به گزارش هنرآنلاین،  نمایش "پابرهنه، لخت، قلبی در مشت" (با کاروان سوخته) با نویسندگی، طراحی و کارگردانی علیرضا کوشک جلالی، بازی میثاق زارع و تهیه‌کنندگی وحید محمدحسینی از اول بهمن ماه در سالن دیوار چهارم به روی صحنه می‌رود.

"پابرهنه، لخت، قلبی در مشت" برنده جایزه نمایشنامه نویسی مردمی آلمان در سال ۱۹۹۹ شده است و گروه‌های مختلف تئاتری، بیش از ۷۵۰ بار در کشورهای مختلف آن را اجرا کرده‌اند.

این نمایش داستان زندگی کارگر ترکی است در آلمان. او قربانى یک آتش‌افروزى مى‌شود که جوانان نژادپرست مسبب آن بوده‌اند. نه ‌تنها زن و پسرش را از دست مى‌دهد، بلکه خانه‌اش، که با رنج و کار فراوان خریده بود، نیز طعمه‌ آتش مى‌‌شود. در یک مونولوگ گروتسک، اتفاقات را مرور مى‌کند. در این نمایشنامه‌ هم عشق به زندگى و اجتماعى بودن یک خارجى که در آلمان زندگى مى‌کند، به تصویر کشیده مى‌شود و هم رنج و دردش. على نه از کسى شکایت مى‌کند و نه کسى را متهم. گرایشات ضد نژادپرستانه‌ نمایشنامه، تنها با در برابر هم قرار دادن دشمنى کور از یک ‌سو و عشق انسانى از سوى دیگر، پرداخته مى‌شوند. مونولوگى سراپا شاعرانه و انسانى که به هنگام دیدنش مثل فیلم‌هاى چارلى چاپلین باید با یک چشم گریست و با چشم دیگر خندید.

علیرضا کوشک جلالی برنده جایزه افتخاری تئاتر شهر کلن آلمان در سال 2016 ، دارای مدرک درجه یک هنری از وزارت ارشاد و عضو کانون کارگردانان آلمان و ایران است. او بیش تر به زبان آلمانی می‌نویسد و با هنرپیشگان آلمانی کار می‌کند. در سال 1382، گروه تئاتری "علی جلالی آنسامبل" را در شهر کلن پایه گذاری کرد و هم اکنون مسئول هنری این گروه است. چهار نمایشنامه از او به زبان آلمانی در انتشارات تئاتر مونیخ آلمان به چاپ رسیده است.

چندین نمایشنامه به زبان فارسی نوشته و ترجمه کرده که در انتشارات قطره، افراز، نمایش و مهر نوروز به چاپ رسیده‌اند. در سال 1389 یک تله تئاتر 60 قسمتی طنز، که بر اساس آثار "کارل والنتین" و " لوریو" تنظیم کرده بود را برای تلویزیون ایران تولید کرد. او تاکنون بیش از 46 نمایش در آلمان و 20 نمایش در ایران به روی صحنه برده و جوایز زیادی در زمینه کارگردانی و نویسندگی در فستیوال‌های تئاتری بین‌المللی کسب کرده است.

گروه تاتر آلمانیش، برای اجرای نمایش‌های مسخ (کافکا)، با کاروان سوخته (کوشک جلالی)، پوزه چرمی (کراوزه)، سوسیس با گازخردل (کوشک جلالی) و جاده (فلینی) به جشنواره تئاتر فجر دعوت شده است.

از آثار به اجرا در آمده این کارگردان در ایران، می‌توان به مسخ، پستچی پابلو نرودا، بازرس، موسیو ابراهیم و گل‌های قرآن (بهترین اجرا در سال 1386، از طرف انجمن منتقدان خانه تئاتر، دعوت به شهر کلن/ آلمان 2017)، راهزنان (این اجرا در سال 1392 به یکی از معتبرترین فستیوال‌های بین‌المللی آلمان- فستیوال شیلر- دعوت شد و با استقبال کم نظیری رو به رو شد)، خدای کشتار (پرفروش‌ترین اجرای سال 91)، روبینسون کروزو (بهترین اجرا در چهارچوب جشنواره فجر، استان خراسان رضوی، اجرا در فسیوال‌های بین‌المللی آلمان- کلن و مانهایم-، ترکیه، بوسنی هرزگوین و قزاقستان)، در انتظار آدولف... اشاره کرد.

در سال 1387 برای اولین بار، به عنوان کارگردان اپرا، در شهر دورتموند، یک اپرا مخصوص کودکان را به صحنه برد. در چند سال اخیر توجه مخصوصی به تئاتر شهرستان‌ها داشته حاصل است، کارهای اخیرش در شهرستان ها عبارتند از: چندین کارگاه آموزشی بازیگری- کارگردانی (در تبریز، کرج، رشت، کاشان، کرمان، اهواز، آمل، یاسوج، بندر لنگه، گرگان، رشت، شیراز، اردبیل، خرم آباد، لنگرود، نوشهر، بندر دیر/بوشهر، نوشهر، ورامین، رباط کریم) و اجرای 13 نمایش بوده است.

دیگر عوامل نمایش عبارتند از: دستیاران کارگردان: طاهره دهکردی و بهنام نجم الدین، منشی صحنه: پگاه محمودوند، عکاس: مریم رضوی، روابط عمومی: پریسا قهرمانی، مشاور رسانه ای: سپیده هاشمی محتشم، طراح پوستر و بروشور: محمدحسن نکوپندار، ساخت تیزر و تولید محتوا: علیرضا نادری (استودیو ورا)، عکاس و فیلمبردار پشت صحنه: احمد محمدحسینی و سید سعید بهشتی.

این نمایش از دوشنبه اول بهمن ماه، ساعت ۱۷ در سالن دیوار چهارم به نشانی میدان فلسطین، خیابان طالقانی، بین خیابان سرپرست و فریمان، پلاک ۵۴4 به روی صحنه خواهد رفت و علاقمندان می‌توانند از روز سه شنبه 25 بهمن جهت تهیه بلیط به سایت www.tik8.com  مراجعه کنند.

 

"دارما" در چهارمین دوره نمایشنامه‌خوانی مثلث خوانده می‌شود

"دارما" نام چهارمین اثر از گروه مثلث به نویسندگی و کارگردانی زری کریمی است که در قالب نمایشنامه‌خوانی در نخستین دوره رقابتی نمایشنامه‌خوانی کارگاه مثلث، در روز شنبه 29 دی‌ماه در مجموعه نمایشی دیوار چهارم، ساعت 16 به روی صحنه خواهد رفت.

نخستین دوره از این کارگاه به سرپرستی و کارگردانی زری کریمی از 6 نمایشنامه متفاوت، در قالب نمایشنامه‌خوانی تشکیل‌ شده است که به فاصله هر هفته، از 8 دی‌ماه الی 13 بهمن در روزهای شنبه ساعت 20 برگزار خواهد شد.

"هفت‌طبقه"، "قرمز و دیگران" و "ورود خانم‌ها آقایان ممنوع" سه اجرای نخست این نمایشنامه‌ خوانی بودند که با استقبال کم‌نظیری از مخاطبین روبه‌رو شدند.

چهارمین اثر از این دوره، "دارما" نوشته زری کریمی است که در آن محسن اعتمادی راد، عاطفه انصاری، ویدا آقایاری، پارمیس بیگلری، سوگل خیراندیش، پریا دارابیان، سینا زیبایی، زهرا شریفی، امید شهدادی، پگاه فولادی نشتا، الهه لکی، راضیه محمدی، محمدامین منصوری، علی نیکو محمدی و فاطمه یزدان پناه به نقش‌خوانی می‌پردازند.

همچنین محمدرضا علیمردانی (نریشن)، محمد جلوه دار (مدیر تولید)، حامد حیدری (مدیر تصویربرداری)، سارا علاقه‌مند، مهدی منصوری، مهسا بنائیان، الهام رجایی، فرهوده شهاب پور، ریما حسن‌زاده، مهران منصوری و سحر پویا (دستیاران و یاران صحنه)، حامد حیدری و محمد جلوه دار (تیزر و تدوین)، حمید کنی و فرید جلوه دار (تصویربرداران پشت‌صحنه)، نماکم (تجهیزات)، حامد حیدری و علیرضا شجاع (عکاسان)، مهدی منصوری (میکس صدا، موسیقی و افکت)، استودیو مهبانگ (ضبط)، طاها طباطبایی (پوستر) و یاسمن قلی پور (بروشور) دیگر عوامل این پروژه هستند که همگی عضو گروه و کارگاه مثلث به سرپرستی زری کریمی هستند.

علاقه‌مندان جهت تهیه بلیت این نمایشنامه‌خوانی می‌توانند به نشانی تهران، میدان فلسطین، خیابان طالقانی غربی، بین سرپرست و فریمان، پلاک 544 و یا چهارشنبه به سامانه فروش Tik8 مراجعه کنند.

 

"پیله" در سالن استاد شکیبایی به روی صحنه رفت

پیله به نویسندگی و کارگردانی مهتاب عسکری و تهیه‌کنندگی محمد رضا یزدانی از ١٨ دی ماه ساعت ١٩ در سالن استاد شکیبایی به روی صحنه رفته است.

فرهاد گودرزی، علی اکبر نیک خو، مهتاب عسکری ، هامون قربانی، موژان حاصلی پژوه و امیر حسین حسینی به عنوان بازیگر در نمایش "پیله" نقش‌آفرینی می‌کنند.

از دیگر عوامل این نمایش میتوان از سید علی تدین دراماتورژ، مریم امین زاده دستیار کارگردان، زینب پوریعقوب مدیر و منشی صحنه، رعنا رحمانی مدیر صحنه و لباس، حمیدطاهری طراح تیزر، مریم اسفندیاری گریم، فاطمه اصغری عکاس، آرین  آریا روابط عمومی، مهشیدسلیمی نبی میکس و ادیت و سهیلا انصاری  مشاور رسانه نام برد.

این نمایش تصویری واقعی از چالش تفکرات انقلابی جوانهای سال 57 و تاثیرات آن را بر جامعه، خانواده و شکل گیری شخصیت  ارائه می‌دهد.

علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه بلیت به صورت حضوری تا پایان دی ماه به آدرس میدان ولیعصر بلوار کشاورز کوچه کبکانیان پلاک ١٢ سالن استاد شکیبایی مراجعه کنند.