به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی سی و هفتمین جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر فجر، امین رهبر، مدیر بخش مسابقه‌ نمایش رادیویی از برگزاری این بخش در حد فاصل ۲۸ بهمن تا دوم اسفند خبر داد. 

او ضمن اشاره به این که مسابقه‌ نمایش‌ رادیویی با موضوع تاریخ انقلاب اسلامی و دستاوردهای چهل ساله‌ انقلاب زیر مجموعه‌ بخش "چهل سالگی انقلاب اسلامیِ" سی و هفتمین جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر فجر است، تصریح کرد: در این بخش طی پنج روز، ۱۰ اثر در قالب دو اجرای روزانه، ابتدا ساعت ۱۶:۳۰ و سپس ساعت ۱۹ در تماشاخانه‌ سرو اجرا می‌شوند. 

رهبر ضمن اشاره به اسامی داوران این بخش و نام بردن از مسعود فروتن، ایوب آقاخانی، فریبا متخصص، شکرخدا گودرزی و جواد پیشگر، توضیح داد: داوران براساس آثاری که پیش‌تر در قالب سی‌دی به دستشان رسید این ۱۰ اثر را از میان ۱۰۳ اثر متقاضیِ حضور در این بخش انتخاب کردند. در ادامه این آثار نیز، ۵۰ درصد براساس فایل صوتی و ۵۰ درصد براساس اجرای صحنه‌ای‌شان مورد قضاوت قرار می‌گیرند و در اختتامیه‌ سی و هفتمین جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر فجر شش جایزه در حوزه‌های بازیگری زن، بازیگری مرد، نویسندگی، کارگردانی و... و دو تندیس به آن‌ها داده خواهد شد.

او در مورد پخش همزمان این آثار حین اجرا در تماشاخانه‌ سرو، از طریق رادیو نیز گفت: این آثار حین اجرا در تماشاخانه‌ سرو و در مقابل داوران و تماشاگران حاضر در آن جا، از طریق رادیو نیز پخش می‌شوند. این پخش همزمان شاید با اختلافی یکی، دو دقیقه‌ای همراه باشد ولی به صورت زنده است.

بخش چهل‌ سالگی انقلاب سی و هفتمین جشنواره‌‌ بین‌المللی تئاتر فجر به مناسبت سالگرد چهل ‌سالگی انقلاب اسلامی در ایران طراحی شده و شامل شش بخش است؛ اجرای نمایش‌های صحنه‌ای، نمایش‌های خیابانی، سمینار علمی تخصصی "بررسی تئاتر پس از انقلاب اسلامی"، نمایشگاه اسناد انقلاب، نشست‌های تخصصی تاریخ تئاتر شفاهی و نمایش‌های رادیویی.

 

برگزاری کارگاه "تئاتر جامعه- گروه" در جشنواره سی و هفتم تئاتر فجر

کارگاه آموزشی "تئاتر جامعه- گروه" با حضور ۲ استاد از کشور هلند طی روزهای ۲۷، ۲۸ و ۲۹ بهمن در سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر برگزار می‌شود.

محمودرضا رحیمی مدیر بخش آموزش جشنواره سی و هفتم تئاتر فجر درباره نحوه برگزاری کارگاه آموزشی "تئاتر جامعه- گروه" توضیح داد: کارگاه "تئاتر جامعه- گروه" با حضور خانم آدلا روزن و دستیارش خانم ریسیک از کشور هلند از امروز شنبه 27 بهمن در قالب 3 جلسه برگزار می‌شود. این کارگاه آموزشی پیرامون شناخت فضاها و نحوه زیست آدم‌های مختلف در این فضاها، ارتباط برقرار کردن با آن ها، دیدن اینگونه فضاها تا رسیدن به ایده اجرایی، شکل می‌گیرد.

وی درباره زمان برگزاری کارگاه آموزشی "تئاتر جامعه- گروه" افزود: در اولین روز یعنی امروز شنبه 27 بهمن، کارگاه از ساعت 13 تا 16 در پلاتو اجرای شماره یک مجموعه تئاتر شهر برگزار می‌شود. روز یکشنبه 28 بهمن نیز کارگاه از ساعت 10 تا 13 در قالب گشتی شهری به منظور پیدا کردن جامعه گروه مدنظر برگزار می‌شود. در روز سوم یعنی دوشنبه 29 بهمن نیز کارگاه با حضور چند نفر از جامعه گروهی که در روز دوم شناسایی شده‌اند برگزار می‌شود که طی جلسه سوم کارگاه، شرکت کنندگان بر اساس یکسری اتودهای مشارکتی به ایده نهایی دست پیدا می‌کنند.

مدیر بخش آموزش سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر درباره نحوه انتخاب شرکت‌کنندگان در کارگاه آموزشی "تئاتر جامعه- گروه" یادآور شد: برای رسیدن به شرکت‌کنندگان این کارگاه آموزشی با دفتر تئاتر خیابانی اداره کل هنرهای نمایشی، انجمن تئاتر خیابانی خانه تئاتر، کانون ملی منتقدان تئاتر ایران، دفتر تئاتر دانشگاهی اداره کل هنرهای نمایشی، دبیرخانه جشنواره تئاتر دانشگاهی و رؤسای دپارتمان‌های تئاتری دانشگاه‌ها تعاملی صورت گرفت و در نهایت به 21 شرکت‌کننده رسیدیم.

رحیمی در پایان سخنان خود درباره افرادی که در کارگاه آموزشی "تئاتر جامعه- گروه" شرکت کرده‌اند، گفت: در این کارگاه آموزشی 6 تن از استادان تئاتر، 5 تن از برگزیدگان تئاتر دانشگاهی، 2 تن خبرنگار و منتقد و 8 تن از متخصصان تئاتر محیطی حضور دارند.

سی و هفتمین جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر فجر از ۲۲ بهمن تا چهارم اسفند به دبیری نادر برهانی‌مرند برگزار می‌شود.