سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "برفک" کار تازه‌ جواد عاطفه که این روزها در تالار سایه‌ تئاتر شهر روی صحنه می‌رود با استقبال خوبی از سوی هنرمندان، نویسندگان، شاعران و اهالی اندیشه مواجه شده است. از آن جمله دکتر ناهید توسلی، میترا الیاتی و شوکا حسینی از جمله اهالی هنر و ادبیات هستند که نظراتی متفاوت را در نگاه به این نمایش طرح کرده‌اند.

ناهید توسلی، شاعر و نویسنده درباره‌ "برف" چنین گفت: تاکنون سه نمایش از جواد عاطفه دیده‌ام. نمایش‌های او در فضای پست‌مدرن به معنای واقعی قرار دارند. در ایران باستان کلمه‌ای وجود دارد به نام "برادرغش"، که به معنای "برادر دروغین" است؛ گاهی آدم‌ها فکر می‌کنند که اگر به‌هم‌ریخته بنویسند و زمان و مکان را جابه‌جا کنند، پست مدرن نوشته‌اند؛ در حالی‌که این‌چنین نیست. کسی که پست مدرن می‌نویسد، از قواعد این مکتب، هم آگاهی دارد و هم از آن‌ها استفاده می‌کند. در تمام کارهایی که از جواد عاطفه دیدم، احساس کردم نقد بسیار آگاهانه و روشن‌فکرانه‌ نسبت به شرایط جامعه ما دارند.

توسلی، مدیرمسئول نشریه‌ ادبی نافه می‌افزاید: "برفک" یکی از زیباترین نمایش‌هایی است که می‌شود در رابطه با مسئله مهاجرت و استیصال مردم در زمان جنگ و زمان صلح، ساخت. نکات بسیار جالبی در نمایش بود؛ ما  جنگ را گذراندیم، در جنگ زندگی کردیم، در جنگ عروسی کردیم، بچه‌دار شدیم و در عین ذلتی که جنگ برای همه دارد، ما مردم ایران از پس جنگ برآمدیم. جواد عاطفه خیلی‌خوب توانسته است این نکات ریزی که ما به آن‌ها مبتلا هستیم و در ذهن ما ایجاد پارادوکس شدید کرده‌ است (همچون تمایل ما به رفتن از وطن و مهاجرت و وجود هزار مصیبت پشت این مسئله) و این استیصال و واماندگی را خیلی زیبا در اول نمایش نشان بدهد؛ این دقیقا استیصالی است که مردم ما در فضای جنگ و بعد از جنگ و در طول سال‌های پس از انقلاب و همه با مشکلاتی روبه‌رو بوده‌اند، مبتلا به آن هستند. جواد عاطفه این مسائل را خیلی زیبا و هنرمندانه و غیرمغرضانه به نمایش درآورده است.

این پژوهشگر حوزه‌ اساطیر و زنان در پایان، درخصوص بازیگر ثابت سه نمایش عاطفه گفته است: عاطفه پاکبازنیا بازی بسیار قوی و زیبایی دارد و می‌تواند نقطه‌نظر‌های جواد عاطفه را با استفاده از واژگان کلامی و هم اکت و عمل یک هنرمند روی صحنه، نشان دهد.

میترا الیاتی، شاعر و نویسنده‌ معاصر نیز "برفک" را نمایشی تأثیرگذار دانسته و گفت: آمده بودم که یک کار خوب از جواد عاطفه ببینم و یک اجرای درخشان و تأثیرگذار دیدم. جواد عاطفه درست روی زخم‌ها انگشت می‌گذارد و درباره‌ مضمونی نمایش می‌سازد که درد مشترک همه‌ ماست. سوژه‌ای که انتخاب می‌کند دقیقا بحث امروز جامعه است. او در نمایشنامه‌نویسی بی‌نظیر کار می‌کند. این مونولوگ‌ و پاساژهایی که به گذشته می‌زند؛ به‌ناگهان، ما را به آرزوهای ناکام پرتاب می‌کند. جواد عاطفه با این نمایش، سه‌گانه‌ کارهای خود را تکمیل کرده ‌است. عاطفه در این نمایش تکلیف را روشن می‌کند و نشان می‌دهد که به هرجایی برویم، غم را با خود می‌بریم، گذشته را با خود می‌بریم و آسمان همه‌جا یک‌رنگ دارد.

درباره این کار می‌شود خیلی چیزها گفت؛ از نورپردازی گرفته تا صدای تیک‌تاک ساعت که گذشت زمان را تکرار می‌کند، بازی نور و رنگ‌ها، آبی، زرد، شب و روز، زنی که مبتلا به پارانویا است؛ همه این‌ها در هم آمیخته و در حیطه‌ اجرا جواب داده‌ است. جواد عاطفه می‌داند که برای چه کسی کار می‌کند. او برای مخاطب خاص کار می‌کند. امیدوارم که روزی نمایش‌هایش جهانی بشود و در تئاتر‌های جهانی به صحنه برود. این امید را دارم، زیرا جواد عاطفه، جوان است و مستعد و یک لحظه آرام نمی‌نشیند.

این نویسنده و شاعر هم در پایان با اشاره به بازی اثرگذار بازیگر نمایش افزود: عاطفه پاکبازنیا بی‌نظیر است؛ زنی است که روی صحنه می‌درخشد. تنها بازی می‌کند، ولی جای همه را پر می‌کند. کاراکتر زن را خوب درک کرده و چیزی که می‌گوید را خوب فهمیده‌ است.

شوکا حسینی دیگر هنرمند و منتقد ادبی است که نگاهی دیگر را به "برفک" طرح کرد: این نمایش هم مثل کارهای قبلی جواد عاطفه، همچون نمایش "خانم ایکس" و "دده خانم" به خوبی به طرح مسئله هویت و گسست‌های روانی و نشخوارهای فکری انسان‌ محصول مدرنیته، می‌پردازد. عاطفه پاکبازنیا هم مانند کارهای قبلی خود، خیلی خوب توانسته این نقش را ارائه دهد و ما را با موقعیت این کاراکتر و این‌چنین وضعیت‌های روانی روبه‌رو کند.

شوکا حسینی شاعر و منتقد تئاتر و ادبیات افزود: یکی از ویژگی‌های خوبی که این نمایش دارد، انتقال هویت است؛ از وضعیت وطنی یا هم‌زبانی بودن و پرتاب خاص بلندپروازانه به جایی دیگر که همه چیز در آنجا خیلی خوب است و تمرکز نمایش روی این مسئله است.  در نهایت مسائل و مشکلاتی که به خاطر زن بودن این کاراکتر همراهش است در هنگام مهاجرت نیز او را رها نمی‌کند و بر روی مهاجرت او سایه بزرگی انداخته است.

اجرای نمایش "برفک"، نوشته و به کارگردانی جواد عاطفه با بازی عاطفه پاکبازنیا تا 18 بهمن‌ماه ساعت 20 در سالن سایه‌ تئاتر شهر ادامه خواهد داشت. روزبه حسینی به عنوان طراح نور، مهدی فاتحی طراح پوستر و سهند بهادری طراحِ صدای "برفک" هستند. همکارانِ دیگر "برفک" عبارتند از: دستیاران: پریناز بابایی، نیلوفر رازمند، مدیر صحنه: عارفه طاهری، عکاسان: فاطمه آهنگران، محمد گل‌محمدی و ضیاء صفویان، هماهنگی و روابط‌عمومی: نگار حسینی، تبلیغات مجازی: نسترن خدادوست، امور بین‌الملل: ملینا نوری‌زاد، ویدئو: علی ضیاسعیدی و ویدئوگرافیک: استودیو فا.

گفتنی‌ است مجری طرح این نمایش، گروه فیلم‌ و‌ تئاتر "وَ ناگهان" و سامانه‌ فروش بلیت نمایشِ "برفک"، تیوال و گیشه‌ تئاتر شهر است.