سرویس تئاتر هنرآنلاین: سیاوش طهمورث بازیگر و کارگردان تئاتر قصد داشت سال گذشته نمایش "معرکه در معرکه" را در مجموعه تئاترشهر روی صحنه ببرد اما اجرای این اثر میسر نشد و این نمایش قرار است در سال جاری در سالن چهارسو مجموعه تئاتر شهر یا تالار حافظ اجرا شود.

سیاوش طهمورث در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره فعالیت‌هایش در سال 97 در عرصه تئاتر گفت: متاسفانه در سال 97 بسیار سرگردان بودم چراکه نوبتی برای اجرا داشتم اما به دلیل ناراحتی که از ناحیه دستم داشتم این مسئله میسر نشد و مجبور به آن شدم که اجرا را به سال 98 موکول کنم.

او با بیان اینکه سال، ماه، عید و ... همیشه در تاریخ بوده‌اند و جایگاه خود را همواره داشته‌اند و این ما هستیم که تغییر می‌کنیم، خاطرنشان کرد: دیدگاه و رویکرد ما انسان‌هاست که چطور همه مناسبت‌ها را می‌بیند و چگونه به آن‌ها عمل می‌کند وگرنه روزها همیشه جایگاه خود را داشته و خواهند داشت و این ما هستیم که تغییر می‌کنیم.

این کارگردان تئاتر ضمن اشاره به اینکه نمایش "معرکه در معرکه" به نویسندگی داوود میرباقری و طراحی و کارگردانی خودم را در خردادماه سال 98 روی صحنه خواهم آورد، یادآور شد: این اثر نمایشی که شرایط اجرای آن در سال گذشته میسر نشد را در سال جاری به روی صحنه می‌آورم. اکنون در حال مذاکره جهت اجرای این نمایش در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر یا تالار حافظ هستم و بازیگران این نمایش را متعاقبا اعلام خواهم کرد.

او در ادامه اضافه کرد: نمایش "معرکه در معرکه" حدود بیست و دو سال پیش روی صحنه آمده است و این نمایش حدود هشت ماه در آمریکا، یک ماه در فرانسه و یک ماه در کشور آلمان اجرا شد. این اثر نمایشی درباره سنت‌هایی است که شکلدهنده هویت ماست و در بسیاری موارد فراموش می‌شود و با فراموشی این سنت‌ها، هویت‌ها به فراموشی سپرده می‌شود و در این شرایط دیگر ایرانی نخواهیم بود.

سیاوش طهمورث هفت سین 98

طهمورث درباره تغییراتی که در بازتولید این نمایش صورت گرفته است، عنوان کرد: در  ابتدا و انتهای نمایش براساس اقتضائات زمان حال، تغییراتی اعمال شده است و تعدادی کاراکتر به نمایش اضافه شده است که به نظرم اثرگذاری بیشتری روی مخاطب خواهند داشت.

سیاوش طهمورث در پایان گفت: امیدوارم که تئاتر در سال جاری نجات یابد چرا که تئاتر آن چیزی نیست که اکنون اجرا می‌شود. تئاتر تنها نمایش نیست و این هنر معنی و اثرگذاری خاصی دارد. تئاتر وجود ندارد بلکه بر صحنه با ارتباطی که با تماشاگر برقرار می‌کند، به وجود می‌آید و شکل می‌گیرد. هر آنچه که در معرض دید تماشاگر قرار گیرد، نمایش است اما تئاتر فراتر از این موضوع است. تئاتر باید در مخاطب انقلاب فکری و تغییرات ایجاد کند و باید تماشاگر را به تکاملی خاص برساند. تفکر و دیدگاه مخاطب تئاتر باید پس از ترک سالن اجرا حتی بسیار اندک به نسبت ورود به سالن اجرا تغییر کند که متاسفانه این روزها این اتفاق نمی‌افتد. تئاتر معنی و تعریف دارد که با آنچه که اکنون در سالن‌ها اجرا می‌شود، متفاوت است.