سرویس تئاتر هنرآنلاین: جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر هرسال، میزبان عده زیادی از هنرمندان ساکن در شهرهای مختلف کشور است که هرکدام با استعدادی ویژه در این فستیوال شرکت می‌کنند. استان گیلان با سابقه درخشان در تئاتر ایران تا امروز هنرمندان زیادی را به عرصه تئاتر معرفی کرده است. علیرضا وحدی هم به عنوان کارگردانی جوان از شهر رشت، در بخش مسابقه تئاتر ایران یک، سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با نمایش "جعبه" به نویسندگی زهرا موسوی و مانا هوشنگ‌نژاد حضور دارد. این اثر که اردیبهشت ماه در رشت در مجتمع فرهنگی هنری خاتم النبیاء (ص) به صحنه رفته، روز سه‌شنبه 30 بهمن‌ماه ساعت 17 و 20 در تماشاخانه سنگلج روی صحنه خواهد آمد.

در خلاصه داستان نمایش "جعبه" آمده است: شش دیوانه با یک نگهبان در یک بیمارستان روانی گرفتار شده‌اند. نگهبان مجبور به ترک آن‌ها می‌شود اما مقداری غذا و قرص برای‌شان می‌گذارد تا اگر مجبور شدند، خودشان کار را تمام کنند. نگهبان کمی پس از ترک آن‌ها، بر اثر انفجار مین می‌میرد و ...

فعالیت تئاتری علیرضا وحدی از سال 90 آغاز شده است. او علاوه بر شرکت در کارگاه‌های آموزشی رضا ثروتی در تهران، در نمایش "فهرست" به کارگردانی او بازی کرده است. وحدی دانش‌آموخته سینما از دانشگاه فرهنگ و هنر رشت است و پیش از این نمایش "ازدواج‌های مرده" را روی صحنه آورده است.

علیرضا وحدی در مورد چگونگی شکل‌گیری ایده نمایش "جعبه" گفت: به نظرم آن چیزی که برای خلق یک اثر هنری لازم است، نیاز و دغدغه ذهنی هنرمند یا شاید سوال‌های بی‌جوابی است که در آن دوره از زندگی‌اش با آن مواجه می‌شود.

او افزود: "جعبه" یک سوال بزرگ برای من است، اینکه انسان چطور با ترس‌ها و چارچوب‌های ذهنی، زندگی و انتخاب‌هایش را محدود می‌کند و با تمامی تهدید‌ها و قضاوت‌ها، زندانی به وسعت ذهنش می‌سازد تا جایی که دیگر رهایی و آزادی فیزیکی بی‌معنا می‌شود. سوالی که در این دوره از زندگی‌ام برای من دغدغه است. "جعبه" قصه بیمارانی روانی است که در زمان جنگ در یک تیمارستان گیر افتاده‌اند، یک در برای رفتن به بیرون وجود دارد، یک در که باز است، اما هیچکس از آن در بیرون نمی‌رود.

کارگردان نمایش "ازدواج‌های مرده" در مورد تفاوت‌های این دوره از جشنواره با دوره‌های پیشین و نقاط مثبت یا منفی آن توضیح داد: تئاتر "جعبه" اولین حضور من در جشنواره فجر است. جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر یک اتفاق مهم برای تئاتر ایران است. ما امیدواریم، امید به بهتر شدن و امید به پیدا کردن مسیری بهتر. تئاتر یعنی صبر کردن. شاید این صبوری باید برای رسیدن به نتیجه‌ای مطلوب، بیشتر شود.

علیرضا وحدی، در ادامه درباره موانعی که سر راه هنرمندان تئاتر به خصوص جوانان قرار دارد، گفت: این یک سوال آماری است؛ سوالی که اگر به پلاتوهای تمرین تئاتر بروید یا به انجمن سینمای جوانان یا به آموزشگاه‌های هنری یا هرجایی که چند جوان پر انرژی مشغول خلق یک اثر هنری هستند، جواب‌های زیادی به دست می‌آورید که به گمانم باید بگویم به طور کلی نبودن بودجه، عدم حمایت دولت، نبودن امکانات کافی و... از این قبیل جواب‌ها هستند.

او در ادامه افزود: متاسفانه اگر هنر را به عنوان یک شغل بخواهیم در نظر بگیریم نه شغلی از روی اجبار یا کار کردن برای دیگران یا به اصطلاح سفارشی کار کردن بلکه یک شغل از روی علاقه، باید بگویم ما امنیت شغلی نداریم.

وحدی در مورد سوابق کاری خود در عرصه تئاتر و تحصیلاتش توضیح داد: من در دوره کاردانی، عکاسی و کارشناسی سینما خواندم. چند سالی هم می‌شود که مشغول کار تئاتر هستم.

علیرضا وحدی درباره چشم‌اندازی که در عرصه تئاتر برای خودش متصور است، گفت: آدم باید مسیری را انتخاب کند که حالش در راه خوب باشد. حالم با تئاتر و با تمرین تئاتر خوب است. با تمام اتفاق‌های تلخی که ممکن است در خلق یک اثر برایم رخ دهد، اما حالم خوب است. شاید تئاتر یک اتفاق جدا نشدنی از من باشد که در کنارش سری به سینما هم بزنم. برای چیزی که پایان ندارد تلاش می‌کنم و سعی‌ام این است که همیشه رو به جلو باشم.

بازیگران نمایش"جعبه" احسان ابراهیمی، صفورا حامی، علی حق‌گو، مسعود قسمتی، یاسمن سیدی، فرانک کشاورز و فاطمه مهربخش هستند.