به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی و بر اساس اعلام دبیرخانه جشنواره، شش نمایش در بخش مونولوگ از روز شنبه تا پنجشنبه هفته جاری در سالن‌های استاد سمندریان استاد انتظامی و استاد ناظرزاده مجموعه خانه هنرمندان ایران از ساعت 15 اجرای خود را آغاز می‌کنند. برنامه نمایشنامه‌خوانی نیز از روز شنبه تا دوشنبه هفته جاری از ساعت 18 و از روز چهارشنبه تا جمعه21 دیماه در دو نوبت 17 و 19 در تالار مشاهیر ایران مجموعه تئاتر شهر تهران برگزار می‌شود.

براساس این گزارش روز یکشنبه 16 دیماه نیز تالار مشاهیر ایران مجموعه تئاتر شهر تهران از ساعت 10 تا 15 پذیرای سمینار و مقالات رادی شناسی خواهد بود. نمایشگاه گروهی به نام اکبر رادی با عنوان لبخند باشکوه آقای رادی نیز از روز جمعه 14 دیماه به مدت 8 روز همه روزه از ساعت 14 تا 20 در نگارخانه آریا و نمایشگاه اسناد تصویری اکبر رادی از روز دوشنبه 17 دیماه تا جمعه 20 دیماه در نگارخانه نقش جهان پذیرای علاقه‌مندان است.

در بخش جنبی جشنواره نیز دو برنامه رونمایی از آثار چاپ نشده اکبر رادی به همراه کارگاه نمایشنامه‌نویسی محمد چرمشیر از ساعت 10:30 روز سه شنبه 18 دیماه و روز پنجشنبه 20 دیماه از ساعت 10 تا 14:30 دو کارگاه کارگردانی و بازیگری هادی مرزبان و مهدی کوشکی در در تالار مشاهیر ایران مجموعه تئاتر شهر تهران برگزار می‌شود.

آیین پایانی نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی نیز ساعت 19 روز شنبه 22 دیماه در تالار استاد ناظر زاده کرمانی مجموعه خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

 

راه‌اندازی بخش خرید بلیت و رزرو رایگان جشنواره در سامانه تیوال

سامانه فروش بلیت تئاتر تیوال، بخش فروش بلیت برای مسابقه مونولوگ و رزرو رایگان را برای مسابقه نمایشنامه‌خوانی نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی راه‌اندازی کرد.

سامانه تیوال با همکاری دبیرخانه جشنواره، بخش ویژه‌ای را برای فروش و رزرو بلیت دو بخش جشنواره را راه اندازی کرد. بر همین اساس علاقه‌مندان برای استفاده از برنامه‌های نمایشنامه‌خوانی جشنواره  بابد به سامانه مذکور مراجعه کرده و نسبت به رزرو صندلی به صورت رایگان اقدام کنند. همچنین آن دسته از علاقه‌مندانی که مایل به استفاده از برنامه‌های بخش مسابقه مونولوگ جشنواره هستند نیز می‌توانند با مراجعه با سامانه مذکور نسبت به خرید بلیت برنامه‌های این بخش اقدام کنند. تخفیفات ویژه ای نیز برای خرید بلیت این بخش توسط دانشجویان عزیز در نظر گرفته شده است.

 

آغاز بخش سمینار و مقالات رادی شناسی از  صبح روز یکشنبه 16

بخش سمینار و مسابقه مقالات رادی شناسی از ساعت 10 صبح روز یکشنبه 16 دی ماه امسال با ارائه دو مقاله برگزیده جشنواره و همچنین سخنرانی محمد چرمشیر، بهروز محمودی بختیاری و رامتین شهبازی در تالار مشاهیر ایران مجموعه تئاتر شهر تهران آغاز به کار می‌کند.

بخش سمینار و مسابقه مقالات رادی شناسی از ساعت 10 صبح روز یکشنبه 16 دیماه در تالار مشاهیر ایران مجموعه تئاتر شهر برگزار می‌شود و در این بخش ابتدا دو مقاله برگزیده جشنواره با عنوان: تحلیل گفتمانی سکوت در نمایشنامه‌های اکبر رادی/ بررسی موردی: نمایشنامه‌های از پشت شیشه‌ها و مرگ در پاییز  نوشته محسن صادقی اصفهانی از کرج و همچنین  نقش و تاثیر محیط بر رفتار فردی در آثار اکبر رادی با رویکرد نظریه تنظیم خلوت آلتمن/ بررسی نمایش‌نامه‌های اکبر رادی در دهه ۱۳۵۰ نوشته بهروز قیاسی از تهران به حضار ارائه می‌شود. پس از آن از ساعت 12 به مدت یکساعت طرح سئوال پژوهش‌های رادی شناسی توسط 9 پژوهشگر برگزیده شرکت‌کننده در این بخش ارائه خواهد شد.

این گزارش حاکیست از ساعت  13 تا 15 نیز سخنرانی محمد چرمشیر با عنوان: چگونه رادی بخوانیم؟ سخنرانی بهروز محمودی بختیاری با عنوان: ترجمه متون نمایشی فارسی به انگلیسی و جای خالی اکبر رادی و در پایان نیز سخنرانی رامتین شهبازی با عنوان: روزمرگی و امر قهرمانی در نمایشنامه‌های اکبر رادی ایراد می‌شود.

بر اساس اعلام دبیرخانه جشنواره حضور در این برنامه برای عموم علاقه‌مندان آزاد است.

 

مونولوگ "سیاهی یک لشگر" از بخش مسابقه جشنواره تئاتر رادی انصراف داد

اجرای نمایش مونولوگ سیاهی یک لشگر به کارگردانی مریم مالمیر که قرار بود در بخش مسابقه مونولوگ نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی برگزار شود به درخواست کارگردان نمایش لغو شد.

بنا به اعلام دبیرخانه جشنواره، به دلیل تقاضای کارگردان محترم نمایش مونولوگ "سیاهی یک لشگر" برای نصب دکور در تالار استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر و از آنجا که نمایش دیگری درهمین مکان بر روی صحنه است، دبیرخانه جشنواره هماهنگی‌های لازم را با مدیریت محترم تماشاخانه ایرانشهر برای نصب دکور نمایش یاد شده به عمل آورد که با مساعدت مدیریت مجموعه، این مساله میسر و به گروه اجرایی اعلام شد اما در ساعات پایانی روز جمعه 14 دیماه کارگردان نمایش مونولوگ سیاهی یک لشگر انصراف خود را از اجرا در جشنواره اعلام کرد.

دبیرخانه جشنواره با ابراز تاسف از عدم اجرای نمایش یاد شده که قرار بود از ساعت 15 روز شنبه 15 دیماه در بخش مسابقه مونولوگ جشنواره به روی صحنه برود، مراتب قدردانی خود را از مدیریت و کارکنان محترم تماشاخانه ایرانشهر و همچنین حمیدرضا آذرنگ کارگردان محترم نمایش خنکای ختم خاطره در همراهی و مشارکت با نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی اعلام می‌کند.

 

مراسم آغازین جشنواره تئاتر اکبر رادی برگزار شد

دبیر افتخاری نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی در آیین آغازین این رخدا فرهنگی و همچنین افتتاح نمایشگاه لبخند باشکوه آقای رادی بر زنده نگاه داشتن یاد و نام چهره‌های و شخصیت‌های فرهنگی کشور تاکید کرد.

آیین آغازین جشنواره عصر روز جمعه 14 دی ماه هم زمان با افتتاح نمایشگاه لبخند باشکوه آقای رادی در نگارخانه آریا با حضور هنرمندان و اهالی رسانه برگزار شد. دراین مراسم که هنرمندانی همچون: محمود دولت آبادی، مریم زندی، حمیده بانو عنقا، علی مراد خانی، حسین مسافر آستانه، محمود عزیزی، مریم معترف، مریم کاظمی، هادی مرزبان، سلما سلامتی،سام چگینی، ساعد مشکی، اصغر نوری، هاله مشتاقی نیا، میکاییل شهرستانی، مصطفی محمودی، حمیدرضا فرامرزی،شهرام گیل آبادی، نگار زارع،هادی حیدری، شیوا زمان‌فر، پریا پژواک، ابراهیم حسینی، مهدی رایگانی، اشکان قازانچایی، بهزاد صدیقی، امیر اسمی، روح الله جعفری وجمعی از هنرمندان و اهالی رسانه برگزار شد، محمود دولت آبادی دبیر افتخاری جشنواره در سخنان کوتاهی با تاکید بر ضرورت و اهمیت توجه به چهره‌ها و مفاخر فرهنگی کشور گفت: اصل قضیه این است که زنده نگه داشتن چهره‌ها و شخصیت‌های فرهنگی مملکت وظیفه‌ای است که برعهده تمام افراد جامعه، خصوصا جوانان است. وی افزود: خوشبختانه در این نمایشگاه کارهایی که متمرکز بر اکبر رادی است ارائه شده که قابل تحسین است و نکته مثبت این کارها این است که هیچکدام از آنها شبیه همدیگر نیست و از تنوع خاصی برخوردار بوده و نشان‌دهنده این نکته مهم است که افرادی که این کارها را انجام داده‌اند دارای تشخصی هستند که برای همه اهل هنر لازم است.

دولت آبادی در خاتمه سخنانش از همه دست‌اندرکاران جشنواره به ویژه خانواده اکبر رادی برای برگزاری این رخداد قدردانی کرد.

این گزارش حاکیست: علی مرادی خانی معاون سابق امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در سخنان کوتاهی با قدردانی از برگزاری نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی گفت: چه کار خوبی است که دوستان هنرمند جمع شدند و این افتخار مبارک را ایجاد کردند تا یادمان نرود که اکبر رادی و آثارش جزو ملزومات حوزه اجتماعی است. ما همواره باید یاد بزرگان و کسانی که در این زمینه سال‌ها زحمت کشیدند و برای مردم شاخصه‌های درخشانی را به جای گذاشته‌اند بیشتر و بهتر گرامی بداریم.

مرادخانی در ادامه سخنانش با بیان خاطرات مشترک خود با اکبر رادی افزود: نکته‌ایی که وجود دارد  این است که غربی‌ها از یک مجموعه کم بضاعت خود همه چیز می‌سازند ولی ما از همه چیز خود نمی‌توانیم یک مجموعه با ارزش ارائه دهیم. ما امکانات و آدم‌های بزرگی داریم که می‌توانیم آنها را در آینده جهانی کنیم. حتی جایزه اکبر رادی را برای کل تئاتر در نظر بگیریم. ما کسی به اندازه اکبر رادی نداریم که بتواند تا این حد بضاعت معرفتی داشته باشد  وتوصیه من به جوانان این است که همتی به خرج دهند تا اتفاقی مانند جشنواره رادی فراگیر شود.

بر پایه این گزارش نمایشگاه لبخند با شکوه آقای رادی تا جمعه 21 دیماه همه روزه از ساعت 14 تا 20 در نگارخانه آریا واقع در خیابان ولی عصر (عج) بالاتر از تقاطع شهید بهشتی کوچه زرین پلاک 10 پذیرای عموم علاقه‌مندان است.