی انسان‌ها سخن می‌گوید که با این انتخاب‌ها زندگی‌شان را جهت می‌دهند و تعیین می‌کنند تا در زندگی به چه کسی تبدیل شوند.

او همچنین افزود: انتخاب‌های غلطی که خودمان را به آن دعوت می‌کنیم و باز هم انتخاب می‌کنیم که در این جریان بمانیم یا خیر. با یک نگاه جذاب و خلاقانه، نویسنده از لایه‌های متفاوت و خیلی درونی زندگی آدم‌ها صحبت می‌کند و روانکاوی شگفت‌آوری در پس شخصیت‌پردازی‌ها شکل گرفته است.

آماندا آزاد درباره فضا و سبک اجرایی نمایش "سیاست سوختن شربت‌خانه" یادآور شد: من در کارگردانی و دراماتورژی شیوه شخصی خودم را دارم و به واسطه اینکه نقاش نیز هستم، با دید بصری و تجسمی خاصی کارم را همواره در معرض ساخت و پرداخت قرار می‌دهم. این موضوع که کارگردان قاب‌ها را بشناسد و بتواند  کمپوزیسیون‌ها را به خوبی بچینید و در عین حال زیر متن قصه و فلسفه کار را هم به درستی شناسایی کند و البته به بازیگرها در جهت تولید نقش یاری رساند، شیوه‌ای است که من در کارهایم همیشه لحاظ می‌کنم. این را هم اضافه کنم که شناخت ذهن نویسنده برای من خیلی مهم است و راهی‌ست در ادامه مسیر خلق شخصی در تولید میزانسن‌های نمایش.

او در خصوص تمرینات این اثر نمایشی گفت: تمرینات به شکل مستمر در چند ماه اخیر ادامه داشته و با توجه به اینکه این نمایش متنی متفاوت و البته دارای پیچیدگی و جذابیت‌های ارتباطی خاصی دارد، بازیگران در این چندین ماه تلاش و تمرینات بسیاری در فضای پلاتویی داشتند که بتوانند به تولید نقش و کنش و واکنش‌های صحیح برسند.

آزاد درباره طراحی صحنه این نمایش توضیح داد و گفت: مخاطب در این اثر و اثرهای دیگری که توسط گروه الست تولید می‌شود، نخست با نوآوری در جریان قصه مواجه خواهند شد که اولین و مهم‌ترین بیس برای یک اتفاق نمایشی‌ست. سپس تماشاگر با بازی‌هایی که توسط  بازیگران با ریتم و ضرباهنگ قصه به شکل درستی تولید شده است، روبرو خواهد بود. تمامی جلوه‌های بصری و صحنه‌پردازی در این نمایش در خدمت مضمون کار و کمک‌رسانی بیشتر برای دریافت درست است.

او درباره موسیقی نمایش تصریح کرد: موسیقی‌ها انتخابی است، البته انتخاب از جهت فکر و تأمل در جهت تکمیل اثر. انتهای نمایش نیز از موسیقی زنده جهت تاثیرگذاری بیشتر در صحنه شوکه‌کننده نهایی استفاده شده است. خوانندگی کار در انتهای نمایش توسط سمیع والی خواننده توانای کشورمان انجام می‌شود.

آماندا آزاد با اشاره به اینکه این نمایش نخستین تجربه  همکاری من با خانم شراره رخام است، گفت: انتخاب او برای نقش به جهت توانایی‌هایش بوده و نقشی که او به عهده دارد، بسیار تاثیرگذار و البته کاریزماتیک است. رخام نقش حمیرازی را در "سیاست سوختن شربت‌خانه" ایفا می‌کند.

او در پایان صحبت‌هایش خاطرنشان کرد: من از مردم عزیزمان می‌خواهم که از تئاتر حمایت کنند. می‌دانم که خیلی وقت‌ها کارهایی را دیده‌ایم که شاید باعث شده حتی سالیان سال به سمت تماشای تئاتر نرویم اما در همین فضا هم کارهایی خلق می‌شود که شان مخاطب را رعایت می‌کنند و تنها باید اینگونه آثار را شناسایی کرد. اگر مردم نباشند هیچ اتفاق بزرگی ایجاد نمی‌شود و همیشه آنها هستند که بهترین قضاوت‌گر کیفیت آثار هنری در تمام ابعاد هستند.

گروه بازیگران فرم نمایش "سیاست سوختن شربت‌خانه" محمد امین سماواتیان، عسل مولوی و سالومه علیپور هستند و دیگر عوامل این اثر عبارتند از: تهیه‌کننده: مهدی کریمی، مدیر تهیه: سمیع والی، هماهنگی و دستیار اجرایی: امید خاکدان، دستیار کارگردان: سالومه علیپور، سرپرست گروه موسیقی: حسین شعرباف، خواننده: سمیع والی، نوازندگان: آرنوشا رضاپور، طراح لباس: آماندا آزاد، طراح صحنه: فرشته پیش بهار، طراح پوستر و گرافیست: حسین شعرباف، رسانه و ساخت تیزر: حسین شعرباف، طراح نور: ابراهیم تیمور زاده، چهره پرداز: سالومه علیپور، مدیر، تبلیغات مجازی: مژگان شرفی، عکاس: مژگان شرفی و تهیه شده در الست فیلم.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیکت تهیه کنند.