سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "شب بخیر مادر" به نویسندگی مارشا نورمن، ترجمه حمید احیاء و کارگردانی ملیکا رضی و پیمان یاقوتی از 23 دی‌ماه ساعت 19 در خانه نمایش اداره برنامه‌های تئاتر روی صحنه است و بازیگران آن لیلا میرزایی و اعظم عرفانی هستند.

ملیکا رضی یکی از دو کارگردان نمایش "شب بخیر مادر" در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره انتخاب و اجرای نمایش "شب بخیر مادر" گفت: همواره در اغلب آثاری که به صحنه آوردم توجه ویژه‌ای نسبت به زنان و مسائل و احساسات آن‌ها که معمولاً مورد توجه قرار نمی‌گیرد، داشته‌ام. سه نمایش "پرسونا"، "اپرت نیرنگ و اورنگ" و " آن کس که نیامده می‌داند" نیز اینگونه بوده‌اند.

او در ادامه اضافه کرد: "شب بخیر مادر" برخلاف اغلب نمایشنامه‌ها از نقطه بزرگ دراماتیکی آغاز نمی‌شود و گفت‌وگوی صمیمانه مادر و دختری است و این مسئله مرا ترغیب به اجرای این اثر کرد. این نمایش داستان زنی است که به دلیل روزمرگی دچار مشکلات روحی و روانی شده است و در صدد رهایی از آن است.  

رضی درباره میزان وفاداری نمایش به متن اصلی این اثر خاطرنشان کرد: در کلیت به نمایشنامه اصلی وفادار بوده‌ایم اما در صورتی‌که در نظر داشتیم عین نمایشنامه را به روی صحنه آوریم اجرای آن حدود سه ساعت بود براین اساس با توجه به میزان حوصله مخاطب موارد حاشیه‌ای را حذف کردیم و آن را ادیت کرده و در مدت زمان 50 دقیقه آن را روی صحنه آوردیم. در واقع ساختار نمایشی را به لحاظ طراحی و اجرا تغییر دادیم.

کارگردان نمایش "قهوه قجری" درخصوص سبک و فضای اجرایی نمایش "شب بخیر مادر" اظهار کرد: فضا و شیوه اجرایی این نمایش وام گرفته از چندین سبک است؛ فضای اصلی نمایش رئالیسم است اما در کنار آن نگاه کوچکی به فضای ابزورد داشته‌ایم و تکرار کلمات، میزانسن و عمل در صحنه نشان‌دهنده این موضوع است. در این اثر جایگاه شخصیت‌های مادر و دختر با یکدیگر عوض می‌شود و آن‌‌ها با هم همذات‌پنداری دارند که این نیز فضایی روانشناسانه را به این نمایش داده است.

ملیکا رضی درباره طراحی صحنه نمایش "شب بخیر مادر" تصریح کرد: طراحی صحنه نزدیک به فضای متعارف است و از سایه بازی نیز در آن استفاده شده است. از صداهای درونی و نریشن نیز به منظور القای فضایِ غیرمتعارف به مخاطب بهره برده شده است.

او درخصوص موسیقی این اثر نمایشی یادآور شد: موسیقی نمایش براساس وکال و آوا تعریف شده و سعی شده است از ناقوس و آواهای کلیسایی در این نمایش استفاده شود. موسیقی فضای آرامی دارد که رفته رفته متشنج شده و در پایان به همان آرامش باز می‌گردد.

رضی با بیان اینکه تمرینات این نمایش حدود سه ماه و نیم به طول انجامید، درخصوص کارگردانی مشترک با پیمان یاقوتی تصریح کرد: تحصیلات و تجربه آقای پیمان یاقوتی در بحث تئاتر روایی بوده و هست و از آنجا که در آثار نمایشی که روی صحنه آورده‌ام سبک سورئال را دنبال کرده‌ام، تصمیم به کارگردانی مشترک گرفتیم تا اشتراکات‌مان را با یکدیگر به صحنه آوریم.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: مدیر تولید:علی علوی نژاد، طراح صحنه: پیمان یاقوتی، طراح لباس: ملیکا رضی، طراح پوستر و بروشور و ساخت تیزر: پانیذ اسماعیلی، ویلون: دینا عبداللهی، ضبط صدا: قادر قادری، دستیار کارگردان: ارشیا توکلی، عکاس و فیلمبردار: علی باقری، میکس و مستر موسیقی: مهدی مشهدی زاده، منشی صحنه: هاله قاسم زاده، روابط عمومی، مشاور رسانه و تبلیغات مجازی: گروه دیده بان هنر و امین کردبچه چنگی.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.