سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "کنشی اشتباه از خانه عروسک" اثر هنریک ایبسن، با ترجمه مهدی فروغ به کارگردانی احمد ارجمندی از 9 دی‌ماه ساعت 21 در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران روی صحنه است. بازیگران این نمایش فائره روزبهانی، علی بهمنی، علی اصغر حبیبی، مرجان امینی راد، واروژان فرهادیان، مجید قادری، شروین وحدت، سیده فاطمه رسولی، صدف صفری و امید سعدی هستند. احمد ارجمندی که از کم‌توانان حرکتی است تاکنون به گفته خودش در 58 اثر نمایشی به عنوان بازیگر، نویسنده و کارگردان حضور داشته است، 12 فیلم کوتاه، 2 تله فیلم، یک تله تئاتر و یک مستند داستانی تولید کرده است. او در دو فیلم سینمایی و یک سریال نیز به عنوان بازیگر حضور داشته است.  

احمد ارجمندی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره انتخاب و اجرای این نمایشنامه از هنریک ایبسن گفت: نمایشنامه "خانه عروسک" کندوکاوی درباره نقش زنان در جامعه و خانواده و بازیابی ارزش‌های آنان است. پیش از این نیز نمایش "افرا" نوشته بهرام بیضایی را در مجموعه تئاترشهر به روی صحنه آوردم که آن اثر نیز شبیه "خانه عروسک" است و جایگاه زنان در جامعه که از گذشته بسیار مورد ظلم  قرار گرفته است را نشان می‌دهد. "خانه عروسک" نیز چنین دیدگاهی دارد و زن در آن ابزار و وسیله‌ای در دستان جامعه مردسالارانه است. پس از اجرای نمایش "افرا" به منظور تکمیل آن، بلافاصله تصمیم به اجرای این نمایشنامه گرفتم.

او در خصوص میزان وفاداری به نمایشنامه ایبسن در اجرا، خاطرنشان کرد: نمایشنامه اصلی حدود سه ساعت است که ما در اجرای آن با حذف دیالوگ و صحنه‌هایی آن را به یک ساعت نیم رساندیم. به دیالوگ‌ها وفادار بوده‌ایم و تغییراتی به لحاظ فرم و شکل در اجرا صورت گرفته است. به منظور تفهیم بهتر مضمون نمایش از حرکات فرم هم در اجرا استفاده کرده‌ایم.

ارجمندی درباره فضا و سبک اجرایی نمایش "کنشی اشتباه از خانه عروسک" عنوان کرد: نمایشنامه ایبسن اثری ایدئالیسم و کلاسیک است و ما با تغییراتی که در آن ایجاد کردیم، تلاش‌مان بر این بود تا نمایش را با فضایی رئال روی صحنه آوریم و امیدوارم که موفق عمل کرده باشیم.

این نویسنده و کارگردان در خصوص طراحی صحنه این نمایش یادآور شد: از آنجایی که در مجموع اعتقادی به صحنه و دکور ندارم و همواره تاکیدم بر بازی بازیگران به منظور انتقال مفهوم به مخاطبان هستم، در این نمایش نیز از ساده‌ترین آکسسوارها که متشکل از 4 صندلی و یک میز است، در صحنه استفاده کرده‌ام.

او درباره موسیقی این نمایش نیز تصریح کرد: معمولاً از موسیقی نیز به ناچار در نمایش‌هایم بهره می‌برم اما از آنجا که در این اثر از حرکات فرم استفاده شده است، با توجه به فضا و قصه اروپایی که دارد از چند موسیقی خارجی به صورت انتخابی استفاده می‌شود که در راستای حرکت‌های فرم در نمایش هستند.

احمد ارجمندی با بیان اینکه تمرینات این نمایش حدود یک سال به طول انجامید اما یک هفته به اجرا بازیگران جدیدی به گروه پیوستند، اظهار کرد: آقایی مسئولیت تهیه‌کنندگی این نمایش را برعهده داشت که با توجه به اینکه نتوانست اسپانسری به منظور حمایت از این اثر جذب کند، یک هفته پیش از بازبینی و اجرا از گروه جدا شد و بازیگران نمایش را نیز مجاب به ترک گروه کرد. طی یک هفته باقی‌ مانده مجبور به آوردن بازیگران جدید شدم و از آنجا که اعتقادی به حضور بازیگران برند ندارم، در این اثر از بازیگران شهرستانی و کمتر کار کرده استفاده کردم و تمرینات ما نیز در حدود 10 روز انجام شد.

او در پایان صحبت‌هایش درباره مشکلاتی که به دلیل معلولیت‌اش در کار با آن‌ مواجه است، گفت: پدرم از همان سنین نوجوانی که فعالیت در این عرصه را آغاز کردم، با این قضیه مخالف بود و می‌گفت جامعه دیر و سخت تو را باور خواهد کرد. اما تاکنون با تلاش و سماجت بسیار این مسیر را طی کرده‌ام با آنکه در این را دشواری‌های بسیاری با جامعه و مسئولان داشته‌ام چراکه آن‌ها میان انسان‌ها تبعیض قائل می‌شوند و همکاری‌های لازم را انجام نمی‌دهند. با این حال از آقایان شهرام کرمی و اصغر همت و چند نفر دیگر بسیار سپاسگذارم که سال‌هاست مرا با مهر و کمک‌های‌شان حمایت کرده‌اند.  

دیگر عوامل نمایش عبارتند از: دستیاران کارگردان: ترانه الیاسی و احمدرضا رادمهر، منشی صحنه: شروین باقری بی صفر، طراح حرکت: مجید قادری، عکاس: سعید رامشی، طراح صحنه: شقایق عوض زاده، طراح لباس: نیلوفر ارجمندی، گریم: پریسا نوری، انتخاب موسیقی: مجید قادری، روابط عمومی: علیرضا سعیدی، ساخت تیزر: اعظم مرادی، فیلمبردار پشت صحنه: یوسف ترابی، تبلیغات مجازی: محمدحسین داوودی و طراح پوستر و بروشور: آرش نیکویی و مهشید شعبانی.

علاقمندان می‌توانند بلیت نمایش "کنشی اشتباه از خانه عروسک" را از سایت تیوال تهیه کنند.