سرویس تئاتر هنرآنلاین: "پدران" به کارگردانی مهدی فرشیدی سپهر، نمایشی ویژه نوجوانان است که امروز 26 بهمن‌ماه در بخش میهمان سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر از ساعت 17 در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می رود.

فرشیدی سپهر در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره موضوع و مضمون این اثر گفت: نمایش "پدران" درباره ارتباط فرزندان و والدین‌شان است و این بار برآن شدم تا نگاهی به دختران در خانواده داشته باشم. این اثر نمایشی داستان چند دختر سر به هواست که به ظاهر زندگی مشغول هستند.

او ضمن اشاره به اینکه نمایش "پدران" مخصوص گروه سنی کودکان و نوجوانان است نه خردسالان، خاطرنشان کرد: "پدران" درباره ارتباط میان انسان‌هاست و در این اثر نمایشی درباره گره‌های ارتباطی میان دختران و پدران و پسران و مادران گفته می‌شود.

فرشیدی سپهر با بیان اینکه تلاشم بر این بوده تا در این نمایش آنچه را بگویم که تاکنون مخاطبان در سریال‌ها و فیلم‌ها ندیده‌اند، عنوان کرد: این نمایش 30 بازیگر از سنین 4 سال تا 47 سال دارد و شیوه اجرای این اثر به تعزیه نزدیک است. همه بازیگران همواره در صحنه حضور دارند و پشت صحنه‌ای وجود ندارد.

او درباره طراحی صحنه نمایش یادآور شد: سعی کرده‌ایم به جای فریب تماشاگر با دکور رنگی او را با نشان دادن جامعه واقعی جذب کنیم. موسیقی نمایش "پدران" به جای اینکه در مخاطب ایجاد طرب و شادی موقتی و موضعی کند تماشاگر را به عمق درون خودش می‌برد. موسیقی به صورت پلی‌بک پخش می‌شود و آوازها زنده خوانده می‌شود.

مهدی فرشیدی‌سپهر با تاکید بر اینکه تاکنون چنین داستان و صحنه‌هایی را در تئاتر، سینما و تلویزیون ندیده‌ایم و سعی کرده‌ایم چیزی بسازیم که خود ندیده‌ایم، یادآور شد: از هنرمندان عرصه تئاتر و سینما که سال‌هاست با تئاتر کودک و نوجوان بی‌ارتباط هستند، دعوت می‌کنم که به تماشای این نمایش موزیکال، شاد و سرگرم‌کننده بنشینند.

این کارگردان درباره مشکلات حوزه نمایش برای نوجوانان گفت: برای من که اغلب تئاتر نوجوان تولید می‌کنم مواقعی پیش آمده است که با مراجعه به سالن‌های مخصوص نمایش کودک و نوجوان آنها این نمایش را به حوزه بزرگسال مرتبط دانسته و در مراجعه به سالن‌های رسمی تئاتر نیز به دلیل فضای نوجوانانه آن، اجازه اجرا در چنین سالن‌هایی به من داده نمی‌شود. اصلاً من می‌گویم که مشکل ما در زمینه تئاتر کودک و نوجوان سالن نیست چرا که مثلاً پردیس تئاتر خاوران زمانی با احداث چندین سالن که اختصاص به تئاتر داشت، توانست در این زمینه ظرفیت‌سازی کند اما در مقطعی با این امر مواجه شدیم که سالن‌های آنها اصطلاحاً خالی از تماشاگر اجرا می‌روند. مشکل ما در حوزه تئاتر کودک و نوجوان نبود تبلیغات درست است، نه بیلبوردی در شهر اختصاص به این تئاتر داده می‌شود، نه تیزری در تلویزیون ویژه این تئاتر پخش می‌شود.

فرشیدی سپهر  با اشاره با استانداردهای حوزه نمایش کودک و نوجوان در ایران گفت: من به کشورهای زیادی از جمله آلمان، فرانسه، بلژیک و تونس سفر کرده‌ام. در آنجا هم مثل ایران؛ تئاتری وجود دارد که می‌توان آن را به جریان فاسد تئاتر کودک و نوجوان تعبیر کرد و البته بخشی از آن نیز تئاتری خردورز است. من چند ماه پیش اجرایی در فرانکفورت به نام "بی‌‎چیز" داشتم و تصور من در مورد این شهر آن است که باید بن‌مایه‌های فلسفی و اندیشه‌ای در آن زیاد باشد اما در زمان اجرای این نمایش که در نریشنی اشاره به اندیشه به جهان هستی کردم در کمال ناباوری مشاهده کردم که عده‌ای به حالت تمسخر به این گفته خندیدند و پس از پایان اجرا در مواجهه با اغلب آنها دیدم که اتفاقاً نگاه آن‌ها نیز به برخی حوزه‌های اندیشه‌ای همچون نگاه عوامانه ما در ایران به این موضوعات است. من هم در قرچک ورامین اجرا داشتم و هم در تروپن کشور هلند و در هر دوی این اجراها احساس من این بود که در مواجهه با مخاطب هم در فرم و هم در محتوا هم می‌شود به چیزهای ایده‌آل اندیشید و هم در مواجهه با طیف خاصی از مخاطب نمی‌توان او را وارد عرصه جدی اندیشه‌ای کرد، به همین دلیل تفاوت چندانی را میان خودمان و کشورهای خارجی و به ویژه اروپائیان در روایت نمایشی با استفاده از تفکری خلاق و امکانات صحنه نمی‌بینم.

این کارگردان در پایان گفت: من هم کار کودک تولید می‌کنم و هم نوجوان که البته بیشتر گرایش من به سمت کار نوجوان است. با این کاری که در جشنواره شاهد آن هستیم به نوعی سوء‌تفاهم در حوزه تولیدات نمایشی در این ژانر را افزایش می‌دهیم چرا که در حوزه نوجوان مسائلی مطرح می‌شوند که کمی جدی‌تر از حوزه کودک هستند. در تئاتر چیزی وجود دارد که در سایر رسانه‌ها نمی‌توان آن را یافت، چه بسیار حرف‌های عاشقانه‌ای که فرد در حالت عادی نمی‌تواند بزند اما تئاتر این جرئت را می‌دهد که تو آن را در مقابل مخاطب بزنی. اگر شاهد مواجهه مخاطب با نمایش "پدران" بودید این قضیه را به خوبی درک خواهید کرد که با وجود گسترش و پیشرفتی که در حوزه رسانه به وجود آمده است اما همچنان تئاتر کارکرد خود را داراست و مواجهه مخاطب با آن به گونه‌ای است که انگار هیچ رسانه دیگری وجود ندارد. اما حرف آخرم این است که برای نشان دادن استعدادهای خود هنر نسازیم، بلکه هنر و به ویژه هنرهای نمایشی را تبدیل به ابزاری برای طبابت اجتماعی کنیم.

لازم به یادآوری است، بازیگران نمایش "پدران" به ترتیب سن مانلی نفر (4سال)، ونوس شمس (7)، هلیا و هستی هاشمی (13)، آریانا کیهانفر(13)، ماهک بدرخانی (13)، ارغوان دماوندی (14)، هانا صراف (15)، نفس صادقی (17)، سکینه و نرگس محمدی (17 و 18)، الاهه نوری (25)، حمیدرضا گودرزی (27)، مریم رادپور(28)، شیما لطیفی (29)، میلاد محمدی (31)، معصومه آرواز(31)، خالق استواری (33)، شراره طیار (35)، فهیمه باروتچی (35)، گیتا صالحی (35)، مریم آشوری (36)، هدیه حاج طاهری (37)، سعید ابک (38)، مهرداد باقری (40)، هادی ولی‌لو (41) و محسن صادقی(47)  هستند و راوی این "پدران" نادیا قمری است.

دیگر عوامل نمایش عبارتند از: مدیر تولید: مریم منصوری، عکاس: حداد حیدری و امیر عسگری، موسیقی‌ها: انتخابی، دستیار و برنامه‌ریز: میلاد محمدی، ساخت فیلم: امیر عسگری، گریم و مشاور کارگردان: حمیدرضا مرادی، دستیاران فنی: علی حاجی بنده، امید عسگری،  آبتین دابا و علیرضا حسین پور، دستیار و مدیر صحنه: پویا طهماسبی و دستیار و منشی صحنه: محمد حسین موسوی.