به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی سی و هفتمین جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر فجر، این دوره از جشنواره در تجلیل از تأثیرگذاری و فعالیت مستمر هوشنگ توکلی، رضا بابک، رویا تیموریان و محمد امیر یاراحمدی در عرصه‌ تئاتر، مراسم بزرگداشت این 4 چهره‌ شناخته شده‌ تئاتر ایران را برگزار می‌کند.

هوشنگ توکلی متولد 25 شهریور 1325، بازیگر و کارگردان با سابقه‌ عرصه‌ تئاتر است که فعالیت خود در عرصه‌ تئاتر را با بازی در نمایش "ادیپ" به کارگردانی شهرو خردمند آغاز کرد. وی در نمایش‌های "خاطرات و کابوس‌های یک جامه‌دار از زندگی و قتل میرزا تقی خان فراهانی"، "جنایت و مکافات" و "شیون و استغاثه پای دیوار بزرگ شهر" به کارگردانی دکتر علی رفیعی به ایفای نقش پرداخت.

توکلی در عرصه کارگردانی تئاتر نیز آثاری چون "دونده"، "لومومبا" و "اتللو" را به صحنه برد. وی علاوه بر بازیگری و کارگردانی، در حوزه مطالعه و پژوهش نیز فعالیت‌های متعدد و مستمری داشته است. وی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران از جمله کسانی بود که در نگارش و شکل‌گیری نمودار اولیه تشکیلاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نقش داشت.

هوشنگ توکلی در عرصه تلویزیونی نیز در سال 66 سریال ماندگار "مدرس" را با بازی زنده یاد خسرو شکیبایی کارگردانی کرد. وی به عنوان بازیگر در چندین فیلم سینمایی نظیر "خانه ابری" اکبر خواجویی، "زادبوم" ابوالحسن داوودی، "مرگ تدریجی یک رویا" فریدون جیرانی، "زیر سقف دودی" پوران درخشنده و "درساژ" پویا بادکوبه نیز به ایفای نقش پرداخته است.

رضا بابک بازیگرتوانمند تئاتر، سینما و تلویزیون، متولد 20 اسفند 1324 است. وی در آغاز فعالیت‌های خود در نمایش های "جادوگران شهر سیلم"، "لورنزوچیو" و "هنری چهارم" به کارگردانی دکتر محمد کوثر به ایفای نقش پرداخت.

وی در عرصه‌ بازیگری تئاتر در نمایش‌های متعددی همچون "داستان ضحاک" و "بارگه داد" سعید پورصمیمی، "آخرین بازی" زنده یاد محمود استادمحمد، "پل" و "اسب ها" به کارگردانی محمد رحمانیان، "مهر و آینه ها" حمید امجد و "رویای هالیوود" نادر برهانی مرند نقش آفرینی کرده است.

بابک در عرصه‌ بازیگری سینما نیز ایفای نقش در آثاری چون "چریکه تارا" استاد بهرام بیضایی، "دعوت" و "به رنگ ارغوان" ابراهیم حاتمی کیا، "بنفشه آفریقایی" مونا زندی، "گربه آوازه خوان" کامبوزیا پرتوی، "ریحانه" علیرضا رئیسیان و "مرد آفتابی" همایون اسعدیان را در کارنامه کاری خود به ثبت رسانده است.

وی در عرصه‌ تلویزیونی نیز در مجموعه های "روزگار قریب" کیانوش عیاری، "خانه ما" مسعود کرامتی، "گل پامچال" محمدعلی طالبی، "آیینه" و سریال "آرایشگاه زیبا" مرضیه برومند به ایفای نقش پرداخته است.

بابک از سال 1350 فعالیت در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را آغاز کرد و طی 5 دهه‌ی گذشته یکی از فعال‌ترین و تأثیرگذارترین هنرمندان و کارگردان‌های تئاتر ایران در عرصه‌ تئاتر کودک و نوجوان بوده است. "کدوقلقلی و دیو"، "کلاه و شال و اره"، "دزد و رنگ قرمز"، "اولدوز و کلاغ ها"، "عروسک سخنگو" و "هملت، شازده کوچولوی دانمارک" از جمله آثاری هستند که بابک در مقام کارگردان به صحنه برده است.

رویا تیموریان متولد 27 اسفند 1338، بازیگر محبوب تئاتر، سینما و تلویزیون است. وی فعالیت خود در نمایش‌های "ماهی سیاه کوچولو"، "کتیبه" و "آبی به رنگ دریا" آغاز کرد.

تیموریان در کارنامه‌ بازیگری خود در عرصه‌ تئاتر در نمایش‌های مطرحی چون "ادیپوس"، "تولد" و "باغ آلبالو" زنده یاد رکن الدین خسروی، "بینوایان" بهروز غریب پور، "معرکه در معرکه" سیاوش طهمورث، "آینه‌های روبرو" محمد رحمانیان، "هرا" نصرالله قادری، "پابلو نرودا" و "بازرس" علیرضا کوشک جلالی، "مریم و مرداویج" بهزاد فراهانی، "خانه برناردا آلبا" روبرتو چولی و "عروسی خون" دکتر علی رفیعی بازی های درخشانی را به ثبت رساند. وی در "خانه برناردا آلبا" جدیدترین اثر دکتر رفیعی نیز نقش آفرینی ماندگاری را از خود به جای گذاشت.

وی در نمایش های "عکس یادگاری"، "قاتل بی رحم" و "شرق، شرق است" به کارگردانی همسر خود مسعود رایگان نیز بازی کرده است.

تیموریان در عرصه‌ تلویزیونی نیز در مجموعه های "رعنا" داود میرباقری، "شب دهم" و "مدار صفر درجه" حسن فتحی، "لبه تاریکی" سعید سلطانی، "دوران سرکشی" کمال تبریزی، "شیخ بهایی" شهرام اسدی، "شمس العماره" سامان مقدم و "حضرت مریم" شهریار بحرانی به ایفای نقش پرداخته است.

"مرد بارانی"، "زادبوم"، "مریم مقدس"، "زندان زنان"، "سنتوری" و "خانه دختر" نیز از جمله فیلم‌های سینمایی کارنامه بازیگری رویا تیموریان هستند.

این بانوی هنرمند از اعضای هیأت مؤسس خانه تئاتر است.

محمد امیر یاراحمدی متولید 1338 نمایشنامه نویس و کارگردان با سابقه، پرکار و خلاق تئاتر ایران است. وی در سال های 1365 تا 1377 به نگارش و تنظیم بیش از 100 نمایشنامه کوتاه و بلند رادیویی پرداخت و از سال 1377 با نمایشنامه‌ "شکارگاه ممنوع" به کارگردانی نادر برهانی مرند در هفدهمین جشنواره‌ بین‌المللی تئاترفجر حضور پیدا کرد.

وی در سال 1382 نمایشنامه "وقت خواب ماهی‌ها" را به رشته‌ی تحریر درآورد و خود نیز آن را کارگردانی کرد. نمایشنامه‌های "تیغ کهنه"، "اعترافاتی درباره زنان"، "تلفن مشترک"، "طپانچه خانم"، "بیوه‌های غمگین سالار جنگ"، "شب آخر دنیا"، "در سایه"، "کمی با هم قدم بزنیم" و "شارلوت" از جمله آثار نگارش شده توسط محمد امیر یاراحمدی هستند.

یاراحمدی از سال 1384 تا کنون ریاست کانون نمایشنامه‌ویسان خانه تئاتر ایران را عهده‌دار است.