سرویس تئاتر هنرآنلاین: بهزاد صدیقی منتقد، نمایشنامه‌نویس و کارگردان که سال 96 نمایش "آرسن" را با نگاهی به زندگی کودکان خیابانی در سالن قشقایی مجموعه تئاترشهر روی صحنه آورده است، از اجرای دو نمایش "آتمن" و "سوسمار" در سال آینده خبر داد. 

بهزاد صدیقی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره اجرای نمایش "آتمن" گفت: بهار سال 97 تصمیم به اجرای نمایش "آتمن" که نوشته خودم است، گرفتم. این نمایشنامه سه سال پیش توسط نشر بوتیمار منتشر شده و برآن شدم آن را به تهیه‌کنندگی و سرمایه‌گذاری یک جوان تئاتری روی صحنه آورم. پیش تولید آغاز شده و بازیگران نمایش نیز قطعی شدند.  در این راستا مذاکراتی صورت گرفت اما با بازیگر مدنظرمان به لحاظ مالی به توافق نرسیدیم و متوجه شدم که تهیه‌کننده امکانات مالی کافی به منظور تهیه و تولید این نمایش را ندارد.

او در ادامه اضافه کرد: به دنبال آن درصدد برآمدیم تا تهیه‌کننده دیگری را بیابیم و این موضوع مدتی زمان برد. پیش‍‌بینی‌مان به منظور اجرای این نمایش آذرماه بود اما از آنجا که به زمان برگزاری جشنواره تئاتر اکبر رادی نزدیک شدیم، مشغله‌هایم بیشتر شد و امکان اجرای نمایش "آتمن" میسر نشد.

دبیر نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی با اشاره به اینکه قصد دارم سال آینده نمایش "آتمن" و "سوسمار" را به روی صحنه آورم، تصریح کرد: براین اساس تصمیم بر آن شد تا نمایش "آتمن" و "سوسمار" را در سال 98 به روی صحنه آوریم و مذاکراتی نیز با تهیه‌کننده دیگری برای تهیه و تولید این دو نمایش صورت گرفته است و قرار بر این شد تا دیدار و گفت‌وگو جدی و قطعی‌تری با این تهیه‌کننده داشته باشیم و امیدوارم که به تفاهم و نتیجه نهایی برسیم.

او با بیان اینکه درخواست اجرای این دو نمایش را به مجموعه تئاتر شهر و تماشاخانه ایرانشهر داده‌‌ و منتظر پاسخ این دو مجموعه است، عنوان کرد: "سوسمار" اقتباسی است از یک متن قاجاری که نمایشنامه نیست و گزارشی از یک واقعیت در دوران قاجار است. در نگارش و اقتباس آن را به روز کرده و متفاوت از متن اصلی است. موضوع بر پایه همان گزارش است اما در این نمایشنامه تعداد شخصیت‌ها بیشتر شده و موقعیت‌ها تفاوت پیدا کرده و کاربردی امروزی دارد. همچنان مشغول بازنویسی و به روز کردن نمایشنامه "سوسمار" هستم.

صدیقی ضمن اشاره به اینکه با توجه به اینکه نمایشنامه "آتمن" را چند سال است که نوشته‌، درباره موضوع و مضمون این نمایشنامه اظهار کرد: این نمایشنامه درباره عرفان مدرن در جامعه شهرنشینی است. این اثر نمایشی دارای دو شخصیت اصلی و دو شخصیت فرعی است که بازیگران آن نیز انتخاب شده‌اند و امیدوارم با توجه به زمان اجرا این امکان میسر شود تا با همین کست آن را به روی صحنه آورم.

کارگردان نمایش "آرسن" درباره نمایشنامه "سوسمار" اظهار کرد: نام این اثر قطعی نیست و امکان دارد آن را تغییر دهم. این نمایشنامه نیز از نوعی طنز خاص برخوردار است. تاکنون اثر طنزی ننوشته‌ام اما موضوع این اثر ایجاب می‌کرد که آن را به صورت طنز بنویسم. نگارش این اثر کار دشواری است و از تلفیق زبان معاصر امروزی و زبان قاجاری در نگارش آن استفاده کرده‌ام. زبان در نگارش نمایشنامه بسیار برای من با اهمیت است و این موضوع در نگارش این اثر از اهمیت‌ بیشتری برخوردار است.

او در ادامه اضافه کرد: نمایشنامه "سوسمار" دارای هفت شخصیت است که چهار شخصیت آن اصلی و سه شخصیت نمایش فرعی است و شاید در روند تمرینات تغییری در آن ایجاد شود.

بهزاد صدیقی درباره فعالیت خود در حوزه نمایشنامه‌نویسی گفت: در نظر دارم نمایشنامه "سوسمار" را پس از بازنویسی نهایی به منظور چاپ ارائه کنم. اکنون دو نمایشنامه کودک که چندین سال پیش آن‌ها را نوشته‌ام را به ناشری داده‌ام که همچنان به دلیل شرایط کاغذ و بودجه انتشار آن‌ها قطعی نشده است. معمولا برای چاپ نمایشنامه مانند اجرای یک اثر نمایشی بسیار حساسیت دارم چراکه آثار نمایشی نوشته شده ماندگار خواهند شد و جزئی از کارنامه نگارنده می‌شوند. حتماً امسال دو نمایشنامه از من منتشر خواهد شد که اسامی آن‌ها را پس از قطعیت انتشار، اعلام خواهم کرد.