سرویس سینمای هنرآنلاین:‌ جمشید مشایخی یکی از ماندگارترین چهره‌های عرصه بازیگری در ایران که در طول تعطیلات نوروز در بیمارستان عرفان بستری بود، سه‌شنبه شب درگذشت. او 85 ساله بود.

فرزندان مشایخی خبر درگذشت این هنرمند را در صفحه رسمی او در اینستاگرام تأیید کردند.

جمشید مشایخی متولد ششم آذر 1313 در تهران بود. اصالت او به مازندران می‌رسید. مشایخی تحصیلات خود را در رشته تئاتر ناتمام گذاشت و در سال 1336 به استخدام اداره هنرهای دراماتیک درآمد. او همان سال با نمایش "وظیفه پزشک" فعالیت بازیگری خود را آغاز کرد. مشایخی با فیلم کوتاه "جلد مار" در سال 1342 مقابل دوربین رفت و دو سال بعد با فیلم "خشت و آینه" وارد سینما شد. از دیگر کارهای مهم او بازی در نقش "بزرگ آقا" در نمایش "میراث کار" به کارگردانی بهرام بیضایی در تالار 25 شهریور در آذرماه 1346 بود.

او پس از آن در 1348 در فیلم "گاو" ساخته داریوش مهرجویی حضور یافت. مشایخی در همان سال درست بعد از بازی در فیلم "گاو" در دیگر فیلم تأثیرگذار تاریخ سینمای ایران یعنی "قیصر" به کارگردانی مسعود کیمیایی ایفای نقش کرد.

او در طی این سال‌ها در نقش‌های مختلف حضور یافت اما به شکل رسمی از سال 1349 با فیلم‌های "طلوع"،" جوانی هم عالمی دارد" و "پسر زاینده‌رود" تبدیل به یکی از چهره‌های شناخته‌شده سینمای ایران شد.

عمده شهرت مشایخی به حضور در آثار علی حاتمی بازمی‌گردد. او پس از بازی در مینی سریال "داستان‌های مولوی" که در نوروز 1353 علی حاتمی آن را در شش قسمت به روی آنتن تلویزیون فرستاد، تبدیل به یکی از بازیگران ثابت آثار این کارگردان شد.

مشایخی بعد از این در سریال "سلطان صاحبقران" حاتمی به ایفای نقش پرداخت و سپس در "هزاردستان" در نقش رضا خوشنویس و تفنگچی ظاهر شد. این همکاری ادامه یافت و مشایخی اوج بازیگری خود را در سال 1362 با بازی در نقش "کمال‌الملک" علی حاتمی به رخ همگان کشید و موفق شد در سال 1363 برای بازی در دو فیلم "گل‌های داوودی" و "کمال‌الملک" برندهٔ سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر شود.

او همچنین جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را برای ایفای نقش در فیلم "بانوی من" در هفتمین دوره جشن خانه‌سینما گرفت و نامزد دریافت تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد در سومین دوره جشن خانه سینما شد و جایزه بهترین بازیگر مرد را برای بازی در فیلم "پدربزرگ" از جشنواره بین‌المللی پیونگ یانگ به دست آورد.

این هنرمند در این سال‌ها در بیش از 100 اثر سینمایی و بیش از 50 اثر تلویزیونی شامل فیلم‌های "شازده احتجاب"، "سوته‌دلان"، "خانه عنکبوت"، "آوار"، "پدربزرگ"، "طلسم"، "سرب"، "روز واقعه"، "خانه روی آب" و "یک بوس کوچولو" و مجموعه‌های "امام علی (ع) " و "پهلوانان نمی‌میرند" مقابل دوربین رفت.

او در طی سال‌های اخیر بارها و بارها به دلیل مشکلات ریوی در بیمارستان بستری شد و به همین جهت از حضور در آثار هنری نیز اجتناب کرد.

آخرین حضور مشایخی در تلویزیون به بازی در سریال "در جستجوی آرامش" به کارگردانی سعید سلطانی بازمی‌گردد. او همچنین آخرین حضورش در سینما را نیز در فیلم "حکایت دریا" به کارگردانی بهمن فرمان‌آرا رقم زد. مشایخی از سال 96 به بعد در هیچ اثری حضور نیافت و بیشتر در آرامش و سکوت به زندگی خود ادامه داد.

جزئیات مراسم تشییع این بازیگر متعاقباً اعلام می‌شود.

هنرآنلاین درگذشت این پیر بازیگری سینما، تئاتر و تلویزیون ایران را به جامعه هنری کشور تسلیت می‌گوید.