سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "بنگاه تئاترال" به نویسندگی علی نصیریان و کارگردانی نسیم تاجی از 19 آذرماه ساعت 18 در تماشاخانه سنگلج روی صحنه است و بازیگران این اثر نمایشی؛ هادی شیرمحمدی، محمد پاکدل جوان، مجتبی قربانی، مهرداد باقری، رضا نعمتیان، درسا جهانگیری، لیلا ارجمند پیوند و حامد سوری هستند. نمایش "بنگاه تئاترال" سال گذشته در هجدهمین جشنواره نمایش‌های آئینی سنتی در پلاتو اجرا مجموعه تئاترشهر روی صحنه آمده است.

نسیم تاجی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره اجرای این اثر از علی نصیریان گفت: آگاهی و پژوهش در زمینه نمایش‌های ایرانی از علاقمندی‌‌های من است. متاسفانه این گونه نمایشی با وجود فضای گسترده‌ای که دارد کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد و کمتر از آن صحبت می‌شود.

او همچنین در ادامه افزود: به واسطه این علاقمندی روی متن‌های مختلف پژوهش‌هایی را انجام می‌دهم. نمایشنامه "بنگاه تئاترال" از متون مورد علاقه ‌من است هر چند که نمایشنامه "بلبل سرگشته" نوشته آقای علی نصیریان نیز اثر فوق‌العاده‌ای است اما از آنجا که این متن تاکنون تعدد اجرا داشته است به سراغ "بنگاه تئاترال" رفتم که پس از انقلاب کمتر روی صحنه آمده است.

این بازیگر و کارگردان نمایش‌های ایرانی درباره تغییراتی که در اجرای عمومی این نمایش به نسبت اجرای آن در جشنواره صورت گرفته است، یادآور شد: عمده‌ترین تفاوت محل اجراست که این نمایش از یک سالن بلک باکس به قاب عکسی منتقل شده است. از دیگر تفاوت‌ها تغییر جزئی چند صحنه است که در راستای اجرای مجدد، این صحنه‌ها به روز شده است.

تاجی ضمن بیان اینکه نمایش "بنگاه تئاترال" سبک و شیوه‌ای ایرانی دارد، خاطرنشان کرد: این نمایش با شیوه تخت حوضی، سیاه بازی و چند شکل دیگر نمایش ایرانی اجرا می‌شود. در اجرای این نمایش زن‌پوشی، صحنه‌های پرده‌خوانی و شمه‌هایی از نقالی دیده می‌شود.

او درباره طراحی صحنه این نمایش اظهار کرد: صحنه این نمایش خالی است که این موضوع دارای مفهوم است. این خلاء نشان از فقر و فراموشی نمایش‌های تخت حوضی است و اتفاقات این نمایش نیز به این جریان اشاره دارد. این اتفاقات رویکرد من است و متن نمایش چنین رویکردی ندارد.

نسیم تاجی درباره موسیقی‌های نمایش "بنگاه تئاترال" تصریح کرد: کمانچه و تنبک به صورت زنده در صحنه نواخته می‌شود. موسیقی نیز به شکل پلی بک در بدو ابتدای نمایش پخش می‌شود که نوستالژی برای مخاطب دارد. ورود تماشاگر با صدای مرحوم مرتضی احمدی همراه است که این مسئله ادای احترامی است به همه هنرمندانی که نمایش ایرانی کار کرده‌اند و یا در ایران، نمایشی را روی صحنه آورده‌اند.

این کارگردان در پایان صحبت‌هایش اظهار کرد: نمایش ما چهره شناخته شده ندارد اما امیدوارم از بلیت ارزانی که دارد، از سوی مخاطبان مورد حمایت قرار گیرد چراکه این اثر نمایشی تا زمانی‌که به مرحله اجرا برسد گذرگاه‌های سخت و دشواری را طی کرده است.

در خلاصه داستان نمایش "بنگاه تئاترال" آمده است: داستان عده‌ای مطرب که از ترس وروره جادو در اندرونی پنهان شده‌اند آنها برای گذاران زندگی دست به کار می‌شوند.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: نوازدگان؛ کمانچه: یاسر بیات، تنبک: احسان محمدی، طراح لباس: مهسا امیری و طراح صحنه و نور: مریم حیدری.

علاقمندان می‌توانند بلیت نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.