سرویس تئاتر هنرآنلاین: سعید شیخی کارگردان جوان قزوینی با نمایش "تاریخ مردم کوچه و بازار قرن 18 فرانسه" نوشته پیام لاریان در سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در بخش مسابقه تئاتر ایران یک، حضور دارد. این نمایش امروز 29 بهمن ماه ساعت 18:30 و 20:30 در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر روی صحنه خواهد آمد. شیخی تاکنون نمایش‌های "بالستیک زخم"، "پرتوهای موازی"، "دراتاق" و... را به صحنه برده است.

سعید شیخی در مورد ایده شکل‌گیری نمایش و پرداختن به این نمایشنامه گفت: چند سالی است که متن‌های لاریان را می‌خوانم و کار می‌کنم. متن‌های او با عقاید من همسو است. یکی از خصایص این متن مطرح کردن بازگشت اعمال انسان‌ها به خودشان در این دنیا است. یکی دیگر از جذابیت‌های متن، داستان نمایش بود که در عین رئالیستی بودن، فضای عجیب و غریب خاصی داشت.

او در ادامه در مورد داستان یک خطی نمایش گفت: نویسنده‌ای را گروگان می‌گیرند و آزارش می‌دهند بدون اینکه دلیل کارشان را بدانند. در صحنه بعد کاراکتری به اسم اتابک وارد می‌شود و دلیل گروگان‌گیری را می‌فهمیم.

سعید شیخی درباره وضعیت تئاتر قزوین گفت: جای تاسف دارد که از تئاتر قزوین حرف بزنیم در حالی که می‌دانم هنوز در شهر ما عده زیادی اصلا تئاتر را نمی‌شناسند. یکی از دلایل این عدم شناخت، نبودن سالن نمایش، امکانات و تبلیغات گسترده است که می‌تواند مردم را با این هنر آشنا کند. زیر ساخت‌ها و سالن‌های ما واقعا وضعیت بدی دارد. در قزوین یک سالن اجرا وجود دارد که در کوچه‌ای تنگ و تاریک قرار گرفته است. آیا فکر می‌کنید تماشاگر رغبتی برای آمدن به این سالن را دارد؟ به همین دلیل است که تئاترهای آزاد و نمایش‌های کمدی که گاهی به صحنه می‌روند، مخاطبان بیشتری دارند.

شیخی افزود: یک سری مسئولیت‌ها و وظایف برعهده مدیران است، اما بخش دیگر به هنرمندان ربط دارد که باید تبلیغات درستی داشته باشند. کیفیت نمایش‌ها باید در سطحی باشند که برای مخاطب جذابیت داشته باشد و آنها را به سالن‌های تئاتر بیاورد. برخی نمایش‌ها موضوعی هستند و وقتی تماشاگر چنین آثاری که زیاد هم طرفدار ندارند را می‌بیند تمام تصورش از تئاتر در همان نمایش‌ها خلاصه می‌شود. باید کاری کنیم که او در سالن لذت ببرد و احساس کند ارزش دارد که بلیت بخرد.

او در مورد تئاتر فجر و جایگاهی که از نظر او در عرصه هنرهای نمایشی کشور دارد، گفت: این اولین حضور من در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر است. این جشنواره در واقع ویترین تئاتر کشور است و همه دوست دارند آثارشان را به این جشنواره بفرستند تا دیده شوند و سطح‌شان بالا برود.

شیخی گفت: خوشبختانه یا متاسفانه جشنواره فجر خیلی موضوعی نیست و هر اثری می‌تواند به این جشنواره راه پیدا کند. همه هنرمندان به هر حال دنبال جایزه هستند و من هم چنین هدف و ایده‌آلی را در ذهن دارم و امیدوارم این هدف محقق شود.

او در مورد گروهی که با آن‌ها اجرا می‌رود، توضیح داد: من تنها کسی هستم که در قزوین گروه یا اکیپ خاصی ندارد. دوست دارم با همه هنرمندان کار کنم و برایم مهم نیست که چقدر تجربه دارند یا عضو چه گروهی هستند. در همین نمایش هم یکی از بازیگرانم برای اولین بار است که تئاتر بازی می‌کند و روی صحنه می‌رود. با این کار می‌توانم خودم را محک بزنم.

سعید شیخی در ادامه افزود: واقعا از همشهری‌های خودم سپاسگزارم. از روزی که خبر حضورم در جشنواره را شنیدند، همه از من حمایت کردند هرچند حمایت مالی نبود، اما ارزش بسیار زیادی برای من داشت. با تمام وجود امیدوارم در جشنواره اجرای آبرومندی داشته باشیم.