سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "زن نیک ایالت سچوان" نوشته و کار عبدالرضا اکبری با اقتباسی از نمایشنامه برتولت برشت از امروز 27 آذر ماه ساعت 18:30 در تماشاخانه مهر حوزه هنری روی صحنه می‌رود. عبدالرضا اکبری پس از وقفه‌ای طولانی در سال گذشته نمایش "درخونگاه" که برگرفته از داستان داش آکل بود را در تماشاخانه مهر حوزه هنری و نمایش "شال و انگشتر" را در تماشاخانه سنگلج روی صحنه آورده است.

عبدالرضا اکبری در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره اقتباس از نمایشنامه "زن نیک ایالت سچوان" اثر برتولت برشت گفت: از سال‌های گذشته تاکنون بارها این نمایشنامه را خوانده بودم و احساس کردم این متن از جمله آثاری است که امکان آن را دارد که کمی ایرانی شود چرا که موضوع آن بسیار به جامعه ما نزدیک است.

او همچنین درباره موضوع و مضمون این اثر نمایشی خاطرنشان کرد: موضوعیت این نمایشنامه درخصوص بی‌اعتمادی مردم نسبت به هم است که این مسئله منجر به ایجاد وحشت و فاصله میان آن‌ها شده و باعث شده تا نتوانند به یکدیگر کمک کنند. در اقتباس، این تم از نمایشنامه برشت را تقویت کردم و آن را با تلفیق جنبه‌های شاد و کمیک به صورت یک نمایشنامه با حفظ چارچوب‌های و ارزش‌های موجود در متن اصلی نوشتم.

این کارگردان و بازیگران در ادامه اضافه کرد: برشت از نویسندگان بزرگ هنری در قرن 20 است که با به کارگیری فن فاصله‌گذاری تحولی را در تئاتر ایجاد کرده است که این سبک با نمایش‌های ایرانی بیگانه نیست و در آثار نمایشی روحوضی، تراژدی، کمدی و تعزیه ما نیز دیده می‌شود. اکنون دورانی است که در آثار نمایشی بیشتر از این شیوه استفاده می‌شود و نمایش‌های روی صحنه با بهره‌گیری از کمترین دکور بیشترین ارتباط را با مخاطب برقرار می‌کنند و بازیگر ارتباطی مستقیم با تماشاگر برقرار کرده و او را به فکر و اندیشه وامی‌دارد.

اکبری درباره سبک و فضای اجرایی نمایش "زن نیک ایالت سچوان" یادآور شد: این نمایش فضایی ایرانی دارد و با استفاده از کمدی‌های ایرانی، چارچوب‌های نمایش روحوضی و آئینی سنتی را رعایت می‌کند. نام نمایشنامه و اسامی شخصیت‌ها در اثر برتولت برشت در این نمایش حفظ شده است و تنها شخصیت‌های آن فانتزی و کاریکاتوری شده‌اند.

او درباره طراحی صحنه این نمایش اظهار کرد: طراحی صحنه، محله فقرنشینی در ایالت سچوان است که با اینکه این ایالت وجود دارد یا ندارد و یا تمثیلی است کاری نداریم. در این نمایش از آد‌م‌هایی گفته می‌شود که شغل و کاری ندارند و به یکدیگر نارو می‌زنند، دروغ می‌گویند و از خوبی‌ها فاصله گرفته‌اند. این آدم‌ها که از راه‌های مختلف ارتزاق می‌کنند در اطراف ما نیز هستند. این نمایش زندگی بچه‌های کار است.

عبدالرضا اکبری درباره موسیقی نمایش "زن نیک ایالت سچوان" عنوان کرد: برخلاف نمایش قبلی من که در آن صددرصد از موسیقی‌های ایرانی استفاده شده بود، این اثر موسیقی پاپ دارد که براساس فضا و نمایشنامه خارجی آن است. سعی‌مان بر این بوده تا از موسیقی پاپ ایرانی در این نمایش  بهره گرفته شود چراکه به این شکل فضا برای مخاطبی که با این فرهنگ و موضوعات درگیر است، ملموس‌تر خواهد بود.

این کارگردان ضمن بیان اینکه این نمایش را با گروه جوانی از هنرمندان آغاز کردیم و تمرینات آن حدود 2 ماه به طول انجامید، تصریح کرد: شرایط امروز تئاتر منجر به آن شده که هنرمندان مشغول در این حرفه، مشغله‌های بسیار دیگری دارند و هماهنگی تمرینات و اجراها با آن‌ها بسیار دشوار است. از این روی بسیاری از گروه‌ها به سراغ آثار نمایشی با دو یا سه بازیگر می‌روند و اثر نمایشی با مدت زمان کوتاهی را به روی صحنه می‌آورند. به عقیده من این تئاتر نیست چرا که باید در دل یک نمایش از همه هنرها استفاده شود. به نظرم نمایش باید دارای موضوع، رنگ، نور، موسیقی، پرسوناژهای متعدد و ... باشد.

عبدالرضا اکبری در پایان صحبت‌هایش گفت: تولید یک اثر نمایشی در این روزها بسیار دشوار است. نمایش "زن نیک ایالت سچوان" را با جیب خالی و بدون کوچکترین حمایتی روی صحنه آوردیم و چشمان‌مان به گیشه، حمایت و استقبال مردم است تا اقبال آن‌ها انگیزه‌ای شود برای ادامه تولید آثار نمایشی بعدی.

در خلاصه داستان این اثر نمایشی آمده است: چند تن از مقامات ایالت سچوان به یک محله فقیرنشین می‌روند در مواجهه با آدم‌ها در می‌یابند که مهر و محبت و نیکی از میان آنها پر کشیده است، تنها کسی که به آنها کمک می‌کند زن گل‌فروش محله است، آن‌ها در ازای اینکار اندکی پول به او می‌دهند تا مغازه‌ای راه‌اندازی کند و به نیکی‌هایش ادامه دهد اما سیل آواره‌های دور و نزدیک او را به عرصه ورشکستگی می‌کشاند.

بازیگران این نمایش محمود راسخ‌فر، پندار اکبری، فریبا دستوار، امیرحسین انصافی، میلاد رمضانی، رامین مسیبی، شکوفه حیدریان، عرفان اکبری، فاطمه نوری، نازنین تبریزی، مینا خدابخشی، اهورا پوراسکندریان، صدرا معمر، مبین دودانگی، میلاد صفوی، سجاد قربانی، امیرحسین مصدق، حسام رنجبر، ترمه منصوری، ترلان منصوری و آروین عباسی هستند.

دیگر عوامل نمایش "زن نیک ایالت سچوان" عبارتند از: سرپرست گروه کارگردانی: پندار اکبری، برنامه ریز و دستیار اول کارگردان: مسعود احمدی، دستیاران کارگردان: عرفان اکبری و پریسا مرادیان، منشی صحنه: تانیا زارع، نوازنده ویولن: امیرمحمد شاه میری راد، نوازنده ترومپت: علی محمد کشوری، نوازنده گیتار: کاوه جوان رویی، نوازنده کاخن: سینا صمیمی، تنظیم کننده: حامد بیوادی، سرپرست: سهیل اطیابی، گروه کر: صبا دلداده، محمد حقیقی، شایان عدالت منش، مهراوه موسوی و فرناز ساحری، طراح صحنه و لباس: پندار اکبری، مدیر صحنه: شیدا رزم شعار، دستیاران صحنه: میلاد صفوی، سجاد قربانی و حسام رنجبر، دستیاران لباس: فاطمه نوری و سارا فاتحی، گریم: ملینا حمیدی و مریم خوشرو، طراح پوستر وبروشور: علیرضا خدا مرادی، عکس: محسن بیده، گرافیک تبلیغات مجازی: پریا رضوانی، مدیران رسانه ای: سید صادق سیادت و محسن بیده، مدیر تولید: مبین دودانگی و دستیار تولید: مجتبی رفیعی.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.