به گزارش هنرآنلاین، مرتضی عیدی هنرمند فعال در عرصه تئاتر و موسیقی درباره این اتفاق گفت:  بعد از دریافت مجوزها و بازبینی‌های انجام شده و تاییدیه اجرا از سوی دانشگاه آزاد اسلامی، دقیقا یک روز قبل از اجرا خبری مبنی بر لغو اجرای تئاترمان به ما دادند. اشک در چشمان بچه‌های گروه جمع شد و اینکه وقتی دلیلش را پرسیدیم واقعا ابراز تأسف کردیم از این همه عقب‌گرد. دلیل‌ که به ما گفتند این بود که تئاتر نباید بازیگران مختلط داشته باشند یعنی بازیگران یا مرد باشند یا زن ....

او افزود: به ناچار جهت اجرا تغییر مکان دادیم. حال اینکه با این اتفاق به خود آمده‌ایم تا اجرایی پر شور و انرژی و درخور مردم فهیم انجام دهیم و با بوجود آمدن حاشیه نه تنها عقب‌نشینی نمی‌کنیم بلکه با قدرت هر چه بیشتر به کار خود ادامه می‌دهیم. قرار است قبل از شب یلدا یعنی ۲۷ و ۲۸ آذر در تالار فرهنگ اداره ارشاد اسلامی قوچان روی صحنه خواهیم رویم.

بنابر گفته این کارگردان، 14 شهریور اجازه استفاده از متن نمایش توسط رضا آشفته نویسنده "یابو و چغندر"، داده شد و روخوانی و تمرینات از ۲۵ شهریور ۹۷ آغاز شد.  کمدی "یابو و چغندر" متنی است که برپایه صلح نوشته شده و هدف نویسنده تغییر دید مخاطب با موضوع صلح  است. این نمایش  در نقطه صفر مرزی که هر جای این کره خاکی می‌تواند باشد، می‌گذرد. متنی که بدون زمان و مکان معلوم هست و متعلق به هیچ فرهنگ خاصی نیست، به همین دلیل هم فکر میکنم نویسنده بازیگران را با کاراکترهای آ و ب و دختر اول و دختر دوم و پیرمرد و سربازها... به مخاطب شناسانده است... شخصیت‌ها اینطور طراحی شده است که کارکتر آ،  یک شخصیت کاملا وظیفه شناس، منضبط، و کمی ترسو است. شخصیت ب فردی خسته از جنگ و بی‌تفاوت به دستورات و مسئولیتی که به او داده شده که این امر باعث می‌شود که شخصیت آ او را مورد سرزنش قرار دهد... طوری که وقتی جلوتر می‌رویم و متن نمایش را ورق می‌زنیم... می‌فهمیم که آنسوی مرز دختران نگهبانی هستند که از مرز مراقبت می‌کنند که شخصیت ب از این موضوع کاملا باخبر است و حتی گهگاهی با آنان ارتباط دارد... بالاخره به جایی می‌رسیم که دختر اول نمایش ما روزی ظرف غذا به دست وارد مرزی می‌شود که دو شخصیت آ و ب از آن محافظت می‌کنند که شخصیت آ ناراحت از این موضوع و بالعکس شخصیت ب خیلی راضی از شرایط بوجود آمده است... تا اینکه دختر دوم وارد مرز می‌شود و جلوتر که می‌رویم می‌بینیم شخصیت ب هم با آنان هم سو شده و علایقش تغییر می‌کند... تا اینجا از نشانه‌های صلح "آرام و لطیف و مهربان بودن و ظرافت" است که نویسنده صلح را با دو شخصیت "دختر اول و دختر دوم" ایجاد می‌کند و سرانجام آنان با هم ازدواج می‌کنند.

تا اینکه با ورود پیرمردی آنها شوکه می‌شوند... پیرمردی که از اول خلقت جهان شاهد همه جنگ‌ها بوده کسی که صلح را باور ندارد ولی با دیدن این وضعیت او نیز ابراز خوشحالی می‌کند و با ورود سربازانی که به دنبال تدام مگ هستند و پیرمرد با آن سربازها به جدال برمی‌خیزد و آنها را متقاعد می‌کند در این جشن عروسی و صلحی که ایجاد شده باید با  نشاط جشن گرفت اما...

در نمایش "یابو و چغندر"، محمد سیاح در نقش شخصیت آ، محمد چاهی در نقش شخصیت ب، زینب صابری در نقش دختر اول، فاطمه السادات نبوی‌ در نقش دختر دوم، حمید عابدی در نقش پیرمرد، و سینا حاتمی و مهدی آسایش در نقش سرباز بازی می‌کنند.  

درباره کارگردان

مرتضی عیدی طراح و کارگردان نمایش"یابو و چغندر" از سال ۸۴ با هنر نمایش آشنا شد و از سال ۸۸ بصورت حرفه‌ایی آن را دنبال کرد. تخصص اصلی‌اش اجرا و ساخت موسیقی متن نمایش هست و در زمینه نوازندگی سه تار، ساز دهنی و دوتار محلی و دف تخصص دارد که همچنین در نمایش‌های مختلف بصورت زنده موسیقی اجرا کرده‌ است و بعد از آن  کارگردانی چندین نمایش را نیز عهده‌دار بوده است.

او تاکنون در جشنواره دانشجویی استان خراسان با کارهای تابلوی آخر سال ۹۰، شب گربه زیر طاقی سال ۹۱، شاید من نیستم سال ۹۲، جشنواره بین المللی کوردی سقز_کردستان شهریور سال ۹۲ با کار گرایلی، جشنواره نمایش های کوتاه تربت حیدریه سال ۹۱ با کار جذامیان، جشنواره منطقه ای کویر مشهد سال ۹۳ با کار چه کسی جنگ رو آغاز کرد و برگزیده برای جشنواره بین المللی اصفهان ونمایش خیابانی یک حراج عجیب در همان جشنواره، جشنواره بین المللی امید آفرین اصفهان با کار چه کسی جنگ را آغاز کرد سال ۹۵، جشنواره خیابانی شهروند لاهیجان با کار چاه سال ۹۶، جشنواره استانی رضوی با کار شاکو سال ۹۶، جشنواره ملی لاله های سرخ اندیمشک با کار خط آخر سال ۹۶، جشنواره بسیج استانی نیشابور با کار جذام سال ۹۶، و جشنواره بین المللی سیمرغ _پردیس تیاتر تهران سال ۹۷ با کار پراگ و .... شرکت کرده است. همچنین تاکنون جوایزی مانند تقدیر برای نمایش تابلوی آخر، رتبه سوم برای نمایش شب گربه زیر طاقی، کاندید برای نمایش شاید من نیستم، جایزه اول و دیپلم افتخار برای کار یک حراج عجیب، تقدیر برای نمایش چه کسی جنگ را آغاز کرد و کارگردانی دوم برای نمایش خط آخر.. اندیمشک و....دریافت کرده است.

عیدی تمام اجراهایی که ذکر شده به اجرای عموم گذاشته شده بعلاوه ی نمایش های شمعون و شهرزاد، حماسه نامیرا، هرگز اینگونه فجیع...، کمدی اکتشافات، شت بام عشق آباد، مادرم ایران و ...

این کارگردان همچنین افتخار همکاری با اداره بهزیستی قوچان طی دو سال و استفاده از تاتر شورایی برای بچه های معلول داشته است که برای کار چه کسی جنگ را آغاز کرد، در جشنواره کویر میثم اکبری بازیگر برگزیده معلول شناخته شد.