سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "باغ خونی" به کارگردانی امیر بشیری و نویسندگی محمد نقابی شرکت‌کننده در بخش چهل سالگی انقلاب اسلامی و مسابقه تئاتر ایران دو، سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاترفجر، یکشنبه 28 بهمن‌ماه در تالار اصلی تئاترشهر به صحنه رفت.

امیر بشیری در مورد ایده شکل‌گیری این نمایش گفت: ما می‌خواستیم یک واقعه تاریخی را به نمایش بگذاریم. این واقعه تاریخی بار دراماتیک زیادی داشت و وقتی با نویسنده اثر محمد نقابی جلساتی برگزار کردیم، کم کم به ایده کلی نمایش رسیدیم و متن آماده اجرا شد.

او افزود: نمایش موضوعی خانوادگی دارد و می‌توان آن را یک تراژدی عاشقانه به حساب آورد. وقایع تاریخی هویت مردم را در خود جاداده است و جذابیت زیادی دارد.

امیر بشیر در مورد گروه نمایشی خود در مشهد توضیح داد: گروه نمایش "آوان" سال‌های زیادی است که فعالیت تئاتری دارد. نزدیک به 15 سال است که ما باهم کار می‌کنیم و تعداد زیادی بازیگر در کنار ما هستند. برای اجرای نمایش "باغ خونی" به این دلیل که بازیگران زیادی در این نمایش وجود دارند، از بازیگران گروه‌های دیگر هم دعوت به همکاری کردیم.

این کارگردان در ادامه درباره امکانات سالن‌های نمایشی در شهر مشهد و استقبال مخاطبان از تئاتر گفت: واقعا امکانات سالن‌های مشهد خوب نیست و وضعیت مطلوبی نداریم. به ما قول داده‌اند که حوزه هنری استان می‌خواهد یک سالن نمایش جدید اضافه کند، البته هنوز اقدامی صورت نگرفته و فقط این مسئله را شنیده‌ایم. تئاتر مشهد با کمبود فضای فیزیکی کافی روبه‌‌رو است. درواقع عرضه و تقاضا همخوانی ندارد و سالن‌هایی که در حال حاضر داریم، جوابگوی متقضایان اجرای تئاتر نیست.

او افزود: گروه‌های تئاتر در مشهد هیچ‌گاه منفعل نبوده‌اند و همیشه از گذشته تا به حال با هر سختی و مشکلی کار کرده‌اند و اکنون هم سالن‌های نمایشی هرشب پر از تماشاگر است. ما سعی می‌کنیم در جشنواره‌های مختلف شرکت کنیم و امیدواریم وقتی ما این همه تلاش می‌کنیم، مسئولان هم نگاه جدی‌تری به هنر داشته باشند و مشکلات عرصه‌های فرهنگی و هنری را بررسی و برطرف کنند.

امیر بشیری در ادامه در مورد سابقه حضورش در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر گفت: من برای دومین بار به جشنواره فجر آمدم. فکر می‌کنم این جشنواره وسعت زیادی دارد و یکی از مهم‌ترین جشنواره‌های هنری در کشور است. هرسال هنرمندان شناخته شده‌ای در این جشنواره حضور دارند و به نوعی ماحاصل هنر نمایش کل کشور را در این جشنواره می‌بینیم. بنابراین از نظر کمی با رویداد بزرگی روبه‌رو هستیم. به این دلیل که همه آثار را ندیده‌ام، نمی‌توانم قضاوت درستی داشته باشم اما طبیعتا هنرمندان مطرحی در کنار هم جمع شده‌اند و ما هم دوست داریم در این رقابت موفق شویم.

او در مورد قصه نمایش "باغ خونی" گفت: "لیلا گم شده و همه اعضای خانواده در پی او هستند و در این میان روشنگری‌هایی صورت می‌گیرد و...".

در آخر امیر بشیری چشم‌انداز تئاتری خود را نسبت به فعالیت شخصی خودش و به طور کلی تئاتر در کشور اینگونه توضیح داد: من فکر می‌کنم تئاتر مشهد واقعا مسیر خوبی را طی می‌کند و اگر نگاه حمایتی وجود داشته باشد، بهتر هم می‌شود. این پتانسیل در شهر مشهد و بین مخاطبان مشهدی وجود دارد. ما بعد از بستن پرونده نمایش "باغ خونی" چند طرح در دست داریم که بعد از بررسی می‌خواهیم تمرینات آن را شروع کنیم.