سرویس تئاتر هنرآنلاین: سی و هفتمین دوره از جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی مرند، فعالیت خود را از فردا 22 بهمن ماه مصادف با چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران آغاز خواهد کرد. این دوره از جشنواره در یازده بخش تئاتر ملل، تئاتر خیابانی و دیگر گونه‌های اجرایی، تئاتر صحنه‌ای، به علاوه فجر، همایش برگزیدگان جشنواره‌های استانی، کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی، مسابقه و نمایشگاه پوستر تئاتر، مسابقه و نمایشگاه عکس تئاتر، مسابقه نمایشنامهنویسی، چهل سالگی انقلاب اسلامی و فجر استانی برگزار می‌شود.  

16 تماشاخانه دولتی میزبان جشنواره تئاتر فجر

در این دوره از جشنواره تماشاخانه‌های دولتی و نیمه دولتی شامل تالار وحدت، 4 تالار نمایشی مجموعه تئاترشهر (تالار اصلی، چارسو، سایه و قشقایی)، تماشاخانه سنگلج، تئاتر مولوی، تالار حافظ، فردوسی، 2 تالار نمایشی تماشاخانه ایرانشهر (تالار دکتر ناظرزاده کرمانی و تالار استاد سمندریان)، تالار استاد انتظامی خانه هنرمندان، تماشاخانه عباس جوانمرد، تماشاخانه سرو، 2 تماشاخانه مهر و ماه حوزه هنری و مجموعه برج آزادی میزبان حضور گروه‌های نمایشی در هفت بخش تئاتر ملل، مسابقه تئاتر ایران یک، مسابقه تئاتر ایران دو، مسابقه تئاتر بین‌الملل، مسابقه تئاتر خیابانی و دیگر گونه‌های اجرایی، میهمان و چهل سالگی انقلاب اسلامی هستند.

بخش صحنه ای

جدول صحنه‌ای با اجرای 99 اثر نمایشی

تالار وحدت با 2 اثر از تهران، تئاترشهر با 41 اثر نمایشی (15 اثر از تهران، 19 نمایش از شهرستان، 6 اثر خارجی و 1 نمایش مشترک ایران و سوریه)، تماشاخانه سنگلج با 6 نمایش (1 اثر از تهران و 5 نمایش از شهرستان)، تئاتر مولوی با 10 اثر نمایشی (7 نمایش از تهران، 1 اثر شهرستان و 2 نمایش خارجی)، تالار حافظ با 11 اثر نمایشی (5 اثر از تهران، 2 اثر خارجی و 4 اثر از شهرستان‌ها) تماشاخانه ایرانشهر با 19 نمایش (14 نمایش از تهران، 14 اثر از شهرستان و 1 نمایش خارجی)، خانه هنرمندان با 4 نمایش (2 اثر از تهران و 2 نمایش از شهرستان)، تالار فردوسی با تنها اجرای یک اثر نمایشی میزبان جشنواره خواهند بود.

تماشاخانه عباس جوانمرد از روز نخست این جشنواره با اجرای یک اثر از فرانسه در جدول این رویداد قرار دارد. همچنین 3 اثر نمایشی از شهرستان در تماشاخانه سرو روی صحنه خواهد رفت ضمن اینکه بخش رادیویی این جشنواره نیز در این تالار نمایشی اجرا می‌شود. تماشاخانه مهر حوزه هنری میزبان یک اثر نمایشی از تهران از 22 تا 25 بهمن است و نمایشی دیگر از تهران از 22 تا 26 بهمن ماه در تماشاخانه ماه این مجموعه به روی صحنه خواهد رفت.  برج آزادی نیز تنها در تاریخ 30 بهمن ماه میزبان یک اثر نمایشی از تهران خواهد بود.

در مجموع این تماشاخانه‌ها میزبان 13 اثر نمایشی در بخش تئاتر ملل، 29 نمایش نیز در بخش مسابقه تئاتر ایران یک، همچنین 23 نمایش نیز در بخش مسابقه تئاتر ایران دو خواهند بود. 25 نمایش در بخش مسابقه تئاتر بین‌المللی، 17 اثر در بخش میهمان و 11 نمایش در بخش چهل سالگی انقلاب اسلامی در بخش صحنه‌ای این دوره از جشنواره حضور دارند.

گستردگی جغرافیایی نمایش‌ها

مشهد با پنج اثر نمایشی، اصفهان و رشت هرکدام با سه اثر نمایشی، آمل، کرمانشاه، تبریز، اهواز و خرم‌آباد هر کدام با دو اثر نمایشی، بوشهر، بجنورد، بیجار، قزوین، قشم، شیراز، شمیرانات، بانه، ایلام، بندر دیر، مریوان، شهرکرد، درود، کوهدشت، بجنورد و میناب هریک با یک نمایش، شهرهایی هستند که در بخش صحنه‌ای این دوره از جشنواره حضور خواهند داشت.

 همچنین کشورهای فرانسه با دو نمایش، گرجستان، فنلاند، آذربایجان، آلمان، مجارستان، رومانی، نروژ، بلژیک و لبنان هر یک با یک اثر در این دوره از جشنواره حضور دارند. سوریه نیز نمایشی مشترک با ایران را در این رویداد به صحنه خواهد آورد.

بخش خیابانی

بخش رادیویی و دیگرگونه‌های نمایشی

بخش خیابانی سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در محوطه مجموعه تئاترشهر، محوطه خانه هنرمندان ایران و مترو میدان ولیعصر (ع)- ایوان انتظار با حضور 26 گروه نمایشی از تهران و شهرستان برگزار خواهد شد. در این بخش 4 اثر نمایشی از تهران و 22 اثر نمایشی از شهرستان حضور دارند. محوطه تئاتر شهر ساعت 16،‌ 16:30، 17 و 18:15، محوطه خانه هنرمندان ایران ساعت 16:30 و 17 و مترو میدان ولیعصر (عج) ساعت 10:30 و 11 میزبان آثار خیابانی خواهند بود. 11 نمایش خیابانی در بخش چهل سالگی انقلاب اسلامی این جشنواره اجرا خواهند داشت. مریوان با دو اثر نمایشی، سیاهکل، فریدونشهر، خمینی شهر، تبریز، ایلام، تفرش، ورامین، آستانه اشرفیه، مرند، دهلران، کرج، سنندج، بوکان، قروه، آمل، لاهیجان، کرمانشاه، بروجرد، بوشهر و اصفهان هر کدام با یک اثر در بخش خیابانی این رویداد حضور دارند.

پلاتو شماره یک مجموعه تئاترشهر، خانه هنر پیچازی، سالن امتحانات پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران، کارگاه دکور تالار وحدت، محوطه پارک دانشجو و مجموعه تئاترشهر، محوطه ایوان انتظار میدان ولیعصر، پلاتفرم عمارت روبرو، عمارت نوفل لوشاتو، آمفی تئاتر NGO های شورای شهر تهران، پردیس تئاتر تهران، فرهنگسرای ولا، پلاتو تمرین تئاتر مولوی، کافه تریای تالار اصلی تئاترشهر، پلاتو نول و باغ موزه قصر میزبان بخش دیگر گونه‌های نمایشی این دوره جشنواره تئاتر فجر هستند. همچنین  نمایش‌های رادیویی از 28 بهمن ماه تا 2 اسفند ماه ساعت 16:30 و 19 در  تماشاخانه سرو اجرا خواهند شد.

بخش دیگر گونه های نمایشی

10 تماشاخانه خصوصی در بخش به علاوه فجر

بخش به علاوه فجر سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در تماشاخانه‌های مکتب تهران، تئاتر مستقل، دا، سه نقطه، نوفل لوشاتو، ایران نمایش، دیوار چهارم، شانو، همای سعادت و مان (استاد مشایخی برگزار می‌شود.

مکتب تهران با 6 اثر نمایشی، تئاتر مستقل و تماشاخانه سه نقطه هرکدام با 4 نمایش، تماشاخانه دا با 5 اثر، تماشاخانه نوفل لوشاتو با 11 نمایش، تماشاخانه ایران تماشا با 14 نمایش، دیوار چهارم، شانو، همای سعادت و مان هر یک با حضور 8 نمایش در این دوره از جشنواره حضور خواهند داشت.

سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاترفجر از 22 بهمن ماه تا 4 اسفند ماه در تهران برگزار خواهدشد.