سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "خواستگاری" اثر آنتوان چخوف به کارگردانی شاهین رمضانی از 6 بهمن‌ماه ساعت 20 به زبان انگلیسی در تماشاخانه ایران تماشا روی صحنه است و بازیگران این نمایش فرناز خوش‌نیت، سامان کاشفی‌پور و عارف قدیمی هستند. رمضانی این نمایش را به عنوان نخستین تجربه کارگردانی حرفه‌ای خود به صحنه آورده است هر چند که از سال 90 آثار نمایشی را در دانشگاه‌ها و ارگان‌ها کارگردانی کرده است.

شاهین رمضانی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره دلایل انتخاب و اجرای نمایشنامه "خواستگاری" گفت: من در سال 96 شخصیت "لومو" در نمایش "خواستگاری" را ایفا کرده‌‌ام. این اثر نمایشی درخصوص ازدواج جوان‌هاست اما تنها نه به خاطر عشق، بلکه بحث ازدواج فقط یک قصد است. تمام گذشتگان ما را مجاب به ازدواج می‌کنند و ازدواج را کامل شدن یک انسان می‌دانند.

او در ادامه افزود: درصورتی‌که نگاهی به پیرامون‌مان بیندازیم متوجه خواهیم شد که حرف خانواده فقط این است ک ازدواج کن تا خوشبخت شوی! به همین دلیل همه ما زمانی‌که به سنی که جامعه برای‌مان تعیین کرده است، می‌رسیم احساس کمبودی را داریم و این کمبود تنها ازدواج است.

رمضانی ضمن بیان اینکه نمایشنامه "خواستگاری" به ازدواج اشاره مستقیم دارد، عنوان کرد: "لومو" و "ناتالیا" با اختلاف نظرهای بسیار تنها در تلاشند تا با هم ازدواج کنند، بدون هیچ عشقی... . از این روی به نظرم به همین دلیل این نمایشنامه هیچ‌گاه نخواهد مرد و در زمان‌های متفاوت قابل اجراست. هرچند که آنتوان چخوف فضا را کاملا سرد و بی‌روح تصور کرده اما من با توجه به شرایط امروز ایران، کمی عشق دروغین (تنها به منظور رسیدن به هدف) به آن اضافه کردم.

او با اشاره به اینکه از سال 93 زبان‌آموز است، درباره اجرای این اثر به زبان انگلیسی یادآور شد: به منظور تقویت گوش زبان آموزان و اساتید در ایران سه ابزار نیاز است؛ فیلم، موسیقی و تئاتر که در ایران، تئاتر به زبان انگلیسی به ندرت دیده می‌شود و بر این موضوع یکی از دلایلم برای اجرای این نمایش به زبان انگلیسی بود.

شاهین رمضانی همچنین افزود: دلیل دوم مربوط به من و بازیگرانم است؛ در بازیگری باید زبان بین‌المللی و حتی زبان‌های دیگر کشورها را بدانیم. این نمایش به ما کمک می‌کند که زبان انگلیسی را در موقعیت زندگی خود جای دهیم و بهتر درک کنیم و انگیزه‌ای برای دیگر هنرمندان شود که حتماً زبان دیگر را بیاموزند.

او با بیان اینکه تمرینات این نمایش 4 ماه به طول انجامید، درباره فضا و سبک اجرای نمایش "خواستگاری" خاطرنشان کرد:  فضای نمایش ما کاملاً رئالیسم و سبک اجرا به سمت ناتورئالیسم رفته است. این اثر در یک پرده، حقیقت مهم زندگی جوان‌ها را بیان می‌کند. بازی‌ها روان و براساس متداکتینگ است.

رمضانی درباره طراحی صحنه این اثر نمایشی گفت: به دلیل کمبود بودجه نمی‌توانستیم خانه چخوف را بسازیم. بنابراین تصمیم گرفتیم سالن نمایش را خانه در نظر گرفته و با میز و راکینچر فضای خانه را طراحی کنیم.

او همچنین درباره موسیقی این اثر عنوان کرد: موسیقی نیز لاو استوری است که با ویولن توسط بازیگر نمایش نواخته می‌شود که هدف از این موضوع تغییر بهم ریختگی دعوای پارت قبلی نمایش است که لومو (خواستگار) را به فضای عشق و خواستگاری برگرداند. یک موسیقی متن دیگر داریم که چند دقیقه پس از شروع نمایش پخش می‌شود. "رقص بهار" استاد شهرداد روحانی به ابراز طراوت و عشق دروغین لومو کمک می‌کند.

شاهین رمضانی درباره میزان وفاداری‌اش در اجرا به نمایشنامه چخوف اظهار کرد: کاملاً به نمایشنامه وفادار بودم تنها فقط آنتوان چخوف فضا را سرد بیان کرده بود و من نسبت به زمان حال، کمی عشق و گرما و موقعیت‌های لحظه‌ای کمدی را چاشنی کار کردم اما در اصل به قصه اصلی هیچ ضربه‌ای وارد نشده است.

او در پایان با تاکید بر اینکه هنر تئاتر از جمله مشاغلی است که مستقیم نیازمند حمایت مردم جامعه است، تصریح کرد: از مدیریت و تمامی کارکنان اداره تئاتر تشکر می‌کنم که اگر آن‌ها نبودند هیچ وقت این نمایش به اجرا نمی‌رسید. اما متاسفانه هیچ ارگان، نهاد و کانون زبانی از ما حمایت نکرد حتی خیلی از کانون‌ها پوستر نمایش ما را هم نصب نکردند. حتی هتل اسپیناس نسبت به قیمت بلیت ۲۰ هزار تومان ما اعتراض کرد و درخواست نصف این قیمت رو داشتند.

در خلاصه نمایش "خواستگاری" آمده است: لومو به خواستگاری همسایه خود می‌رود، اما دختر در جریان خواستگاری قرار ندارد. در میان صحبت‌ها بر سرزمین‌های‌شان دعوا کرده و دختر لومو را از خانه بیرون می‌کند، اما وقتی می‌فهمد لومو خواستگار او بود، پدر خود را مجبور می‌کند دنبال او برود. وقتی لومو بر می‌گردد...

سایر عوامل عبارتند از: تهیه کننده: آرش مهماندوست، مشاور کارگردان دکتر علی یعقوب زاده، مربی لهجه و مشاور زبان انگلیسی امین رجبی کندلجی، دستیار کارگردان مهدی خدابنده لو، طراح صحنه و لباس حمید صفوی برنا و عکاس شقایق رمضانی.

علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید بلیت به سایت تیوال مراجعه کنند.