به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی، بهزاد صدیقی دبیر نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی در احکام جداگانه ای جمشید خانیان، حمیدرضا نعیمی و آرش عباسی را به عنوان اعضای گروه داوری بخش مسابقه نمایشنامه نویسی نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی انتخاب و معرفی کرد.

 

جمشید خانیان، متولد ۱۳۴۰- آبادان، از نیمه‌ اول دهه‌ 1360 با نگارش دو نمایشنامه "یک نیمروز در اتاق بازجویی" و "روی نی‌بندی" و نیز مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه، در حوزه "نوشتن" فعالیت خود را آغاز می‌کند. این فعالیت، با گرایش به سمت نقد و پژوهش و به ویژه داستان‌نویسی در عرصه‌ ادبیات نوجوان ابعاد وسیع‌تری به خود می‌گیرد؛ چندان‌که از وی تاکنون (پایان سال 1396) در زمینه‌های مختلف نگارشی بیش از 40 عنوان کتاب به چاپ رسیده است. او هم‌چنین طی این سال‌ها به عنوان مدرّس، کارشناس و داور در جشنواره‌های متعدد هنری و ادبی فعالیت داشته است. تعدادی از آثار نمایشی خانیان، از جمله "روی نی‌بندی"، "اسماعیل اسماعیل"، "دهانی پر از کلاغ" و "تکرار" از پراجراترین نمایش‌های دو دهه‌ اخیر به شمار می‌رود که توسط گروه‌های نمایشی سراسر کشور به روی صحنه برده شده است. برخی از آثار داستانی ایشان، نظیر "پس یوسف من کجاست؟"،"همیشه همین وقت، همین بازی" و "پول" به زبان های انگلیسی، لهستانی و روسی ترجمه و چاپ شده و تعدادی نیز جزو منتخبین و برگزیده‌های بین‌المللی بوده‌اند. خانیان نخستین نویسنده ادبیات کودک و نوجوان ایران است که در سال 2018 میلادی از بخش آسیا به جشنواره "کلاغ سفید" کتاب‌خانه بین‌المللی کودک و نوجوان مونیخ دعوت شده‌ است.جمشید خانیان در سال ۱۳۹۷ از سوی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان ایران به عنوان نامزد بخش نویسندگی جایزه آسترید لیندگرن ۲۰۱۹ معرفی شده‌ است.

حمیدرضا نعیمی  متولد 1353 نمایشنامه‌نویس، بازیگر و کارگردان تئاتر دارای مدرک کارشناسی ادبیات نمایشی از دانشگاه آزاد اسلامی، هنر و معماری و کارشناسی ارشد بازیگری و کارگردانی از دانشگاه آزاد اسلامی، هنر و معماری است.  نعیمی تا کنون جوایز متعددی از جمله جایزه ویژهٔ فیلمنامه‌نویسی برای فیلمنامه بلند داستانی "مخمصه" از یازدهمین جشنواره بین‌المللی روستا، جایزه اول نمایشنامه‌نویسی از دوازدهمین جشنواره سراسری دانشجویان برای نمایشنامه "وعده‌گاه نهنگ‌ها"، لوح تقدیر به عنوان نمایشنامه‌نویس فعال در "روز جهانی تئاتر"، جایزهٔ اول نمایشنامهٔ اقتباسی برای نمایش "مکبث" از بیست و سومین جشنوارهٔ بین‌المللی فجر، جایزه اول نمایشنامه‌نویسی از اولین جشنوارهٔ سراسری نمایشنامه‌نویسی کودک و نوجوان برای نمایشنامه‌ "قصهٔ خوب خدا" و جایزهٔ نمایشنامه‌نویسی برتر از سومین جشنواره تئاتر ماه برای"امشب دیگر مهره‌های پشتم نی‌لبک می‌زنند" را دریافت کرده‌است.

آرش عباسی متولد 1356 نویسنده کارگردان وبازیگر تئاتر دارای مدرک کارشناسی نمایش با گرایش ادبیات نمایشی از دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد واحد تهران و کارشناسی ارشد قواعد تئاتر از دانشگاه بولونیا ایتالیا است. مؤسس گروه نمایش موج؛ ۱۳۷۱ رییس انجمن نمایش ملایر دبیر سرویس فرهنگ و هنر روزنامه خبر بین‌الملل مدیر روابط عمومی تئاتر شهر مشاور مدیر عامل و مدیر ارتباطات و اطلاع رسانی انجمن سینمای جوانان ایران و قائم مقام دبیر سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران از جمله سوابق اجرایی وی محسوب می شود

برگزیدگان بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی در آیین پایانی جشنواره معرفی می‌شوند.

 

آیین رونمایی از هفت اثر منتشر نشده اکبر رادی برگزار شد

هفت اثر منتشر نشده از مجموعه آثار اکبر رادی در بخش نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی  توسط بنیاد رادی و با همکاری انتشارات خاموش، از ساعت 10:30 روز سه شنبه 18 دی ماه سالجاری در تالار مشاهیر ایران مجموعه تئاتر شهر تهران رونمایی شد.

هفت اثر از مجموعه آثار منتشر نشده اکبر رادی به نام‌های گزارش یادداشت‌های یک کارمند، افسانه دریا، میان در و چند داستان دیگر، مسخره، از دست رفته، مردی کنار رود، ماهیگیران دریا و کنار حوض که به کوشش بهروز محمودی بختیاری و زیر نظر حمیده بانو عنقا، چاپ و منتشر شده در مراسمی با حضور حمیده بانو عنقا، هادی مرزبان، محمد چرمشیر، محمد رحمانیان،آرش رادی، بهزاد صدیقی، بهروز محمودی بختیاری، نادر برهانی مرند، مجید شمس الدین و تعدادی از هنرمندان و اهالی قلم از ساعت 10:30 روز سه شنبه 18 دی‌ماه  در تالار مشاهیر ایران مجموعه تئاتر شهر تهران رونمایی شد.

 

نشان و مدال اکبر رادی رونمایی شد

هم زمان با گشایش نمایشگاه اسناد تصویری اکبر رادی در بخش جنبی نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی،بنیاد اکبر رادی یادبودهای این مجموعه فرهنگی شامل نشان و مدال اکبر رادی را رونمایی کرد.

در آیین آغازین نمایشگاه اسناد تصویری اکبر رادی که در بخش جنبی جشنواره و در محل مرکز هنر پژوهی نقش جهان با دبیری ابراهیم حسینی برگزار می‌شود، بنیاد اکبر رادی از یادبودهای این بنیاد شامل نشان و مدال اکبر رادی رونمایی کرد.

در مراسم افتتاح نمایشگاه و رونمایی از مدال  و نشان اکبر رادی که توسط امیر اسمی طراحی و اجرا شده، اعضای ستاد برگزاری جشنواره و بنیاد رادی از جمله حمیده بانو عنقا، آرش رادی، محمد رحمانیان، روح‌الله جعفری، مریم معترف ، بهزاد صدیقی، جمعی از هنرمندان و اعضای فرهنگستان هنر ایران حضور داشتند. این نمایشگاه تا روز شنبه 22 دی ماه از ساعت 10 تا 18 پذیرای علاقه‌مندان است.

 

کارگاه نمایشنامه‌نویسی محمد چرمشیر برگزار می‌شود

نخستین کارگاه از مجموعه کارگاه‌های آموزشی سه گانه نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی در بخش جنبی جشنواره با حضور محمد چرمشیر از ساعت 12:30 تا 15 روز سه شنبه 18 دی ماه در محل تالار مشاهیر مجموعه تهران شهر تهران برگزار می‌شود.

کارگاه نمایشنامه‌نویسی محمد چرمشیر با موضوعروایت شناسی و تحلیل روایت در نمایشنامه‌های اکبر رادی از ساعت 12:30 سه شنبه 18 دی‌ماه به مدت 150 دقیقه برگزار و به شرکت‌کنندگان در این کارگاه گواهی معتبر اهدا می‌شود.

بنا به اعلام دبیرخانه جشنواره، متقاضیانی که تا کنون موفق به حضور و ثبت نام در کارگاه مذکور نشده‌اند می‌توانند با مراجعه به محل برگزاری کارگاه نسبت به تحویل مدارک، ثبت نام و شرکت در کارگاه اقدام کنند.

 

اعلام برنامه‌های روز پنجم نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی

در پنجمین روز از نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی اجراهای بخش مسابقه مونولوگ ادامه خواهد یافت.

مونولوگ گوشت نوشته امیر احمدی آریان و کارگردانی علی رضا مرتضوی از ساعت 15 به مدت 50 دقیقه در بخش مسابقه مونولوگ جشنواره و در تالار استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران اجرا می‌شود. بخش مسابقه نمایشنامه‌خوانی جشنواره در روز پنجم اجرایی ندارد  و نمایشگاه لبخند باشکوه آقای رادی در نگارخانه آریا از ساعت 14 تا 20 به همراه نمایشگاه اسناد تصویری اکبر رادی در مرکز هنر پژوهی نقش جهان از ساعت 10 تا 18 پذیرای علاقه‌مندان است.

برگزاری کارگاه نمایشنامه‌نویسی محمد چرمشیر با عنوان روایت شناسی و تحلیل روایت در نمایشنامه‌های اکبر رادی و همچنین رونمایی از هفت اثر منتشر نشده اکبر رادی از برنامه دیگر پنجمین روز از نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی است.

نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی با دبیری بهزاد صدیقی و توسط بنیاد اکبر رادی از 14 تا 22 دی ماه سال جاری در مجموعه ایرانشهر، خانه هنرمندان، نگارخانه آریا، مرکز هنر پژوهی نقش جهان و تئاتر شهر تهران برگزار می‌شود.