به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، عصر روز جمعه 26 بهمن مراسم افتتاح نمایشگاه "چهل سال اسناد تئاتر ایران" و رونمایی از 4 عنوان کتاب چاپ شده در جشنواره سی و هفتم تئاتر فجر با حضور شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی، نادر برهانی‌مرند دبیر سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی ایران و جمعی از هنرمندان و مدیران ستادی جشنواره در موزه هنرهای معاصر فلسطین برگزار شد.

در ابتدای این مراسم با حضور مریم معترف از 4 عنوان کتاب "تئاتر ایران" نوشته آدولف تالاسو و ترجمه جلال ستاری، "تماشا در عصر صفویه" نوشته ژان کالمار و ترجمه یداله آقاعباسی، "بیداری" نوشته ژولیان گارنر و ترجمه داود دانشور و "تئاتر انقلاب؛ مجموعه مقالات سمینارپژوهشی تئاتر پس از انقلاب اسلامی" با گردآوری حامد سقایان رونمایی شد.

در ادامه نادر برهانی‌مرند دبیر سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر اعلام کرد که این کتاب‌ها با همت نصراله قادری مدیر بخش انتشارات جشنواره سی و هفتم منتشر شده‌اند.

وی در بخش دوم این مراسم که اختصاص به افتتاح نمایشگاه چهل سال اسناد تئاتر ایران داشت، اظهار کرد: این نمایشگاه شماره صفر اسناد چهل سال تئاتر ایران است و چون اولین نمایشگاه است کامل نیست. این نمایشگاه سرآغازی برای پژوهشگران تئاتر و هنرهای تجسمی است تا در این حوزه فعالیت را ادامه دهند.

برهانی‌مرند با اشاره به اینکه اسناد تئاتر در دهه 80 و 90 به خاطر گسترش فضاهای مجازی بیشتر در دسترس بوده‌اند، افزود: در این نمایشگاه تأکید بر اسنادی است که اثر کمی از آنها در فضای مجازی وجود دارد.

دبیر سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در ادامه سخنان خود یادآور شد: در این نمایشگاه وقایع ملی و رویدادهای تئاتری در شهرستان‌ها هم کمتر منعکس شده؛ زیرا در فرصت 10 ماهه‌ای که در اختیار داشتیم مجال کافی برای جمع‌آوری این اسناد وجود نداشت ولی هنرمندان و پژوهشگران تئاتر در شهرستان‌ها می‌توانند این راه را ادامه دهند.

وی با بیان اینکه در نمایشگاه چهل سال اسناد تئاتر ایران اسناد مربوط به افراد دبیرخانه جشنواره سی و هفتم، اداره کل هنرهای نمایشی و افراد منصوب به آن‌ها استفاده نشده است، گفت: تنها عکسی از بنده و چند دوست دیگر متعلق به سال 1369 و نهمین جشنواره تئاتر فجر در نمایشگاه وجود دارد که نشان می‌دهد ما در آن زمان راهنمایان فرهنگی و هنری جشنواره بوده‌ایم.

برهانی‌مرند در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری 4 نشست پژوهشی تاریخ شفاهی تئاتر ایران، توضیح داد: این نشست‌های که به بررسی 4 دهه تئاتر ایران می‌پردازند، قرار بود مکمل این نمایشگاه باشند ولی به دلیل اینکه امکان برگزاری این نشست‌ها در فضای نمایشگاه وجود نداشت با فاصله و در تالار مشاهیر تئاتر مجموعه تئاتر شهر برگزار می‌شوند.

وی در پایان از تلاش‌های ابراهیم حسینی و همکارانش برای گردآوری اسناد و مدارک و برپایی نمایشگاه چهل سال اسناد تئاتر ایران قدردانی کرد.

در ادامه با حضور شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی و نادر برهانی‌مرند دبیر جشنواره سی و هفتم تئاتر فجر، نمایشگاه چهل سال اسناد تئاتر ایران افتتاح شد.