به گزارش هنرآنلاین، هیأت داوران هفدهمین مسابقه سالانه انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر متشکل از دکتر بهروز غریب پور، دکتر یونس شکرخواه، دکتر حمیدرضا مدقق و با همراهی حمید جبلی (کارشناس و مشاور هیأت داوران در بخش عکس) بیانیه خود و نیز نامزدهای این دوره از مسابقه را به شرح زیر منتشر کردند:

"تئاتر، رسانه است؛ رسانه‌­ای که بیش از آن که کارکرد اطلاع‌رسانی داشته باشد، عهده‌دار طیف وسیعی از وظایف از سرگرم کنندگی، فرح بخشی و در صدر همه آن‌ها، آگاهی‌‌بخشی برای جامعه مخاطبانش است.

تئاتر، هنر رودررو بودن با مخاطب است؛ رسانه­‌ای زنده که بنیانِ دیگر رسانه­‌ها، به ویژه سینما و تلویزیون است. شکلی از ارتباطات چهره به چهره که با بهره‌گیری توامان از بیان و زبان بدن و تصویرسازی صحنه‌ای، برای تاثیرگذاری بیشتر بر مخاطب از دیرباز و تا به امروز می‌کوشد و به رغم حضور رقبای جدید هرگز از عرصه تمدن بشری بیرون نرفته و نخواهد رفت.

تئاتر، پدیده و فعالیتی اجتماعی است؛ رسانه‌ای مردم محور که در معرض قضاوت مخاطبانش قرار می­‌گیرد تا آنها به شناختی بهتر و عمیق‌تر از خود و جامعه پیرامون‌شان دست یابند.

با همه اینها تئاتر به عنوان ابزار ارتباطیِ انسان­‌ها و رسانه‌­ای برای بیان اندیشه، شناخت اجتماعی، آگاهی جمعی و موثر در بینش اجتماعی، برای حفظ بقای خود نیازمند حمایت، توجه، نقد و پژوهشِ دقیق، عالمانه و منصفانه دست اندرکاران سایر رسانه­‌هاست تا اهالی تئاتر و مخاطبان آنها در تعاملی دوسویه از کیفیت بهتری در ارائه آثار و ارتقای دانش مخاطبان موثر باشند.

هیأت داوران مبتنی بر این دیدگاه، آثار رسیده به مسابقه سالانه انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر را بررسی و داوری کرد و ضمن تجلیل از همه شرکت‌کنندگان در این مسابقه، نکاتی را بنابر وظیفه‌ای که به عهده داشت، برای بهبود هر چه بهتر آثار بیان می‌کند:

آثار حاضر در بخش "گفت‌وگو" برخوردار از کیفیت مناسبی بود. پرسش­‌هایِ خوب طراحی شده، نشان از تسلط مصاحبه‌گران بر موضوع مصاحبه‌ها داشت و شمارِ گفت‌وگوهای عمقی و دقیق، قابل توجه بود.

اما در بخش "گزارش"، شمار آثار بهره‌مند از اصول گزارش‌نویسی اندک بود. رعایت بی­طرفی، پرهیز از قضاوت کردن و توصیف و تصویرپردازی با بهره‌گیری از نثری شیوا، معیارهایی بود که در کمتر گزارشی دیده می­‌شد. همچنین تعدادی از آثار ارسال شده به این بخش اساساً گزارش محسوب نمی‌شد.

در بخش "نقد" کمیت آثار قابل توجه بود و بسیاری از آنها نیز کیفیت لازم را داشت؛ امری که بیانگر فعالیت نویسندگان و روزنامه‌نگارانی در حوزة تئاتر است که هم "هنر ـ رسانه تئاتر" را می‌­شناسند و هم با مبانی و اصول نقد ژورنالیستی آشنایی دارند.  

در بخش "یادداشت" با وجود شمار قابل توجه آثار دریافت شده، تعداد مطالب قوی، دلچسب و دلنشین اندک بود. رعایت ایجاز و مختصر و مفیدنویسی، بنیادی‌ترین اصل یادداشت‌نویسی است که در بیشتر آثار این بخش دیده نمی‌­شد و از این رو در عمل، غالب مطالب دریافت شده، در مرز بین گزارش، مقاله، نقد و یادداشت سرگردان مانده بود.

در بخش "مقاله" حضور مقاله‌­های علمی- پژوهشیِ دارای کیفیت که دانشجویان علاقمند به تئاتر با صرف وقت بسیار تهیه کرده بودند، قابل توجه بود. اما فارغ از این مقاله­‌‌های دانشگاهی، هیچ مقاله ژورنالیستی درباره مسائل و موضوع‌­های دامنگیر و فراگیر تئاتر ارائه نشده بود که به نوبه خود جای دریغ و تاسف است.

در بخش "ترجمه"، آثار حاضر، نشان از تسلط مترجمان بر هر دو زبان مبدا و مقصد داشت؛ امری که در عمل، سبب ترجمه‌­هایی رسا و کم نقص شده بود. این آثار برگرفته از منابع معتبر بودند و موضوع‌های درخور و مفیدشان، افزایش آگاهی و دانشِ علاقمندان ایرانی تئاتر را موجب می­‌شد.

در بخش "عکس" انتظار مشارکت بیشتری می‌­رفت و آثار حاضر در این بخش کمیت قابل توجهی نداشت. با این حال، کیفیتِ همین تعداد معدود و محدود نیز نشان از ظرفیت رو به رشد عکاسی تئاتر ایران دارد؛ ظرفیتی که در صورت درآمیختن زیبایی‌شناسی هنری با معیارهای ژورنالیستی، بیش از بیش مورد توجه قرار خواهد گرفت و موثر خواهد بود.

هیات داوران امیدوار است همنشینی و داد و ستد رسانه تئاتر با دیگر رسانه­‌ها در سال‌های پیش رو افزون شود و هر دو حوزه، در تعاملی مفید و اثرگذار به جایگاه واقعی و درخور خود در فرهنگ و هنر این مرز و بوم دست یابند."

اسامی نامزدهای بخش‌های مختلف هفدهمین مسابقه مطبوعاتی سالیانه انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر به شرح زیر است:

                                                                                                    

بخش گفت و گو:

امیرحسین سیادت از دفترهای نیلا، آزاده فخری از مجله زنان امروز و ایرج افشاری اصل از هفته‌نامه صدا

بخش گزارش:

سبا حیدرخانی از خبرگزاری ایلنا و بهروز فائقیان از سایت ایران تئاتر

بخش نقد:

شهرام خرازی‌ها از روزنامه قانون، محسن خیمه‌دوز از روزنامه شرق و "هومن نجفیان از مجله نمایش

بخش یادداشت:

شهرام خرازی‌ها از روزنامه بهار، فرزانه ابراهیم‌زاده از روزنامه جامعه فردا و بابک زینالی از سایت ایران تئاتر

بخش مقاله:

محمد نجاری و ابوالقاسم قوام از فصلنامه علمی پژوهشی کهن‌نامه ادب پارسی، احسان زیورعالم و سید فضل‌الله میرقادری از مجله بوستان ادب و شیرین میرزانژاد جیرده از سایت خبری تئاتر

بخش ترجمه:

سارا منصوری از مجله نقد هنر، مریم خباز از مجله نقد هنر و فاطمه صمدزاده از مجله نمایش

بخش عکس:

سهیل صحرانورد، بهار نیک‌پور  و مرجانه پورحسین

گفتنی است از برگزیدگان هفدهمین مسابقه مطبوعاتی سالیانه انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر، عصر پنجشنبه 6 دی 97، طی مراسمی تقدیر خواهد شد.