سرویس تئاتر هنرآنلاین: مجید کاظم‌زاده مژدهی امسال با نمایش "مادر" به نویسندگی فلوریان زلر در بخش مسابقه تئاتر بین‌الملل سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به عنوان کارگردان حضور دارد. این نمایش امروز 27 بهمن‌ماه ساعت 17 و 19 در تئاتر مولوی روی صحنه خواهد رفت.

کاظم‌زاده مژدهی درباره شکل‌گیری ایده اجرای نمایش "مادر" گفت: فلوریان زلر یکی از مشهورترین نویسندگان فرانسوی در تئاتر معاصر فرانسه است و آثار مطرحی را نوشته که مورد استقبال نسل جدید است. یکی از دلایلی که باعث شد من به نوشته‌های زلر علاقه‌مند شوم، این بود که او هم‌ سن و سال من است و مسائلش به مسائل امروز من نزدیک است و حرفش را خوب می‌فهمم.

او افزود: بحران نویسنده، بحران میانسالی است. در نمایش حس یک مادر به پسرش را می‌بینیم زمانی‌که پسر عاشق شده است. ساختار داستان نمایش نوعی جریان سیال ذهن است و شیوه روایت تازه‌ای دارد و همین ویژگی در آثار فلوریان زلر برایم جالب است.

کاظم‌زاده مژدهی در ادامه در مورد قصه نمایش توضیح داد: قصه در یکشنبه‌ای اتفاق می‌افتد که روز مادر است. پدر آن روز به سمیناری می‌رود و پسر هم با دختری که عاشقش شده وقت می‌گذراند. مادر هراس تنها شدن دارد و می‌ترسد که همه او را فراموش کنند و در نهایت خودکشی می‌کند.

این کارگردان در ادامه در مورد وضعیت تئاتر در شهر رشت و استان گیلان گفت: فکر می‌کنم به لحاظ آماری در تئاتر کشور اول باشیم. با توجه به جمعیت و ابعاد استان استقبال بسیار بالا است و حتی می‌توان ثابت کرد که تئاتر در گیلان بیشتر از تهران تماشاگر دارد. فکر می‌کنم 15 گروه تئاتری مجوز اجرا دارند و سالن‌های ما هم به اندازه کافی هستند. تئاتر شغل حرفه‌ای خیلی از ماست و به صورت کاملا خصوصی کار می‌کنیم.

او گفت: برای نمایش "مادر" حتی به اندازه یک دقیقه از امکانات دولتی استفاده نکرده‌ام. ما اسپانسر آوردیم و از وجود آن‌ها استفاده کردیم. 15 آموزشگاه تئاتری در رشت فعالیت می‌کنند و شاید در تهران هم این حجم علاقه‌مند و فعال تئاتری وجود نداشته باشد.

کاظم‌زاده مژدهی در ادامه در مورد سابقه حضور در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر توضیح داد: از سال 90 تا 95 پیوسته در جشنواره فجر حضور داشتیم. سال 96 نمایشی در این جشنواره نداشتیم و امسال مجدد با نمایش "مادر" به فجر آمدیم که دلیل آن یک سال غیبت مسائل مالی بود. یکی از انتقاداتی که من به فجر دارم، کمبود بودجه است که نمی‌تواند هزینه گروه‌ها را بپردازد. مثلا امسال با اینکه چند روز از جشنواره گذشته، ما امروز تازه برای اجرای اثر خودمان به تهران آمدیم در حالی که اگر امکان اسکان گروه بود، می‌توانستیم کار سایر هنرمندان در جشنواره را هم ببینیم. تغییر دبیر جشنواره هم یکی از معضلات بزرگ جشنواره است. هر ساله دبیر تغییر می‌کند و برنامه‌ریزی‌های جدیدی دارد.

او افزود: در این دوره نادر برهانی‌مرند به این دلیل که هم خودش بازیگر است هم نویسنده و کارگردان، می‌داند که چه چیزهایی لازم است و واقعا یک مدیر  اجرایی خوب به حساب می‌آید.

مجید کاظم‌زاده مژدهی در ادامه در مورد تصورش از وضعیت تئاتر کشور اینگونه گفت: یکی از اتفاقات مثبت تئاتر ایران، راه افتادن بخش خصوصی و اسپانسرهایی است که به کمک گروه‌های تئاتری آمده‌اند. نقطه منفی در تئاتر ما، ممیزی‌ها و سختگیری‌‌هایی است که نسبت به برخی آثار می‌شود. در مورد همین نمایش دقیقا 2 روز پیش یک صفحه ممیزی به من داده‌اند و واقعا فرصتی برای هیچ تغییری وجود نداشت. این اتفاقات کارگردان و گروه را اذیت می‌کند. غیر از این موارد همه چیز خوب است و از هر کسی در رشت سوال کنید، حداقل یک بار تئاتر دیده است و شاید واقعا در سایر شهرها این‌چنین نباشد. من آینده خوبی برای تئاتر شهرمان متصور هستم. اعضای گروه‌مان تنها از راه تئاتر زندگی می‌گذرانند و سعی می‌کنند حرفه‌ای باشند.

او در آخر در مورد بازیگران گروهش توضیح داد: محمد رسائلی یکی از بازیگران تئاتری است که جوایز زیادی دریافت کرده و می‌توان او را کلکسیون جوایز دانست. نسرین بابایی یکی دیگر از بازیگران گروهم، در رشت محبوبیت زیادی دارد و در تلویزیون هم فعال است. او هم جوایزی دارد و سایر بازیگرانم مثل مریم مومنی، پیمان میرزایی و... هم بسیار فعال و خوش ذوق هستند و گروه‌های دیگر در سراسر کشور آن‌ها را به عنوان بازیگرانی توانا می‌شناسند. گروه ما به اسم "جهش" ثابت است و به جشنواره‌های مختلف کار می‌فرستیم و حضور داریم و در طی سال هم حداقل 5- 6 نمایش به صحنه می‌بریم.

بازیگران نمایش "مادر"؛ نسرین بابایی، محمد رسائلی، پیمان میرزایی، مریم مومنی، عارف روستای و شاسان مهدی‌زاده هستند.