سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "آیا می‌شناسید راه شیری را؟" نوشته کارل ویلینگر، ترجمه پروین کاظمی و به کارگردانی محمدعلی زمانی از 24 بهمن‌ماه ساعت 17:30 در خانه نمایش اداره تئاتر روی صحنه است و بازیگران آن وحید جباری و میثم جهانگیری هستند.

محمدعلی زمانی که با نمایش "آیا می‌شناسید راه شیری را؟" نخسین تجربه اجرای عمومی را پشت سر می‌گذارد در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره دلایل انتخاب این نمایشنامه به منظور اجرا گفت: این اثر محصول ادبیات پس از جنگ جهانی دوم است که در آن دوران مکاتب زیادی چون ابزورد به ادبیات اروپا وارد شد و من همیشه علاقمند به ادبیات نوظهور آن دوران بودم و از آن جا که این نمایشنامه نیز متعلق به آن دوران است تصمیم به اجرای آن گرفتم.

او داستان این اثر نمایشی را اینگونه توضیح داد: این اثر در ارتباط با انسانی است که از جنگ جهانی دوم بازگشته و متوجه می‌شود که نامش جزء اسامی مردگان و قربانیان ثبت شده و برایش مجسمه یادبودی ساخته شده است. او علاقمند است تا دوباره به زندگی عادی بازگردد اما همشهریانش دارایی‌هایش را مصادره کرده‌اند. او با هدف باز پس گیری نام و هویت از دست رفته خود راهیِ سفری اودیسه‌وار می‌شود و از خوان‌هایی که تمامی کرامات انسانیش را به بازی گرفته عبور می‌کند تا جایی که روانه آسایشگاه روانی می‌شود...

این کارگردان جوان تئاتر ضمن اشاره به اینکه تمرینات این نمایش دو ماه و نیم به طول انجامید، درباره سبک و فضایی اجرایی این اثر عنوان کرد: فضای اجرایی نمایش "آیا می‌شناسید راه شیری را؟" وام گرفته از دل متن است و به نوعی نمایش در نمایش است با قابلیت تکنیک فاصله‌گذاری. همه چیز را به صورت عیان نشان می‌دهیم؛ به عنوان مثال مخاطب گریم شدن کاراکتر را می‌بیند و این آن چیزی است که در نمایشنامه هم آمده است و ما نیز به همین سمت رفتیم. در این اثر یک بازیگر 5- 6 شخصیت را ایفا می‌کند.

زمانی درباره طراحی صحنه این نمایش یادآور شد: نمایشنامه "آیا می‌شناسید راه شیری را؟" پیشنهاد طراحی صحنه دشواری داشت و بر این اساس پیرو گپ و گفت و مذاکراتی که با طراح صحنه نمایش داشتیم بر آن شدیم تا طراحی صحنه واحد و کاربردی باشد و 6 صحنه نمایش برای مخاطب باورپذیر شود و تصمیم بر آن شد که از نمادهایی در هر صحنه نمایش بهره گرفته شود.

او درباره موسیقی این نمایش تصریح کرد: موسیقی این نمایشی براساس ریتم و کنش کمدی پیش می‌رود.

محمدعلی زمانی در پایان عنوان کرد: در حق نمایشی ما ظلم شده است و اجرای ما ساعت 17:30 است. روزهای پایانی هفته سالن نمایش پر می‌شود اما به دلیل ساعت نامناسبی که برای اجرای ما در نظر گرفته شده است در روزهای دیگر با تماشاگر اندکی نمایش را اجرا می‌کنیم. واقعاً نمی‌دانم چرا ساعت 17:30 را برای اجرا نمایش‌مان در نظر گرفته‌اند.

 دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: تهیه کننده :محمد علی زمانی، دستیار کارگردان: مهدیه مشایخی، موسیقی: مسعود خرداد، طراح لباس و دکور: نسیم ملکی، طراح: نسیم ملکی، طراح پوستر: پگاه عربی، روابط عمومی: وحید یگانه شیخی و عکاس: علی سامنی.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت  تیکت تهیه کنند.

کارل ویتلینگر در نمایشنامه ای خود با زبانی ساده و بذله‌گو و البته در فضایی طنز مفاهیمِ عمیق انسانی را با روایتی  جذاب و قصه گو که آدمی را چون شهرزاد هزار و یک شب مسحور و مجذوب کلام خود می کند همراه می سازد.