سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "اجازه دارم جیغ بکشم؟" نوشته رضا افشاری به کارگردانی علی ساسانی‌نژاد از 6 فروردین‌ماه ساعت 20 در تئاتر مستقل تهران روی صحنه است و بازیگران آن متین ستوده، محمدرضا شریفی، علیرضا شریفی، یولیا کناتیوک، پردیس زارع و الناز اسمعیل‌زادگان هستند.

علی ساسانی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره انتخاب این اثر نمایشی به منظور اجرا گفت: براساس تجربه‌های اجراهای پیشین متوجه شده‌ام که تماشاگر ایرانی علاقمند به داستان است و نمایش‌های قبلی من نیز داستان محور و برگرفته از رمان‌های معروف بوده‌اند. پس از اینکه اجرای پیشین ما با نام "بی ماوا بیم آوا" با وجود یکسال تمرین و حضور ارکستر سی نفره‌ای در کنار گروه، متوقف شد، از نظر ذهنی بسیار خسته بودیم و تصمیم گرفتیم یک کار ساده با پروداکشن کوچک‌تری را به صحنه آوریم.

او در ادامه افزود: رضا افشاری که شاعر و نویسنده است شروع به خواندن متن‌هایی نوشته خودش کرد و پس از خواندن بخشی از نوشته‌هایش که اکنون پرده دوم این نمایش است از آنجا که من بسیار تصویری و علاقمند به هنرهای تجسمی هستم، به نظرم آن پارت جذاب آمد و از او خواستم که آن را کامل کرده و او شروع به نگارش کرد و دیگر پرده‌های نمایش را به آن افزود و فضا را کامل کرد.

او ضمن اشاره به اینکه بسیار علاقمند صحنه‌ها و فضاهای ذهنی هستم اما به داستان‌های ذهنی چندان تمایلی ندارم، خاطر نشان کرد: فضای اثر رضا افشاری را پسندیدم و تصویرهای جالبی از آن به ذهنم آمد و احساس کردم با وجود دو شخصیتی که دارد، نمایشی کوچک و جمع و جوری خواهد بود. با این حال هر چه پیش رفتیم قضیه بغرنج‌تر شد و با وجود شش بازیگر و ده نوازنده پروداکشن عظیم و بزرگی شد.

کارگردان نمایش "شط رنج" درباره موضوع و مضمون نمایش "اجازه دارم جیغ بکشم؟" یادآور شد: زن‌هایی در جامعه هستند که بسیار از همسران، دوستان و نزدیکانشان آسیب دیده‌اند اما همچنان به خاطر عشق‌شان ادامه می‌دهند. این نمایش نیز داستان زنی است که زخم روحی دارد و آسیب‌هایی را از سوی همسر خود می‌بیند و با ابعاد مختلف رفتاری همسرش مواجه می‌شود اما همچنان در تلاش است تا زندگی را حفظ کند تا مرحله آخر داستان که زن از همه اتفاقات گذر کرده و در نهایت مسیر خود را انتخاب می‌کند. اما در جامعه زنانی هستند که دچار آسیب می‌شوند اما جرات گذر ندارند و نمی‌توانند عشق یک طرفه‌ای را که دارند نادیده بگیرند.

ساسانی‌نژاد با بیان اینکه تمرینات این نمایش حدود سه ماه به طول انجامید درباره سبک و فضای اجرایی این اثر اظهار کرد: زمانی‌که درباره هنرهای معاصر صحبت می‌شود دیگر سبک‌ها مفهوم پیدا نمی‌کنند و هنر معاصر وقتی اتفاق می‌افتد که هزاران سبک، مکتب و ایده با هم تلفیق شوند و زمانی‌که میان آن‌ها هارمونی ایجاد شود منجر به خلق هنر می‌شود. در این نمایش نیز، ما موسیقی سنتی و کلاسیک را با حرکت‌های موزون و داستانی که ایرانی نیست، تلفیق کرده‌ایم. ما در نمایش "اجازه دارم جیغ بکشم" از هنر ترکیبی و معاصر استفاده کرده‌ایم و قضاوت را به مخاطب واگذار می‌کنیم.

این کارگردان تئاتر درباره طراحی صحنه نمایش گفت: از آنجا که بسیار علاقمند به هنرهای آمریکای جنوبی و آفریقای جنوبی و هنرهای بدوی هستم و این نمایش داستان زنی است که دچار آسیب شده است اما ضعیف نیست و قدرمند بوده و هست، دکور نمایش چهره‌ای از یک زن و دستی است به معنای ایستادن و جلو نیامدن. کل داستان بر روی این دست که پنج انگشت هر کدام یک در را نشان می‌دهد و صورتکی که دو چشم و یک دهان به عنوان هواکش دارد که طوفانی ایجاد می‌کند و بازیگران داخل این چشم‌ها و دهان حرکت می‌کنند، پیش می‌رود.   

او همچنین اضافه کرد: در نهایت در طراحی صحنه مخاطب تصویر یک توتم که یک موجود مقدس است و جنبه خداگونه برای اقوام بدوی دارد را می‌بیند. در هنرهای کلاسیک نیز زن به لحاظ جنبه باروری‌اش موجودی مقدس بوده است و من درنظر داشتم با این توتم جنبه تقدس زن دیده شود.  

علی ساسانی‌نژاد درباره موسیقی این نمایش تصریح کرد: نام موزیسین نمایش که از هنرمندان حرفه‌ای این هنر است، به دلیل ممنوع‌الکاری در عوامل ذکر نشده است و مخاطبان پیشین نمایش‌هایی که به صحنه آورده‌ام و علاقمندان به موسیقی با نگاهی به آثار پیشین، متوجه نام این موزیسین خواهند شد.

در خلاصه داستان نمایش "اجازه دارم جیغ بکشم؟" آمده است: تمام نمایش در ناخودآگاه زنی می‌گذرد که از جانب سه مرد مورد هجمه روانی قرار گرفته است. هرکدام از مردان نماد گونه‌ای از آسیب‌های روانی هستند. زن تا زمانی که از اتاق ذهن خود بیرون نرفته است (حالت انفعال) در تیررس این آسیب‌های توامان قرار دارد. اما زمانی‌که تصمیم می‌گیرد از اتاق ذهن خود بیرون برود (منشا، اثر شود) سلامت روانی خود را باز می‌یابد و از وضعیتی مفعول به فاعلیتی سازنده می‌رسد.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: شاعر: رضا افشاری، طراح صحنه، نور و لباس: علی ساسانی‌نژاد، گروه کارگردانی: مهدی بزرگ‌خو، زهرا الماس‌پور و ثمینه نعیمی، طراح پوستر و بروشور: رامتین آرین، تهیه کننده: محمد علی افقه، مدیر اجرایی: لیلا جعفری، خواننده: حسین پیر حیاتی، طراحی فرم: علی رضا و محمد رضا شریفی و عکاس: یلدا اویسی.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت ایران نمایش تهیه کنند.