به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی سی و هفتمین جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر فجر، جلسه رونمایی از پوستر سی و هفتمین جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر فجر ظهر روز چهارشنبه سوم بهمن با حضور هنرمندانی چون هوشنگ توکلی و رضا بابک و مدیرانی چون شهرام کرمی مدیرکل اداره هنرهای نمایشی، نادر برهانی‌مرند دبیر سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، سعید اسدی دبیر بخش بین‌الملل و دیگر اعضای دبیرخانه جشنواره برگزار شد.   

عباس غفاری مدیر روابط عمومی سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر  در ابتدای این جلسه گفت: از روز نخست که دبیرخانه کار خود را آغاز کرد قرار بر این شد که هر آن‌چه را جناب آقای نادر برهانی‌مرند گاه‌شماری کرده‌اند در موعد مقرر انجام شود و تا امروز که من در خدمت شما هستم تمام رویدادها در موعد مقرر صورت گرفته است و توانسته‌ایم در حد توان هم نظر هنرمندان و هم مدیران را تامین کنیم.

سپس نادر برهانی‌مرند دبیر سی و هفتمین جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر فجر نیز اظهار کرد: خوشحالم که با وجود تمام مشکلات و مضایق که در جریان آن هستید به این ایستگاه مهم رسیده‌ایم. شاید این سوال پیش بیاید که چرا این جلسه در دبیرخانه برگزار شده است و در جواب باید به سمینار چهل سالگی انقلاب اشاره کنیم که از روز شنبه ششم بهمن آغاز می‌شود و ما نمی‌خواستیم رونمایی از پوستر به آن روز برسد و با خود فکر کردیم که پیش از پایان هفته به شکلی خودمانی و در محفلی صمیمی انجامش دهیم. ممکن است دوستان رسانه از ما ناراحت شوند اما روابط عمومی جشنواره گزارش این جلسه را به شکل کامل برای رسانه‌ها ارسال خواهد کرد.  

وی با بیان اینکه باید از سعید رضوانی مدیر هنری و هویت بصری تشکر کنم که از روزهای آغازین همراهمان بود، تأکید کرد: بحث هویت بصری و زیبایی‌های این رویداد مهم برای ما اهمیت بسیار داشت و در حد امکانات‌مان تلاش کردیم تا این مهم را از دست ندهیم و در اقلام تبلیغاتی‌مان مراتب زیبایی‌شناسی را در حد امکان رعایت کنیم. بحث پوستر از روز نخست با توجه به حواشی‌ای که همواره داشته است برای‌مان از اهمیت بالایی برخوردار بود. این سه پوستر محصول 10 ماه تلاش دبیرخانه است و آقای رضوانی و دوستانش‌شان در این 10 ماه ایده‌هایشان را به ما منتقل کردند و امیدارم مورد توجه هنرمندان و مدیران قرار بگیرد و اگر کم و کاستی‌ای هم داشته است به حساب من بگذارید.  

در ادامه این مراسم سعید رضوانی مدیر هنری و هویت بصری سی و هفتمین جشنواره‌ بین‌المللی تئاترفجر نیز درباره طراحی پوسترهای این دوره توضیح داد: ما تلاش کردیم از تجربیات سال‌های قبل استفاده کنیم و کارمان را از تیرماه آغاز کردیم. ما سعی کردیم همه چیز براساس یک سری اصول جلو برود. امروز شاهد رونمایی دو پوستر اصلی و یک پوستر بخش چهل سالگی هستیم. دو پوستر اصلی نیز یک و دو نیستند و هر دو اصلی‌اند و به فراخور مکان مورد استفاده قرار می‌گیرند. آن‌چه برای ما اهیمت داشت این بود که در کنار جذب مخاطب خاص، توجه مخاطب عام را هم جلب کنیم.  

وی درباره تکنیک استفاده شده در طراحی این 3 پوستر گفت: ما در تکنیک و ایده‌پردازی به سمت مینیمالیسم رفتیم و در طراحی به سمت امپرسیونیسم و پست امپرسیونسم و از فرم‌هایی نزدیک به فضای تئاتری بهره بردیم و منتظر نظراتتان هستیم.  

در ادامه عباس غفاری درباره دلایل برگزاری مراسم رونمایی از پوسترهای جشنواره‌ سی و هفتم تئاتر فجر در دبیرخانه این جشنواره توضیح داد: ما اگر خواستیم که این مراسم در این جا برگزار شود فقط و فقط به خاطر صمیمت‌تر بودن فضا بود و طبیعتا می‌دانیم که این دبیرخانه کوچک در خور شان هرمندان‌مان نیست. همان‌طور که سعید هم اشاره کرد برای اولین بار است که از سه پوستر مجرا رونمایی می‌شود که در مفهوم یک پوستر هستند. ما امسال برای هر بخش نیز یک پوستر طراحی کردیم و در واقع به غیر از این سه پوستر، 10 پوستر فرعی هم داشتیم.

سپس هوشنگ توکلی کارگردان و بازیگر پیشکسوت تئاتر ایران که برای رونمایی از پوسترهای جشنواره‌ سی و هفتم تئاتر فجر حضور پیدا کرده بود، یادآور شد: تئاتر ما در شکل جدید از 1304 و 1305 خود را نشان داد و تا امروز هم، موفقیت‌های بسیار زیادی داشته و هم، بلاهای بسیاری بر سرش آمده است. ما سه فطرت مهم در تاریخ تئاتر داشتیم و هر جا که تئاتر قرار بوده است به جایی برسد که خود را در جامعه تثبیت کند تجربیات پیشینش به دلیل مسائل سیاسی متوقف شده و تجربیات جدیدی شکل گرفته است. تجربیات هنرمندان ما در قبل از شهریور 1320 درخشان بوده است اما متاسفانه هیچ ردپایی از آن نیست و امیدوارم جوانان ما به دنبال این ردپاها بروند.

وی ادامه داد: بعد از کودتای 28 مرداد تئاتر به سختی توانست تا انقلاب خود را نشان دهد و دوران درخشانش در 10 سال پایانی پهلوی قابل توجه است. بعد از انقلاب مجددا جریان تئاتر خود را بازسازی کرد و اکنون نزدیک به 20، 30 هزار هنرمند فعال داریم که دغدغه‌شان تئاتر است. هر چند کمتر دیده شده‌اند ولی چراغ تئاتر را بعد از سه دوره فطرت روشن نگه داشته‌اند و من و جامعه تئاتری امیدواریم اتفاقی برای آن‌ها پیش نیاید.  

این هنرمند با سابقه تئاتر ایران در ادامه سخنان خود تأکید کرد: سی و هفتمین جشنواره تئاتر پر از هجمه است و به سختی خود را تعریف می‌کند و در کنار مسائل اجتماعی جلو می‌آید و مطمئنم که اگر از این بحران رد شود در سال‌های آینده تئاتر شکوفایی خواهیم داشت.  

رضا بابک دیگر کارگردان و بازیگر شناخته شده تئاتر ایران که در این مراسم حضور داشت نیز گفت: سپاس به پاس تلاش شما هنرمندان و دوستان غریز که به خاطر تئاتر زحمت می‌کشید. می‌دانم که رسیدن به این جا کار سختی بوده است.

وی تأکید کرد: من فکر می‌کنم ما در بعد از انقلاب اتفاقات خوبی هم داشته‌ایم و از جمله آن‌ها ورود بچه‌های تئاتر به سینما بوده است و تاثیری که تئاتر روی هنرهای دیگر گذاشته است و از جمله روی موسیقی. باور کنید تئاتر چیز خوبی است، هنر شریفی است و تئاتر خوب هم زیاد است. من در کشورهای دیگر دیده‌ام که تئاتر چگونه  انسان‌سازی و اخلاق‌سازی کرده است. در تئاتر عشق هست و مهربانی هست. تئاتر آگاهی‌دهنده است و گاهی اوقات پرخاش‌گر و منتقد و باید هم باشد و اگر این‌ها را از آن بگیریم فقط بزن و بکوب می‌ماند و بشکن و بالا بنداز.  

در پایان این مراسم نیز شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی ضمن تشکر از حضور تک‌تک هنرمندان در رونمایی از پوستر سی و هفتمین جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر فجر، اظهار کرد: اگرچه کارهای اجرایی چشنواره پیش از این شروع شده است اما رونمایی از پوستر معمولا آغازی رسمی است و امیدوارم این آغاز رسمی منجر به اتفاقاتی خوب شود.  

وی در پایان سخنان خود تأکید کرد: آن اندازه که تئاتر به ما فخر و عزت و اندیشه داده است، کسانی هم هستند که دین زیادی بر گردن تئاتر دارند و آن‌چه امروز به ما رسیده است به واسطه حضور استادان‌مان است. امیدوارم جشنواره، جشنواره‌ شایسته‌ای باشد و وظیفه‌ام است که از نادر برهانی‌مرند و همه دوستانم بابت زحماتشان تشکر کنم.

در بخش پایانی مراسم نیز از 3 پوستر طراحی شده برای سی و هفتمین جشنواره‌ بین المللی تئاتر فجر رونمایی شد.