سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "چه کسی شلیک کرد؟" به نویسندگی آرام محضری و کارگردانی سعید هنرآموز از اول بهمنماه ساعت 21:15 در سالن شماره یک خانه نمایش مهرگان روی صحنه است و بازیگران آن هامون سیدی، وحید منافی، محمدرضا آبانگاه، حامد مقدسی، هانیه فراهانی، آرمیتا فروزنده، نسیم مهماندوست، محمد عامری و پویا آرام هستند. سعید هنرآموز با کارگردانی این اثر نمایشی نخستین تجربه کارگردانی تئاتر را پشت سر می‌گذارد. او پیش از این به فعالیت تهیه‌کنندگی فیلم کوتاه و مجری‌گری مشغول بوده است. فیلم‌های کوتاه "هایلایت" و "پانصد مثقال طلا" از جمله فعالیت‌های تهیه‌کنندگی هنرآموز بوده است.

سعید هنرآموز در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره انتخاب و اجرای این اثر نمایشی گفت: این اثر نوشته آرام محضری است که پیش از این منتشر شده است. محضری نمایشنامه‌نویسی است که تاکنون 14 اثر از او به چاپ رسیده است. یکی از دلایلم برای انتخاب این متن به منظور اجرا این بود که این اثر به زمان و مکان خاصی تعلق ندارد و دست کارگردان را برای دراماتورژی باز می‌گذارد. به نظرم یکی دیگر از جذابیت‌های این نمایشنامه این است که تعدد صحنه دارد  و طی این تعدد، تکامل جعلی یک انسان از آنچه که نبوده به آنچه که تبدیل شده است را نشان می‌دهد.

او همچنین در ادامه افزود: نکته دیگری که مرا بر آن داشت تا نمایشنامه "چه کسی شلیک کرد؟" را روی صحنه آورم این است که این اثر ساختار سینمایی شبیه فیلم‌نامه‌های سه پرده‌ای دارد. پرده نخست شروع داستان، پرده میانی اوج قصه و در پرده انتهایی داستان بسته می‌شود. از آنجا که به اینگونه ساختارها علاقمند هستم تصمیم به دراماتورژی اثر و اجرای آن گرفتم.

این کارگردان درباره موضوع و مضمون نمایش "چه کسی شلیک کرد؟" یادآور شد: موضوع این نمایش درباره سواستفاده انسان از موقعیتی است که در آن قرار دارد. داستان این نمایش اینگونه است که عکاسی برخلاف میلش به مأموریتی جنگی اعزام می‌شود و عکاس معروف دیگری در کنار اوست. عکاس معروف در حین این ماموریت کشته شده و پس از رازگشایی‌هایی، عکاسی که به زور به ماموریت آمده است به شهرت می‌رسد...

او درباره دراماتورژی این اثر نمایشی عنوان کرد: طی دراماتورژی صورت گرفته زمان این نمایش به اواخر جنگ جهانی دوم و در ادامه ماجرا به سه سال پس از این جنگ که اروپا درحال بازسازی بود و انسان‌هایی از آن وضعیت سوءاستفاده می‌کردند، بازمی‌گردد. اسم شخصیت‌ها به گونه‌ای انتخاب شده است که متعلق به ملت خاصی نباشد و از آنجا که این نمایش مواجهه ارتش متفقین 5 کشور با هیتلر است، اسم‌ها ترکیبی از نمایندگان این کشورهاست.

هنرآموز درباره سبک و فضای اجرایی نمایش "چه کسی شلیک کرد؟" خاطرنشان کرد: کلیت این اثر درامی رئال است اما بخش‌هایی از آن سورئال و دارای فضاهایی انتزاعی و ذهنی است.

او درباره طراحی صحنه و لباس این نمایش اظهار کرد: طراح صحنه و لباس نمایش مهشید جوادی است. سعی‌مان بر این بوده تا با توجه به ابعاد، محدودیت‌ها و چند اجرایی بودن سالن‌های نمایشی، طراحی صحنه را مینیمال در نظر بگیریم. طراحی برگرفته از عکس ساختمان‌های خرابه یونان باستان در قرون مختلف است که ستون‌هایی از آن برجای مانده است. طراحی لباس‌ها نیز شبیه پوشش اروپائیان در دهه چهل و پس از جنگ جهانی دوم است.

سعید هنرآموز درباره موسیقی این نمایش اینگونه توضیح داد: موسیقی انتخابی است و مربوط به اروپای شرقی، لهستان و بلوک شرقی در دهه چهل است. بخش‌هایی از افکت‌های صوتی آن که متشکل از حملات هوایی و انفجار است، ساخته شده.

او در پایان صحبت‌هایش ضمن اشاره به اینکه پیش تولید این نمایش از شش ماه پیش از اجرای نمایش آغاز شده و تمرینات چهار ماه به طول انجامیده است، تصریح کرد: این نمایش ژانر و نوعی درام دارد که مدلی جدید از روایت نمایش است و در آن، اثری حجیم در فضای کوچک به تصویر کشیده می‌شود و اجرای این اثر تجربه‌ای از اجرای یک کار سنگین در شرایط سخت و امکانات محدود است.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: تهیه کننده: امیرشهاب رضویان، مجری طرح: مدرسه فیلمسازی و بازیگری هیلاج، جانشین تهیه‌کننده و مدیر تولید: شادی جوادی، دستیار یک کارگردان و برنامه‌ریز: یاسر فلاحتی، منشی صحنه و دستیار کارگردان:  حسین رضایی، طراح صحنه و لباس: مهشید جوادی، دستیار لباس و اکسسوار: پانیذ پرویز، سازنده دکور: سیدمصطفی طباطبایی، خیاط:  زهرا بهرامی، طراح نور: سعید هنرآموز، عکاس: محسن حسینقلی پور و محمد خدابخش، طراحی پوستر و لوگوتایپ: رهام شیراز، گرافیست: حمید هنرآموز،

انتخاب موسیقی و طراحی صدا: بهروز نصر اصفهانی، ساخت افکت‌های صوتی: علی سینا رضانیا و مسئول امور فنی: سعید مقدم.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش  را از سایت تیوال تهیه کنند.