به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، شامگاه گذشته چهارشنبه اول اسفند، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در تالار وحدت به تمای نمایش "رستم و سهراب" نشست. نمایشی به نویسندگی و کارگردانی میرکمال میرنصیری و با بازی 30 نفر از معلولان و مددجویان ساکن آسایشگاه کهریزک که در بخش مهمان سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت.

 صالحی در خصوص این نمایش گفت: نمایش بسیار خوبی بود نه از این باب که صرفا توسط کسانی که از آن‌ها انتظار کمتری می‌رفت اجرا شد، بلکه از این لحاظ که اثر بسیار قابل توجهی بود. جا دارد از همت جناب آقای میرنصیری تشکر کنم.

 همان‌طور که ایشان در لابه‌لای برنامه‌شان اشاره کردند گاهی ما با این نگاه پای این نمایش‌ها می‌نشینیم که بازیگرانش با ما فاصله دارند و بعد به آن‌ها حق می‌دهیم که نمایش‌شان را با فاصله از آن‌چه ما در ذهن داریم اجرا کنند اما طبعا ما و همچنین خود توان‌یابان باید انتظارات‌مان را بالا ببریم.

او افزود: اتفاقات خوبی که عزیزانی مثل آقای میرنصیری رقم می‌زنند ما را بر این موضوع بیشتر متمرکز می‌کند که معلولان را به عنوان انسان‌هایی خلاق، فعال و بخشی از زندگی اجتماعی‌ باور کنیم. به آن‌ها بیشتر اعتماد کنیم و طبعا با این نگاه زمینه‌ها و زیرساخت‌هایی را که می‌تواند آن‌ها را در حیات اجتماعی خلاق و فعال نشان دهد، فراهم سازیم.

صالحی با تاکید بر این که معلولان نیز  باید به این نتیجه برسند که می‌توانند مانند انسان‌های عادی و حتی بالاتر از آن‌ها کارهایی را انجام دهند، تصریح کرد: همت‌هایی در درون ما انسان‌هاست که می‌تواند کارهای غیرممکن را ممکن کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص سیاست‌های این وزارتخانه در بحث اقتصاد تئاتر نیز گفت: آن‌چه می‌تواند اقتصاد تئاتر را فعال‌تر کند زیرساخت‌های تئاتر است. باید امکان اجرای نمایش‌های بیشتری پدید آید تا فرصت برقراری ارتباط میان مخاطب و هنرمندان تئاتر فراهم شود. به نظر می‌آید این مسیر کمک می‌کند فضای هنرهای نمایشی را فعال‌تر کنیم، چیزی که هنوز با آن فاصله داریم.

او اضافه کرد: در حال حاضر، سالن‌های تئاتر خصوصی و یا سالن‌هایی که می‌توانند به کمک تئاتر بیایند، مسیری است که در سال‌های اخیر طی شده و این فرصت را ایجاد کرده است که اجرای تئاتر با تعداد هنرمندان بیشتر و ارتباط فعال‌تر با مخاطبان صورت گیرد و به نظر می‌آید حرکت‌های خوبی در تهران و برخی کلان‌شهرها داشته‌ایم که باید شتاب بیشتری پیدا کنند.

 سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی‌مرند از 22 بهمن تا چهارم اسفند در جریان است.