سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "دد" به نویسندگی و کارگردانی حمید خرم و تهیه‌کنندگی رضا دادویی از 18 فروردین‌ماه در سالن شماره دو عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه است و بازیگران این اثر نمایشی علی شیرپی، عطیه خورسند،  حمید خرّم، کیانا طالبی،  محسن آچاک و ایما صنایع زیبا هستند.

حمید خرم در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره موضوع و مضمون نمایش "دد" گفت: این نمایش که یک تریلوژی است از سه اپیزود با یک تم واحد تشکیل شده است. اپیزود اول این اثر بیشتر بر تم نمایشنامه "مکبث" که جاه‌طلبی است تاکید دارد و اپیزود دوم و سوم که هرکدام داستان‌های مستقلی دارد نیز با همین تم است.

او با بیان اینکه تمرینات حدود 6 ماه به طول انجامید، درباره سبک و شیوه اجرایی این اثر نمایشی خاطرنشان کرد: این اثر از نظر داستان و محتوا سورئال محسوب می‌شود اما به لحاظ جلوه‌های بصری سبک اکسپرسیونیسم دارد و در مجموع هنری انتزاعی است. در این نمایش دست مخاطب باز گذاشته شده است تا دریافت خود را داشته باشد و قصد اینکه چیزی را به مخاطب القا کنیم را نداشته‌ایم.

خرم درباره طراحی صحنه نمایش "دد" عنوان کرد: از آنجا که بودجه لازم را در اختیار نداشتیم طراحی صحنه آنچنانی نیز نداریم و سعی کرده‌ایم از ابزارهای کاربردی استفاده بهینه کنیم. اما به جای طراحی صحنه سنگین از نور و سایه در سبک اکسپرسیونیم بهره برده‌ایم و در این نمایش از نور، تاریکی و سایه استفاده شده است. در فضای نمایش استفاده از تاریکی باعث می‌شود مخاطب با ندیدن نیز ارتباط برقرار کند.

این کارگردان جوان درباره موسیقی این اثر یادآور شد: موسیقی‌های این نمایش انتخابی از میان آثار فاخر و کلاسیک است که افکت‌گذاری شده  است.

او ضمن گلایه نسبت به اینکه برخی، نمایش "دد" را به دور از سلیقه مخاطب امروزی عنوان کرده‌اند، تصریح کرد: نمایش "دد" اثر بازاری و تجاری نیست و سعی کرده‌ام نگاه هنری داشته باشم. از منتقدان نیز تشکر می‌کنم که به دیدن این نمایش نشستند اما متاسفانه برخی از آنها نقدی تک‌سویه به این اثر داشته‌اند.

حمید خرم در ادامه افزود: بعضی از منتقدان محتوای اثر را نقد کرده‌اند با اینکه نمی‌توان اثری انتزاعی را نقد محتوایی کرد چراکه مخاطب این نوع آثار باید برداشت خود را از نمایش داشته باشد و منتقد نمی‌تواند نگاه و رویکرد خود را جاری و ساری کند. این‌گونه آثار نمایشی باید نقد فنی شود و به سبک و ویژگی‌های آن توجه شود اما برخی از دوستان منتقد سلیقه مخاطب را در نظر نگرفته‌اند.

لازم به یادآوری است؛ یک اپیزود از این نمایش پیش از این در جشنواره دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی روی صحنه رفته است و موفق به دریافت جایزه اول بازیگری زن، جایزه دوم کارگردانی و جایزه سوم بازیگری مرد از این جشنواره شده است.

پرفورمرهای نمایش "دد" فاطمه حمیدی، فاطمه الله ویرنی، عسل بهزادی و سیما غلامزاده هستند و دیگر عوامل این اثر نمایشی عبارتند از: طراح صدا و افکت: بهروز سیفی، انتخاب موسیقی: رضا مریوند و امین شکوهی، طراح پوستر و بروشور: مهدی دوایی، طراح گریم: ندا کریمی، طراح نور: فرشاد نصیری، مدیر اجرایی: سیامک قطاعی، دستیار کارگردان: محسن آچاک، عکاس: امیر خرازی، ساخت تیزر: محمدرضا وفایی نژاد، ساخت آکسسوار: علی شکوهی و مونی حسینی، صحنه: حسن سیاووشی، عطا فرهمند و محمدرضا سرایی و سرمایه گذار: محمد هوشنگی.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.