سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "ماشینری" نوشته و کار هادی حوری از 24 بهمن‌ماه ساعت 20 در خانه نمایش اداره برنامه‌های تئاتر روی صحنه است و بازیگران آن محمد مهدی کیان، ریحانه جعفری، فرزاد دشتی، نوید غفوری، مهلا قدوسی، عیسی محمدی، سعید جاودان، علیرضا موسوی و نگار شهبازی هستند. هادی حوری این نمایشنامه را سال 1390 نگاشته است و آن را در سی و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، نمایشنامه‌خوانی کرده است. این نمایشنامه تاکنون اجرا نشده است.

هادی حوری در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین داستان این نمایش را اینگونه توضیح داد: تعدادی از کارگران مشغول کار هستند و به صورت عادی حقوق دریافت می‌کنند و برای گذران زندگی ناچار به درخواست مساعده هستند. اما بخش‌نامه‌ها و شرایط اداری مانع از این کار می‌شود. کارگران در پی یافتن تدابیری هستند تا بتوانند مساعده‌شان را دریافت کنند اما ناهماهنگی‌ها و تدابیر اتخاذ شده باعث ایجاد موقعیت‌ها و ماجراهای عجیبی می‌شود.

او در ادامه ضمن اشاره به اینکه تمرینات این نمایش به صورت فشرده حدود دو ماه به طول انجامید، درباره فضای اجرایی این نمایش خاطرنشان کرد: به اعتقاد من فضای اجرایی را باید از مخاطبان جویا شد و کسانی که به تماشای این نمایش نشسته‌اند، معتقدند که این اثر فضایی اکسپرسیونیستی با رگه‌هایی از گروتسک و ابزورد دارد.

این نویسنده و کارگردان تئاتر همچنین افزود: در فضاهای تراژدی انسانی به دلیل اینکه قهرمان‌های داستان افسانه‌ای نیستند و انسان‌های عادی مانند خودمان هستند، در تقابل با سرنوشت و ضعف‌هایی که بروز می‌دهند و ابایی از پنهان کردن آن ندارند، ناخودآگاه فضای گروتسک ایجاد می‌شود.

حوری درباره طراحی صحنه نمایش "ماشینری" عنوان کرد: طراح صحنه این نمایش خانم هلیا میرهادی است که در چندین اثر نمایشی که روی صحنه آورده‌ام با او همکاری داشته‌ام. به واسطه کلیت اثر که در فضای صنعتی و کارخانه است، طراحی و رنگ صحنه تداعی‌گر فضای سرد و فلزی است که به لحاظ بصری فضای کارخانه و از منظر محتوایی سردی فضا را القا می‌کند.

او در ادامه درخصوص طراحی لباس که توسط هلیا میرهادی انجام شده است، یادآور شد: در طراحی لباس‌ها نیز سعی شده است که به لحاظ انتخاب رنگ‌ها همان سردی که در صحنه است، لحاظ شود و یکی شدن و سیستماتیک شدن انسان‌ها در آن فضا نشان داده شود. آدم‌ها نیز هماهنگ با فضای دکور و صحنه هستند.

نویسنده و کارگردان نمایش "زیر گنبد کبود" درباره فضای موسیقی نمایش "ماشینری" اظهار کرد: موسیقی این کار توسط نوید غفوری انتخاب شده است و اشعاری بر آن خوانده می‌شود. فضای موسیقی تماتیک و دراماتیک است و در شروع، میانه و پایان نمایش کارگران ترانه‌هایی را همسو با محتوای نمایش می‌خوانند.

هادی حوری در پایان صحبت‌هایش تصریح کرد: این نمایش توسط بازیگرانی اجرا می‌شود که قالباً جوان هستند و هنرجویان عرصه تئاترند و از این روی صداقت در این اثر کاملاً عیان است و آن‌ها به مخاطب بازی ارائه نمی‌دهند و تماشاگر را نیز به بازی نمی‌گیرند. بازیگران این نمایش با جنس این اثر یکی شده‌اند و 75 دقیقه بازی صمیمی و صادقانه‌ای را در معرض نمایش می‌گذارند. از اینکه این نمایش تاکنون با استقبال و نظر مساعد تماشاگران مواجه شده است، بسیار خوشحالم.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: مدیر گروه:هلیا میرهادی، مدیر صحنه: ایمانه بهنام جم، منشی صحنه: فائزه زکائتی، تهیه کننده: هادی حوری، دستیار کارگردان: هلیا میرهادی، موسیقی: نوید غفوری، طراح لباس و طراح دکور: هلیا میرهادی و طراح پوستر: شرکت تبلیغاتی هلیوس.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیکت تهیه کنند.