سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "تهران بزرگ" به نویسندگی و کارگردانی علی جعفری از ۲۹ فروردین ماه ساعت ۲۱ در تماشاخانه استاد جمشید مشایخی روی صحنه است و بازیگران این اثر نمایشی معصوم احمدزاده، شاهین خواجویینژاد، ایمان عبادیان، مهسا فتحیپور و علی جعفری هستند. این نمایش پیش از این در جشنواره تئاتر مان و بخش فجر پلاس جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر اجرا شده است. "تهران بزرگ"  برگزیده تمام بخش‌ها از جشنواره تئاتر مان نیز شده است.

علی جعفری درباره بازتولید دوباره نمایش "تهران بزرگ" گفت: این نمایش را با نام دیگری سال گذشته به روی صحنه آوردیم و با توجه به بازخوردی که از مخاطبان دریافت کردیم، احساس کردیم که متن توانسته با تماشاگران ارتباط برقرار کند و سعی کردیم متن را کامل‌تر کرده و مجدد روی صحنه آوریم. در اجرای دوباره روی متن اثر بیشتر و دقیق‌تر کار کردیم اما به لحاظ فرم و اجرا تغییراتی در آن صورت نگرفته است هرچند که درنظر داشتیم که تغییراتی اعمال شود اما دلیلی برای آن پیدا نکردیم و احساس کردیم همان نگاه در اجرا می‌تواند تعداد بیشتری مخاطب را با خود درگیر کند.

او در ادامه درباره اجرای این نمایش در تماشاخانه استاد مشایخی خاطرنشان کرد: تولید و اجرای تئاتر این روزها کمی دشوار است چراکه سالن‌های دولتی شرایط خاص خود را دارند و سالن‌های خصوصی نیز با توجه به تعدد اجراها، فاصله زمانی میان اجراها بسیار کم است. بنابراین تصمیم گرفتیم طی گفت‌وگوهایی که با این مجموعه داشته‌ایم و با توجه به اینکه برگزیده جشنواره تئاتر مان نیز بوده‌ایم این نمایش را در زمان و ساعت مناسبی در سالن استاد مشایخی که از نخستین سالن‌های خصوصی تئاتر کشور است، روی صحنه آوریم.

جعفری با بیان اینکه تاکنون پیشنهاداتی شده است که این نمایشنامه به فیلمنامه نیز تبدیل شود، عنوان کرد: آنچه که مشخص است از آنجاکه این اثر از جنس مردم است، مخاطبان با آن ارتباط برقرار می‌کنند اما طبیعتاً به دلیل اینکه این نمایش توسط گروه جوانی تولید شده است و در روزهای نخست تبلیغات وسیعی نیز نداشته‌ایم، استقبال چشمگیری از این نمایش نشده است اما آنچه که برای ما اهمیت دارد این است که نتیجه‌گیری صورت بگیرد که آیا مخاطب با این جنس از کارها که اجتماعی، ارتباط برقرار می‌کند یا خیر. اما واقعیتی در تئاتر و سینما وجود دارد که مردم با آثار کمدی ارتباط بیشتری برقرار می‌کنند و به سمت اینگونه کارها سوق پیدا می‌کنند. بر این اساس آثار اجتماعی که نقد دقیق‌تری نسبت به شرایط اجتماعی دارند و جدی‌تر هستند شاید کمتر مورد استقبال واقع شوند.

این نویسنده و کارگردان تئاتر ضمن اشاره به اینکه نگارش و بازنویسی این نمایش حدود یک سال به طول انجامید، اظهار کرد: در نگارش نمایشنامه "تهران بزرگ" در نظر داشتم که از شعارزدگی پرهیز کنم و مخاطب در بطن داستان با نقد موردنظر ارتباط برقرار کند. ماهیت داستان این نمایش امکان دارد در هر دوره‌ای اتفاق بیافتد. در هر دوره‌ زمانی، خانواده، انسان، ارتباط، مسائل و مشکلات وجود دارد اما باتوجه به شرایط اقتصادی کنونی جامعه که بسیاری از خانواده‌ها به بن‌بستی رسیده‌اند احساس کردم که این موضوع از آنجا که هنوز تازه و زنده است می‌تواند با مخاطب سال 98 ارتباط برقرار کند و بر این اساس تصمیم به اجرای دوباره این نمایش گرفتم.

او در پایان صحبت‌هایش گفت: ما در نمایش "تهران بزرگ" کلاسیک عمل نکرده و قهرمان و قهرمان‌پروری در این اثر نیست بلکه نوع روایت این نمایش به گونه‌ای است که مخاطب متوجه شود که باید قهرمان را در درون خود پیدا کند‌. در این نمایش آینه‌وار شرایط کنونی زندگی در جامعه را روبروی مخاطب قرار می‌دهیم تا تماشاگر از دور به شرایط زندگی خود توجه کند و راه‌حل صحیحی برای زندگی پیدا کند و منتظر نجات‌دهنده‌ای نباشد چراکه انسان‌ها می‌توانند قهرمان خود بوده و شروع به تلاش و اندیشه کنند تا مسیر را هموار کرده و موانع را از میان بردارند. با این نمایش قصد داریم تا مخاطب خودش و مسیرش را به خوبی ببیند و بشناسد.  

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: تهیه کننده: گروه فنی زاده (جوان)، مشاور کارگردان: معصوم احمدزاده، طراح صحنه و لباس: سارا حجت، طراح گریم: مینا فتحی پور، طراح پوستر: علی اکبر عبدالله زاده، عکاس و تصویربردار: صابر رشیدزاده، دستیار کارگردان: حامد حقانی، مدیر صحنه: سعید شایق، دستیار صحنه: هاشم فدوی، مدیر اتاق فرمان: هیراد ترک زاده، گرافیست: حسین مرادی، ساخت تیزر: ابولفضل روستایی و همراهان گروه: رضا قراگوزلو، زهرا طراحی، رامین زمین پیما، جعفر شکرپور، مهسا پولادینو شریفه مهدی زاده.

علاقمندان می توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.