سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "اکوان دیو" به نویسندگی، طراحی و کارگردانی عباس عبدالله‌زاده از 18 فروردین‌ماه ساعت 21 در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه است و بازیگران آن سروش طاهری، مانلی حسین‌پور، احمد داودی، فرشاد مجرب، مصطفی زندی، بهراد محمدی، یاسمن جعفری، عاطفه غضنفری، احسان سخی، شقایق مهاجر، فاطمه گوشه، پویا فراهانی، پانته‌آ احمدخان، آیلار شجری، آیناز شجری، احسان خان محمدی، شهاب بهرامی، مریم خادمی و مبینا فرهت هستند.

عباس عبدالله‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره موضوع و مضمون نمایش "اکوان دیو" گفت: داستان این اثر اینگونه است که در یک شب سرد زمستانی، فردوسی تصمیم می‌گیرد منظومه عاشقانه بیژن و منیژه رو بنویسد که ناگهان دچار چالش‌های بسیاری می‌شود. در مسیر نگارش این مجموعه موانعی باعث اتفاقاتی می‌شود و حوادثی رقم می‌خورد اما در نهایت فردوسی این مجموعه را می‌نویسد...

او درباره ایده نگارش این نمایشنامه خاطرنشان کرد: این فکر که چرا داستان‌های کهن ایرانی رها شده و خاک می‌خورند مرا بسیار آزار می‌داد و همواره دغدغه آن‌ها را داشته‌ام. بسیاری قصه‌های خوب در ادبیات رسمی، ملی و فولکلور ما هستند که از آن‌ها استفاده نمی‌شود و اگر هم استفاده می‌شود با مخاطب ارتباط درستی برقرار نمی‌کنند.

این نویسنده و کارگردان در ادامه اضافه کرد: به دنبال راهی بودم تا از طریق این داستان‌ها با خواننده و بیننده ارتباط قوی برقرار کنم و در نهایت با این اثر در مسیر درستی قرار گرفتم و آن را پیش بردم. خوشبختانه این نمایش توانسته با بهره‌گیری از قصه‌های کهن به وسیله روش‌های مختلف با مخاطب و تماشاگر ارتباط مناسبی برقرار کند.

نویسنده و کارگردان نمایش "چلچلا" درباره سبک و فضای اجرایی نمایش "اکوان  دیو" عنوان کرد: این نمایش فضایی کاملاً مدرن دارد و در این فضا قصه روایت می‌شود و اصلی‌ترین نقطه‌ای که ذهن مرا به خود مشغول کرده بود نوع ارتباط با مخاطب بود چراکه طی تجربه متوجه شده بودم که این آثار کهن با وجود دارا بودن قصه‌های جذاب به دلیل زبان آرکائیکی که دارند تماشاگر را به شدت پس می‎‌زند و برایش کسل‌کننده است و به همین دلیل ادبیات ملل همواره برای ما ادبیات قابل توجه‌تری بوده است.

او همچنین افزود: در اجرای این نمایش سعی من برآن بوده است تا زبانی را در محتوا، شکل و فرم  به کار گیرم که ارتباط بهینه‌ای را با مخاطب برقرار کند. بنابراین همه عناصر در صحنه، گریم، لباس و بازی‌ها در این نمایش ساده و به روز است و پیچیده و عجیب و غریب نیستند. نمایش "اکوان دیو" برای تماشاگر قابل هضم و فهم است و با کمترین هزینه و متریال بهترین کیفیت را ارائه می‌کند.

عبدالله‌زاده درباره طراحی صحنه این نمایش یادآور شد: طراحی صحنه این نمایش با مجموعه‌ای از آکسسوارها، طراحی گریم و لباس تکمیل می‌شود. سازه‌ای در صحنه است که به تنهایی طراحی نیست و با دیگر طراحی‌ها تکمیل می‌شود و همه اجزای نمایش مکمل یکدیگر هستند.

این کارگردان با بیان اینکه نمایش "آکوان دیو" گروتسکی است که مخاطب را می‎خنداند، درباره موسیقی اثر تصریح کرد: این نمایش موسیقی زنده دارد و در آن سعی نداشته‌ایم به سمت سازبندی سنتی برویم و لازمه موسیقی، سازهای ایرانی نیست و تلفیقی از سازها در این نمایشی وجود دارد. در موسیقی نیز به سمت پیچیدگی گویی نرفتیم و بخشی از موسیقی از فضای صحنه‌ها و بخش دیگر از نفس عاشقانه کار به وجود آمده است و موسیقی کاملاً در خدمت اثر است.

او ضمن اشاره به اینکه پیش از این قرار بود نمایش "فستیوال" که آماده اجرا در مجموعه تئاتر شهر بود را به صحنه آوریم، اظهار کرد: تنها چند روز به ایام نوروز به ما اعلام شد که نمایشنامه "فستیوال" که پیش از این از سوی شورای نظارت و ارزشیابی تائید شده بود، امکان اجرا ندارد و در این مدت کوتاه ما تنها دو راه داشتیم؛ اول اینکه آن نمایش را که شش‌ماه با شصت بازیگر تمرین کرده‌ایم را متوقف کرده و افسوس بخوریم و دوم اینکه از فرصت باقیمانده استفاده کرده و اثر نمایشی دیگری را روی صحنه آوریم و ما راه دوم را انتخاب کردیم. در مدت زمان بسیار کوتاهی نمایش را با تمرینات فشرده آماده کردیم و از این رو فرصت مناسبی برای تبلیغات نداشتیم اما با این حال تاکنون استقبال رضایت‌بخشی از نمایش صورت گرفته است.

عباس عبدالله‌زاده در پایان صحبت‌هایش گفت: متاسفانه این فضای قبض و بسطی که اکنون در تئاتر به وجود آمده غیر هنرمندانه است و به نظرم این شرایط، وضعیت را بهتر نمی‌کند و باعث می‌شود که کسانی که راه را درست می‌روند و منع می‌شوند را تبدیل به معترضینی بزرگ کند. هنرمندی که نتواند در برابر نابسامانی‌ها اعتراض کند، جامعه را کالبدشکافی نکند و سکوت کند بهتر است که نباشد و دست به خلق اثری نزند.

دیگر عوامل نمایش "آکوان دیو" عبارتند از: تهیه کننده: سیدرضا موسوی، تولید: مسعودرضا عجمی، آهنگساز: امیرحسام زبردست، طراح گریم: عاطفه ابیضی، طراح لباس: باران سیبی، طراح پوستر: رضا جاویدی، دستیاران کارگردان: عرفان حق روستا و مهدی افشاری، مدیر اجرایی: حمید رضا الماسی و عکاس: رضا جاویدی و مسعودرضا عجمی.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.