سرویس تئاتر هنرآنلاین: "ضَن" نمایشی با طراحی، نویسندگی و کارگردانی مهیار احمدی و تهیه‌کنندگی محمدرضا منصور است که از اول بهمن‌ماه ساعت 19:30 در پردیس تئاتر سپند روی صحنه رفته و به موضوع تعرض و مشکلات زنان جامعه می‌پردازد. برکه بذری، مهسا باوفا، آیدا رزاق‌زاده، گیز طاهایی، شیرین کاشفی، نوشین کریمی، فرشته مرعشی و محیا نمازی بازیگران این اثر نمایشی هستند.

مهیار احمدی کارگردان و نویسنده این اثر در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره انتخاب عنوان این نمایش گفت: اتفاقی که خیلی برایم مهم بود و در این قصه به آن پرداختم مساله از نو نوشتن بود. اینکه اتفاقاتی که تا یک جای زندگی برای‌مان رخ داده را بپذیریم و مدام غصه مشکلات را نخوریم، بلکه در یک‌جایی توقف کنیم و بگوییم از این‌جا به بعد قرار است چه شود؟ می‌توانیم آینده را طوری بسازیم که گذشته‌‌مان بر آن تاثیر منفی نگذارد. فکر می‌کنم خیلی کم هستند آدم‌هایی که این کار را می‌کنند هرچند که امری شدنی است و برای خود من این تجربه از نو نوشتن رخ داده است.

احمدی ادامه داد: این از نو نوشتن و به شکلی دیگر نوشتن از دلایلی بود که تصمیم گرفتم زن را به شکلی دیگر بنویسم و نیاز به شکل جدید داشتم.

این نمایشنامه‌نویس و کارگردان تشریح کرد: ما در این نمایش به یک‌سری مسائل مثل ضعیف بودن آدم‌ها از هر جنسی اشاره می‌کنیم؛ اینکه منِ نوعی می‌پذیرم انسان "ضعیفی" هستم، "نمی‌توانم" و در ضعف خودم غرق می‌شوم و مورد "قضاوت" آدم‌ها قرار می‌گیرم. آدم‌های این نمایش هم مورد همین قضاوت‌ها قرار می‌گیرند. یا مساله تعرض که اکثر آدم‌های نمایشم به انواع مختلف دچارش شده‌اند؛ چه از نظر جنسی، چه جایگاه اجتماعی و چه جایگاهی که در خانواده می‌توانند داشته باشند.

او همچنین افزود: اتفاق مشترک همه این مواردی که به آن اشاره کردم "تعرض، قضاوت و ضعف" است. همه این کلمات حرف "ض" دارند. بنابراین برای رسیدن به فرم جدید نوشتن کلمه "زن" بهترین راه این بود که زنی که می‌خواهم بنویسم پر از این قضاوت‌ها، ضعف‌ها و تعرض‌ها باشد. بنابراین شکل کلمه زن را به این شکل تغییر دادم.

احمدی اضافه کرد: ضمن اینکه در این قصه دو گونه زن را می‌بینیم؛ زنانی که هشت بازیگر روی صحنه نماینده‌ او هستند و در کنار آن، شخصیت زن دیگری هم روی کاغذ است که در عین شباهت با این شخصیت‌ها، به دلیل تغییری که برای زندگی‌اش ایجاد می‌کند با آن هشت کاراکتر تفاوت اساسی دارد و از تعاریف معمول فاصله می‌گیرد.

کارگردان نمایش "ضَن" با اشاره به شکل‌گیری ایده این نمایش هم گفت: قصه‌هایی از تجاوز و تعرض‌هایی که به زنان در کودکی‌شان رخ داده، شنیده بودم و در پی آن در صفحه اینستاگرام‌ام فراخوانی دادم که آیا تا به حال کسی مورد تجاوز قرار گرفته؟ همین فراخوان کوتاه جواب‌های بسیاری داشت و قصه‌های زیادی برایم از اتفاقات واقعی فرستاده شد که در آن افرادی مورد تجاوز و تعرض قرار گرفته بودند.

احمدی افزود: آنقدر تحت تاثیر این داستان‌ها بودم که بدون آنکه قصد نوشتن یک نمایشنامه را داشته باشم شروع کردم به خالی کردن ذهنم روی صفحات کاغذ؛ اما در نهایت در مدت هشت ساعت این قصه‌ها تبدیل به یک نمایشنامه شد. اما در عین‌حال چون دوست نداشتم مخاطبم را در فضایی غمگین رها کنم؛ پنج دقیقه پایانی نمایش حرف و پیشنهادی است که من به مخاطبم می‌دهم تا امیدوارانه به آینده نگاه کند.

دیگر عوامل نمایش "ضن" عبارتند از: مدیر تولید: عادل شادرو، آهنگساز: امیر موسوی، طراح گریم: بهاره اسدی، طراح لباس: حمیرا کامل، دستیاران کارگردان: علیرضا نصراله زاده و سوگند انتظاری، منشی صحنه: سوگند انتظاری و نوازندگان: ستاره سادات اخوی، محیا نامداری و سارا قانمی.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.