سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "مردی به نام اوهه" که نمایشنامه آن را اسلامیر مروژک با عنوان "شهادت پیوتر اوهه" نگاشته است با ترجمه نوید ادیبی‌فرد به کارگردانی بهرام سروری‌نژاد از 18 آذرماه ساعت 21 در سالن شماره یک عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه رفت. بازیگران این نمایش علی فروتن، حمید گلی، سامان توحیدی، شایان خدامی، محمدجواد ذوالقدر، آتوسا راستی، عسل سادات‌اصفهانی، بهرام سروری‌نژاد، هورداد سروری‌نژاد، محمدرضا قلمبر، کامیار محبی و ندا نوری هستند.

بهرام سروری‎‌نژاد در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره اجرای این نمایشنامه گفت: این اثر را برای پایان‌نامه مقطع کارشناسی روی صحنه آوردم و پس از گذشت دو سال، آن را سال 88 در تالار مولوی اجرا کردم اما از آنجا که در آن زمان این اثر را در مدت کوتاه و با عجله آماده کردم چندان از اجرای آن رضایت نداشتم و بنابراین از آن سال منتظر شرایط بهتری بودم تا این نمایش را مجدد به صحنه آورم. از جذابیت‌های این نمایش برایم فضای کمدی و گروتسک آن است.

این بازیگر تئاتر ضمن بیان اینکه محتوا و شکل نمایشنامه بسیار برایم جذاب است و براین اساس تصمیم به اجرای آن گرفتم، خلاصه داستان نمایش را اینگونه توضیح داد: در منزل مردی به نام پیوتر اوهه، اتفاق عجیب و غریبی می‌افتد. ببری در لوله‌ حمام پیدا می‌شود! این خبر توسط کارمند رسمی به خانواده داده می‌شود و این تازه آغاز ماجراست. اقشار مختلف جامعه از این اتفاق سواستفاده می‌کنند تا جایی‌که برای تفریح یک مهاراجه منزل اوهه را تبدیل به جنگل و سیرک می‌کنند. 

او با اشاره به اینکه در اجرا چندان وفادار به نمایشنامه نبوده‌ام عنوان کرد: در اجرای پیشین این اثر، از ترجمه دکتر محمدرضا خاکی استفاده کردم اما از آنجا که استفاده از آن ترجمه در اجرای مجدد نمایش میسر نشد، نمایشنامه توسط آقای نوید ادیبی‌فرد ترجمه شد و ایشان مجوز تغییرات در اثر را صادر کردند. بخش‌هایی از نمایشنامه را حذف و بخش‌هایی از آن به شعر تبدیل شد و درجاهایی دیالوگ‌هایی تغییر یافت. نام نمایشنامه را نیز از "شهادت پیوتر اوهه" به "مردی به نام اوهه" تغییر دادم.

سروری‌نژاد با بیان ینکه تمرینات این اثر سه ماه به طول انجامید، درباره سبک و شیوه اجرایی نمایش "مردی به نام اوهه" یادآور شد: این نمایش فضایی گروتسک دارد که از انواع کمدی است. تضاد و عناصر متجانس در این نمایش منجر به ایجاد موقعیتی مضحک در این اثر شده و این مسئله مخاطب را به تفکر وامی‌دارد و کمدی این نمایش صرفاً به منظور خنداندن، نیش و کنایه کاربرد ندارد. تلاش‌مان بر این بوده تا جنس بازی‌ها، میزانس و دیگر عناصر در کنار یکدیگر و در یک راستا باشد.  

این کارگردان درخصوص طراحی صحنه این اثر نمایشی خاطرنشان کرد: این نمایش طراحی صحنه رئالیستی ندارد و همچنین طراحی همراه با رنگ و لعاب نیست اما شخصیت‌هایی که به منزل اوهه وارد می‌شوند به شدت متفاوت و رنگی هستند. شخصیت‌ها فانتزی و کاریکاتوری هستند که این مسئله در گریم، لباس و جنس بازی‌ها نیز لحاظ شده است.

بهرام سروری‌نژاد درباره موسیقی نمایش "مردی به نام اوهه" گفت: موسیقی این نمایش به صورت زنده نواخته می‌شود و از سازهای گیتار الکتریک، ساکسیفون، سینتی سایزر و کیبورد در آن استفاده شده و افکت‌ها نیز از همین طریق نواخته می‌شود.

او در پایان صحبت‌هایش عنوان کرد: علاقمندم تا تماشاگران به تماشای این نمایش بنشینند و آن را نقد کنند. در این اثر از هنرمندان تئاتر شناخته شده استفاده شده است هرچند که آنها چهره‌هایی نیستند که مخاطبان برایشان هزینه‌های هنگفت کنند. علی فروتن و حمید گلی از هنرمندان شناخته‌ شده عرصه تصویر و تئاتر کودک هستند که به آثار بزرگسال روی آورده‌اند نیز در این نمایش حضور دارند.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: طراح صحنه: سارا پژمانفر، طراح لباس: نرگس روشن، طراح گریم: سمیه فراهانی، طراح پوستر: امسن جعفری، گیتار الکتریک: امیرحسین محمدخانی، ساکسفون و ساخت قطعات باکلام: گلنوش حمیدی، سینت سایزر و افکت: سیاوش نوروزی، شاعر: ساغر مختاری ، مدیر اجرا: ساغر مختاری، دستیاران کارگردان: سینا شجاعی و حنا کاظمی، منشی‌صحنه و برنامه‌ریز: عسل سادات اصفهانی، مشاور تبلیغات: محمد قناعتی، مدیر روابط عمومی: سمیه زمانی، عکاس: امیر خدامی و ساخت تیزر: امسن جعفری و گلنوش حمیدی (آنتراکت استودیو).

علاقمندان به تماشای این نمایش می‌توانند بلیت آن را از سایت تیوال تهیه کنند.