سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "دختر سطلی" به نویسندگی تریفه کریمیان و کارگردانی فاتح بادپروا از مریوان، امروز جمعه 26 بهمنماه ساعت 18 و 20:30 در بخش میهمان سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در تالار حافظ به صحنه می‌رود.

فاتح بادپروا متولد 1350 از مریوان، طراح و بنیانگذار جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان است. او کارگردانی نمایش‌هایی چون "پیک نیک در میدان جنگ"، "دشمن مردم"، "رقصی برای بازگشت عروس"، "عیشا"، "مردگان بیکفن و دفن"، "آژاکس"، "کنار شیر آتشنشانی"، "ققنوس"، "کلاغ سیاه و درخت آلبالو"، "تابستان"، "هفت طبقه"، "رقصی برای بازگشت عروس"، پیاده‌ها"، "آفتاب"، "رنج زن"، "آندورا" و "عادل‌ها" را در کارنامه کاری خود دارد.

او درمورد ایده شکل‌گیری نمایش "دختر سطلی" به هنرآنلاین گفت: زمانی که متن تریفه کریمیان را خواندم، از دیدگاهی که او نسبت به جنگ دارد و برخوردش با این مقوله خیلی خوشم آمد. فکر کردم چقدر خوب است که موضوع جنگ را از منظر تازه‌ای بیان کنیم. همه می‌دانیم که جنگ هیچ‌گاه برنده‌ای ندارد و همه افرادی که به نوعی درگیر آن هستند، آسیب می‌بینند.

فاتح بادپروا افزود: از ابتدای کار حس کردم نمایش "دختر سطلی" باید در مکان نامتعارفی اجرا شود. در سقز هم در زیرزمین یک ساختمان نمایش را اجرا کردیم و استقبال خوبی هم شد. در واقع نمایش "دختر سطلی" روایتی ضد جنگ دارد. در داستان این نمایش، عده‌ای برای ماموریت به نقطه‌ای می‌روند که توسط دشمنان اسیر و بعد کشته می‌شوند. از بین این افراد، یک زن زنده می‌ماند. نمایش در یک سردخانه و از آنجایی شروع می‌شود که یک نفر در عکس نیست و همه به دنبال او می‌گردند و همین مسئله باقی داستان را شکل می‌دهد.

او در ادامه درباره وضعیت تئاتر در مریوان چه از نظر استقبال مخاطبان و چه از نظر امکانات و سالن‌های نمایش توضیح داد: به نظر من جشنواره بین‌المللی تئاترخیابانی مریوان باعث رونق تئاتر در شهر ما شده است. خوشبختانه ما دو سالن نمایش قاب صحنه‌ای داریم و مشغول ساخت یک پلاتوی جدید هم هستیم. به این دلیل که واقعا نیاز به چنین فضایی در مریوان احساس می‌شد. تجهیزات سالن‌های نمایش در شهر مریوان وضعیت خیلی بدی ندارد، اما امکانات واقعاً کافی نیست و باید برای فعالان تئاتر بسترهای کاری بهتری فراهم شود. همه امید ما این است که حداقل تئاتر در مریوان، در مقایسه با سایر شهرهای کشور وضعیت بهتری دارد و فکر می‌کنم هنر تئاتر با تار و پود جامعه مریوان گره خورده است و مردم به تماشای تئاتر و حضور در حال و هوای تئاتری عادت کرده‌اند.

بادپروا افزود: در زبان کردی شانو یعنی تئاتر. وقتی در شهر مریوان قدم بزنید، می‌بینید که ما حتی یک پارک بزرگ به اسم شانو داریم و مغازه‌هایی هستند که اسم‌شان را شانو گذاشته‌اند. تئاتر برای اهالی مریوان هضم شده است و گروه‌های تئاتری زیادی در این شهر کار می‌کنند و خدا را شکر که چراغ سالن‌های تئاتر ما هر شب روشن است.

این کارگردان در ادامه توضیح داد: ما امسال با دو نمایش در سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فجر حضور داریم؛ نمایش "آژاکس" در بخش استانی و "دختر سطلی" که از جشنواره تئاتر کردی سقز آمده است. اجرای نمایش کردی "دختر سطلی" به زبان فارسی است.

او در مورد حضور در سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر گفت: گروه ما به اسم "باران" از سال 77 کارش را شروع کرده و بازیگران آثاری که تولید می‌کنیم تقریبا همیشه ثابت هستند. امسال یک بازیگر مهمان از گروه نمایشی "رگا" در کنار ما در جشنواره فجر حضور دارد. چند سال قبل ما جایزه طراحی صحنه برای نمایش "رقصی برای بازگشت عروس" را دریافت کردیم و امیدواریم امسال هم نتایج خوبی بگیریم. به این دلیل که هنوز به صورت رسمی در جشنواره و حال و هوای آن حضور نداریم، نمی‌توانم نظر قاطعی در مورد وضعیت جشنواره بدهم، اما تا این جای کار تبلیعات واقعاً خوب بوده است و دبیرخانه حقیقتاً ما با همکاری لازم را انجام داده است. امسال مشخص است که نظم بیشتری بر جشنواره حاکم است و از ابتدای کار؛ انتشار فراخوان، نحوه اطلاع‌رسانی دبیرخانه و... بیان‌گر این مسئله بود. ما دوست داریم این جشنواره‌ها باعث رشد تئاتر کشور شود و به خصوص هنرمندان سایر شهرهای ایران بتوانند در فضای حرفه‌ای‌تر استعدادهای خودشان را بروز دهند و زمینه همکاری‌های گسترده‌تر برای همه اهالی تئاتر فراهم شود.

بازیگران نمایش "دختر سطلی" کژال راستین، کامران وهابی، کژوان محمدی، فرزاد اخگر و محمد آلتونی هستند.