سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "پادشاه می‌میرد" اثر اوژن یونسکو با ترجمه سحر غلامی و محمد فاتحی و کارگردانی محمد فاتحی از 14 آذرماه ساعت 21 در سالن اصلی تماشاخانه دیوار چهارم روی صحنه است و بازیگران این اثر نمایشی که روایتگر دقایق پایانی و زوال یک پادشاه است؛ مجید اقبالی، الهه فربدزاده، یاسمین بنیادی، علی علیایی، محسن بخشی و سمیه خواجوند هستند.

محمد فاتحی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره انتخاب و اجرای این اثر از یونسکو گفت: پیش از این نمایش "قاتل بی‌مزد" از اوژن یونسکو را به صحنه آورم. "برانژه" شخصیتی است که در 4 نمایشنامه؛ "کرگدن"، "عابر هوایی"، "قاتل بی‌مزد" و "پادشاه می‌میرد" یونسکو حضور دارد و این 4 نمایشنامه مکمل یکدیگر هستند و در آن‌ها بخشی از وجود انسان به نمایش گذاشته می‌شود.

او همچنین در ادامه اضافه کرد: برانژه در نمایشنامه "پادشاه می‌میرد" شخصیت پادشاه دیکتاتور این اثر است که ساعت پایانی عمر خود را می‌گذراند. دستورات این پادشاه تا روز پیش از مرگش عین به عین اجرا می‌شود اما در این ساعات فرمانش پیش نمی‌رود. جمعیت کشور او پیش از مرگ این پادشاه مهاجرت کردند و اندکی از آن‌ها در کشور ماندند که این موضوع نشان از ساعات پایانی عمر برانژه دارد.

این کارگردان درباره سبک و شیوه اجرایی نمایش "پادشاه می‌میرد" خاطرنشان کرد: زمانی‌که زبان ترجمه بر این نمایشنامه قالب شد بنا به فرهنگ ما این اثر تبدیل به تراژدی کمدی شد. این نمایشنامه را به سه بخش تقسیم کردم که بخش نخست برخوردی تراژیک با واقعه مرگ پادشاه دارد. سعی من بر این بود تا این نمایش را به شیوه تراژدی کمدی با رگه‌هایی از گروتسک اجرا کنم.

فاتحی درباره طراحی صحنه نمایش "پادشاه می‌میرد" عنوان کرد: در طراحی صحنه این نمایش از میان فضای کلاسیک و مدرن اثر، فضایی انتزاعی را ایجاد کردم. صحنه شیب‌‌داری را در نظر گرفتم که نشان از سقوط و تزلزل دارد و صحنه‌ای متعادل را که هنوز ویران نشده و شاید در آستانه ویرانی قرار دارد. طراحی صحنه این نمایش مفهومی است که در قالب اثر معنی پیدا می‌کند.

او در خصوص موسیقی نمایش "پادشاه می‌میرد" اظهار کرد: موسیقی‌های نمایش انتخابی است و ابتدا سعی‌مان بر این بود تا از موسیقی آشنای ایرانی در این نمایش استفاده شود چراکه در پیشینه تاریخی کشور ما نیز این شخصیت‌ها دیده می‌شدند اما به دلایلی این امر میسر نشد و تلاش کردیم موسیقی خصوصا در بخش اول شکل و شمایلی ایرانی داشته باشد، براین اساس از موسیقی‌های آهنگسازی ایرانی با استفاده از عناصر ایرانی در اثرش استفاده کردیم.

محمد فاتحی در پایان صحبت‌هایش تصریح کرد: تمرینات این نمایش 6 ماه به صورت مدون به طول انجامید و در این میان بازیگرانی به گروه اضافه شدند و برخی به دلایلی گروه را ترک کردند.

دیگر عوامل نمایش "پادشاه می‌میرد" عبارتند از: تهیه کننده: سحر کربلای غلامی، دستیار کارگردان: هادی تدین، طراح دکور: محمد فاتحی، طراح پوستر: مهدی فاحی و روابط عمومی: وحید اسدزاده.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیکت تهیه کنند.