سرویس تئاتر هنرآنلاین: گلنار اکبری طراح صحنه، لباس و کارگردان جوان از شهر کرمانشاه با نمایش "ساعت پنج شد بابا" برای اولین بار به عنوان کارگردان در سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارد. این اثر نمایشی امروز 24 بهمن‌ماه در سومین روز این رویداد در بخش میهمان ساعت 16 و 18 در خانه هنرمندان ایران روی صحنه می‌آید.

او که پیش از این هم جشنواره فجر را در سمت طراح صحنه و لباس تجربه کرده، در مورد ایده شکل‌گیری نمایش "ساعت پنج شد بابا" گفت: چندین سال است که با بچه‌های معلول تئاتر کار می‌کنم. دنبال متنی می‌گشتم که معلولان بتوانند آن را اجرا کنند و در واقع حدیث نفس این افراد باشد.

اکبری ادامه داد: نمایش "ساعت پنج شد بابا" درباره تنهایی آدم‌ها و به خصوص افراد معلول است. این افراد به خاطر شرایط خاصی که دارند، در خانه و حتی در جامعه احساس تنهایی زیادی می‌کنند. من نمایشنامه‌های بسیاری خواندم اما متنی که احساس کنم این قابلیت را دارد که توانایی بچه‌های معلول را نمایش دهد، پیدا نمی‌کردم تا اینکه نمایشنامه "ساعت پنج شد بابا" نوشته حسین فضل‌اللهی را خواندم و به نظرم اثر خیلی خوبی آمد.

او افزود: شنو قادری و مرتضی محبوبی از بازیگران معلول این نمایش هستند که یکی از آن‌ها معلول جسمی ذهنی، فلج مغزی 50 درصد و دیگری سندرم دان است. پایان‌نامه من در مورد تئاتر درمانی بود و به این قضیه علاقه‌مند شدم. از همان زمان دوست داشتم با این بچه‌ها تئاتر کار کنم و جامعه هدفم آن‌ها باشند. دوست داشتم تنهایی معلولان را دریابیم. می‌خواستم از علم و آموخته‌هایم در این راه استفاده کنم و به صورت عملی تجربه تاثیر تئاتر روی معلولان را داشته باشم. من در کرمانشاه کلاس بازیگری دارم و در رادیو و نمایش‌های خیابانی هم از همین افراد معلول علاقه‌مند به تئاتر استفاده می‌کنم. یکی از هدف‌های اصلی من این بود که تئاتر را به صورت کاربردی تجربه کنم.

او در ادامه در مورد تاثیر تئاتر بر بچه‌های معلول گفت: واقعاً نمی‌توان این تاثیرات را انکار کرد. همین که یک معلول برای تمرین تئاتر از خانه بیرون می‌آید، احساس می‌کند نقش مهمی به او داده‌اند و وظایف تاثیرگزاری دارد، حس خوبی پیدا می‌کند و این احساس و اعتماد به نفس در زندگی شخصی او تاثیر مستقیم دارد. این افراد بازیگرانی نیستند که برای کارگردان پیشنهاد ویژه‌ای داشته باشند و همه مسئولیت شکل دادن به نمایش برعهده کارگردان است. وقتی نمایشی که کار می‌کنم به جشنواره‌ای مثل تئاتر فجر راه پیدا می‌کند، باعث می‌شود معلولانی که به عنوان بازیگر در کار حضور دارند، احساس مفید بودن کنند و بازخوردهایی که از مخاطبان جشنواره می‌گیرند به آنها امید به زندگی می‌دهد.

گلناز اکبری در مورد حضور در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر توضیح داد: من پیش از این به عنوان طراح صحنه و لباس به جشنواره آمده بودم، اما امسال برای اولین بار به عنوان کارگردان حضور دارم و حس می‌کنم نسبت به سال‌های گذشته جشنواره ساز و کار بهتری دارد و کاملا مشخص است که پیشرفت‌های روبه جلو و مهمی داشته است و گام‌های اساسی برای رشد تئاتر چه در تهران و چه در شهرستان‌ها برداشته شده است.

این کارگردان در ادامه به وضعیت تئاتر در کرمانشاه اشاره کرد و گفت: ما خوشبختانه سالن‌ها و پلاتوهای خوبی در کرمانشاه داریم و تجهیزات‌مان نسبتاً مناسب است، اما مشکل اساسی تماشاگران کرمانشاهی هستند که مقوله تئاتر هنوز برای‌شان جا نیفتاده است. مردم گناهی ندارند و مسئله کمبود تبلیغات و معرفی درست تئاتر از طریق تبلیغات به مخاطب است. شهرداری هزینه زیادی برای تبلیغ آثار دریافت می‌کند و هر گروه نمایشی نمی‌تواند از پس این هزینه‌ها برآید. اصولا مخاطب تئاتر در شهر ما بیشتر اهالی تئاتر هستند و مردم عادی کمتر سراغ تئاتر می‌آیند. گروه‌هایی که به کمک مالی نیاز دارند هم مجبور می‌شوند اسپانسر پیدا کنند البته این کار هم ساده نیست و اسپانسرهای زیادی وجود ندارند.

اکبری در پایان در مورد آن چیزی که می‌خواهد مخاطبان از آثارش در ذهن به خاطر بسپارند، توضیح داد: من می‌خواهم مخاطب به مفهوم تنهایی به خصوص تنهایی معلولان فکر کند. معلولان با محدودیت‌های زیادی روی صحنه می‌روند و کارشان خیلی سخت است. آن‌ها از تماشاگر انرژی مثبت می‌گیرند و من می‌خواهم این کنش متقابل بین تماشاگر و بازیگران معلول نمایش ایجاد شود. امیدوارم بتوانم تئاتر را در همین حیطه ادامه دهم و برای جامعه معلولان هرچند کوچک، تاثیر مثبت بگذارم. مسئولان باید به خواسته‌های اهالی تئاتر توجه کنند؛ مثلا چرا بودجه جشنواره تئاتر نسبت به سال‌های قبل تغییر چندانی نکرده است درحالی که این مسئله در مورد سینما فرق دارد و بودجه‌های سنگین‌تری در آن حوزه رد و بدل می‌شود و امیدوارم مسئولان به تئاتر مثل سینما نگاه جدی‌تری داشته باشند.

بازیگران نمایش "ساعت پنج شد بابا"؛ شنو قادری، مرتضی محبوبی و هاشم پورمحمدی هستند.