سرویس تئاتر هنرآنلاین: سمینار پژوهشی "بررسی تئاتر پس از انقلاب اسلامی" به همت دبیرخانه سی و هفتمین جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر فجر و با سخنرانی سیدمجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی صبح امروز در تالار کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

سید مجتبی حسینی ضمن بیان اینکه هنر با وجه آئینگی که دارد بازتاب‌دهنده مختصات و مشخصات زمان و مکانی است، گفت: هنر از فرهنگ و جامعه، اقتصاد و معیشت، از دغدغه‌ها و اندیشه‌ها نشان‌ها دارد و شناخت این پدیده جز از راه شناخت دقیق موقعیت آن، ممکن نخواهد شد. تئاتر به عنوان هنری خاص و حاضر در لحظه‌های زندگی از این موضوع مستثنی نیست و تأثیر و تاثر مجموعه عوامل مختلف بر فراز و نشیب نمایش اثرها دارد.

او در ادامه افزود: انقلاب اسلامی مقطع مهمی از تاریخ ایران عزیز ماست. انقلاب عرصه نفوذ هنر را به طبقات مختلف اجتماعی وسعت شگفت‌انگیزی داد و روند رشد تئاتر در عرصه اندیشه و اجرا، رشدی تحسین‌انگیز را رقم زد. امروز پس از چهل سال می‌توان دوره‌های مختلف تئاتر در جمهوری اسلامی ایران را بررسی کرد تا راه پیش رو را برای دهه پنجم و دهه‌های بعد به درستی ارزیابی کرد و نیز نقطه عطف انقلاب اسلامی را با مشخصه‌های اجتماعی، فرهنگی در مناظر مختلف و از حوزه‌های گوناگون نظیر تئاتر مطالعه کرد.

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه مفاهیم نو به اقتضای زمان و توسعه و رشد جوانب امر فارغ از هرگونه داوری در عرصه‌ هنر به جریان آمده، عنوان کرد: در دهه شصت تئاتر خصوصی اصطلاحی غریب می‌نمود، چنانکه حراج آثار هنری و بسیاری از این قبیل مفاهیم که امروز به منصه ظهور رسیده‌اند و در رشته‌های مختلف علم، فرهنگ و هنر و در اینجا تئاتر، قابل رصد شده است. یکی از چالش‌های جدی امروز، رشد نا متوازن هنر در نسبت با جوانب آن است.

حسینی همچنین اضافه کرد: بر این باورم که انقلاب اسلامی ایران و توجه به انسان و اعتماد به انتخاب جوانان و فرصت‌های ایجاد شده در حوزه آموزشی و تربیتی موجب رشد رشک‌برانگیز و افتخارآفرین تعداد هنرمندان در عرصه‌ها و رشته‌های مختلف شده و جوانانی به عرصه آمده‌اند که جلوه‌های پختگی و استادی در آثارشان قابل تحسین است؛ اما نامتوازن بودن، آنگاه به چشم می‌آید که ببینیم زیرساخت‌ها و امکانات و تجهیزات برای فراهم کردن بستر تجلی این تربیت‌یافتگان مکتب انقلاب، همخوان نیست.

او در بخشی از سخنانش اظهار کرد: جالب آنجاست که شهرهای ما رشد کرده‌اند، ساختمان‌های سر به فلک کشیده فراوان شده‌اند؛ اما در میان این انبوه بناهایی که حضور انسان را مغتنم می‌شمارند به نسبت تقاضا و به نسبت استعداد، کم شمار است. باید پذیرفت که مدینه‌سازی از یک وجه رشد کرده و مدنیت‌پروری از جهتی و سویی در ترقی بوده اما نداشتن حلقه وصل مدبرانه میان این دو مفهوم، توازن و تناسب را سامان نداده و شهرهای پرشماری که می‌توانند هنر را زیب و زینت و افتخار خود بدانند و بدان شهره شوند با کمبود زیرساخت‌های تخصصی مواجهند. در نظام آموزش هنر نیز روالی مشابه پیش آمده، دانشگاه‌ها، آموزشگاه‌ها، بی‌تدبیر فردا و بدون پختن سودای اشتغال و ابتکار و بدون نیم نگاهی برای پرورش مخاطبان آگاه و شایق، به افزایش شمار هنرجویان کمر بستند. حتی رویدادهای نمایشی و جشنواره‌های متعدد کماٌ و به تعداد افزایش یافتند و امروز به بیش از هفتاد جشنواره رسیده‌اند و بیش از آنکه به تاثیر و آورده و محصول و ثمر جشنواره‌ها تامل شود، بر افتخار تعدد تاکید شد.

سمینار علمی پژوهشی تئاتر پس از انقلاب اسلامی

حسینی در ادامه یادآور شد: هنر مسئول، متعهد، اندیشمند و جذاب تئاتر در انقلاب اسلامی ایران، چونان چراغی پرفروغ و فانوسی راه‌بر، بر آرمان‌های بلند و عدالت‌خواهی و جور ستیزی تاکید ورزیده و همچنان و همیشه به زبان بلورین هنر و بیان رسایی در سودای انسان است. در اندیشه ایران سربلند و صورتک‌های سمبلیک خندان و گریان به آغوش گشاده نمایش، برای مخاطبان دلالت دارد تا به شادی و غم ارمغان گفت‌وگو را  فرو نگذاریم.

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشا اسلامی در پایان صحبت‌هایش تصریح کرد: تئاتر امروز ایران به حتم سرمایه سترگی است و موجب افتخار. ضمن سپاس از دست‌اندرکاران این همایش تقاضا می‌کنم که با توجه به اهمیت و نقش سمینارهایی اینچنین، به موضوع مطالعات هنر به ویژه مطالعات کاربردی بیشتر بپردازیم. ظرفیت و ثروت امروز کشور را در عرصه هنر بشناسیم و قدر بدانیم و با ایجاد فضای اعتماد، اطمینان و احترام متقابل، بین تمام پسندها و سلیقه‌ها، به عزت میهن به استقلال و سربلندی آن و به عشقی که در جان تک تک هنرمندان است بیاندیشیم و با زیبنده‌ترین تعامل‌ها روزگار عزت هنر را بیافرینیم. هنرمندان بسیار برای رشد نمایش کشور به جان کوشیده‌اند، منت‌دار ایشانم. دست‌اندرکاران سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در شرایط دشوار بذل همت کرده‌اند، قدرشان را می‌دانم و سپاسگزارم که فرصت گفت‌وگو برای تئاتر و از تئاتر را فراهم کردند. ضرورت مطالعه و پژوهش بهترین سرمایه برای ورود به آینده است. با دو روز تعجیل، هشتم بهمن ماه که سالروز فعالیت تئاترشهر است را شادباش می‌گویم.

 در این سمینار یک روزه که از ساعت 9 صبح تا 18 روز شنبه 6 بهمن ماه در تالار کنفرانس تئاتر شهر در حال برگزاری است، 10 پژوهشگر منتخب، مقالات پژوهشی خود را ارائه خواهند کرد.

در این سمینار پژوهشگرانی همچون دکتر بهروز بختیاری، نیلوفر زارع، محمدرضا رسولی، پریسا کیومرثی، آیدا حق نژاد، دکتر حمیدرضا افشار، سید حسین رسولی، سید محمد مداح حسینی، مرجان پورغلامحسین، میرمحمدرضا حیدری و دکتر غلامحسین دولت آبادی مقالات خود را ارائه می‌کنند. همچنین در پایان نشست موضوعی با عنوان "تئاتر ایران پس از انقلاب اسلامی" با حضور نصرا... قادری، دکتر مجید سرسنگی و دکتر مهرداد رایانی مخصوص برگزار خواهد شد. شرکت در این سمینار برای پژوهشگران و علاقمندان آزاد است.

این سمینار در ذیل برنامه‌های پیش‌بینی شده در بخش "چهل سالگی انقلاب اسلامی است" است که مدیریت آن را رضا صمدپور بر عهده دارد.