سرویس تئاتر هنرآنلاین، نمایش "فاندو و لیز" اثر فرناندو آرابال، ترجمه ایرج انور به کارگردانی هوشمند هنرکار از 16 آذرماه ساعت 18 در سالن چهارسو مجموعه تئاترشهر روی صحنه است و بازیگران این اثر نمایشی پرستو کرمی، میثم یوسفی، مهناز غمخوار، علی طاهری و سیاوش خادمحسینی هستند. هوشمند هنرکار پیش از این نمایش "فاندو و لیز" را از 29 مهرماه تا 4 آبان ماه در خانه نمایش مهرگان اجرا کرده است و اجراهای این اثر نمایشی به دلیل اختلافاتی میان گروه و مدیریت این مجموعه خاتمه یافت.

هوشمند هنرکار در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره انتخاب این نمایشنامه به منظور اجرا گفت: حدود بیست سال است که قصد دارم این اثر را روی صحنه آورم و چند نوبت نیز به این هدف نزدیک شدم اما از آنجا که امکانات اجرای آن به دلایلی فراهم نشد از آن صرف‌نظر کردم. اما این اواخر اجرای این نمایش دغدغه بیشتری در من ایجاد کرد.

او در ادامه افزود: به نظر من اکنون مسائل حاشیه‌ای، خصوصا در خاورمیانه به شرایط و حال و هوای این کار بسیار نزدیک است و بنابراین دغدغه اجرای این نمایشنامه به نسبت گذشته بیشتر در من ایجاد شد.

این کارگردان تئاتر درخصوص فضای این نمایش خاطرنشان کرد: فضای نمایش "فاندو و لیز" بهره‌مند از فضای مدرن پس از جنگ جهانی دوم است که به فضای آثار ابزورد نویسندگانی چون بکت و یونسکو منجر می‌شود. این نمایش ضمن اینکه با آثار این نویسندگان هم‌خانواده است اما بیان و فضای آثار فرناندو آرابال در آن جاری است. این نمایش در گونه تئاتر وحشت و تئاتر ابزورد قرار دارد که مفهومی تخیلی، موهوم و پوچ را دنبال می‌کند.  

او همچنین درخصوص سبک و شیوه اجرایی نمایش "فاندو و لیز" یادآور شد: این نمایش را طبق زمینه‌ای که نمایشنامه می‌دهد با گرامر و شیوه کارگردانی خودم اجرا می‌کنم. از آنجا که از نگارش این اثر حدود 60- 70 سال می‌گذرد آن را با زبان مدرن و زبان خود به صحنه آورده‌ام.

هنرکار درخصوص وفاداری به اصل نمایشنامه اظهار کرد: به اعتقاد من وفاداری باید به فضا و دغدغه نویسنده باشد و تاکنون هر نمایش دیگری را که به روی صحنه آورده‌ام تغییرات گسترده‌ای در آن اعمال کرده‌ام و در این اثر نیز تغییرات کلی در متن و برداشت اجرایی صورت گرفته است.

کارگردان نمایش "زندانی خیابان نواب" درباره طراحی صحنه نمایش "فاندو و لیز" تصریح کرد: در این نمایش نیز به مانند اغلب کارهایی که اجرا کرده‌ام، طراحی صحنه را خودم انجام داده‌ام. در شرایط فعلی تئاتر که اغلب سالن‌ها چند اجرایی هستند بسیاری از ایده‌ها کنار گذاشته می‌شوند و از این روی ما نیز مجبور به استفاده از دکوری پورتابل شدیم که با ایده اولیه متفاوت است. اکنون صحنه فضای خالی دارد که در آن کالسکه و نیمکتی دیده می‌شود و طراحی نور نیز در آن صورت گرفته است و در این فضای خالی همه چیز قاب‌بندی می‌شود.

او در خصوص موسیقی این نمایش عنوان کرد: آوای کلی در این نمایش توسط بازیگر به صورت زنده زمزمه می‌شود و باید گفت موسیقی در این اثر ملودیک نیست و آوایی است. دو قطعه استفاده شده در پایان نمایش نیز خاص و غافلگیرکننده است.

هوشمند هنرکار درخصوص توقف اجرای این اثر نمایشی در خانه نمایش مهرگان تصریح کرد: از آنجا که روند حقوقی در این زمینه در جریان است، طرفین نباید در این خصوص اظهارنظر رسانه‌ای کنند اما از آنجا که طرف مقابل صحبت‌هایی در این خصوص داشته باید بگویم که مدیریت خانه نمایش مهرگان همزمان با اجرای ما و در همان ساعت قراردادی با یک گروه نمایش دیگر منعقد کرده بود که در آینده پس از طی مراحل حقوقی توضیحات مفصلی در این باره خواهم داد.   

او همچنین افزود: با احترام فراوان نسبت به مدیریت تماشاخانه‌های خصوصی که خود و همکارانم در آن نمایشی را روی صحنه آورده‌ایم از خانه تئاتر و مرکز هنرهای نمایشی خواستار آن هستم تا به وضعیت نابسامانی که در برخی از تالارهای نمایشی خصوصی حکمفرماست رسیدگی کنند و آن‌ها به حال خود رها نشوند چراکه این اتفاق منجر به پرونده‌سازی برای هنرمندان می‌شود.

در خلاصه داستان این اثر آمده است: فاندو به همراه نامزد افلیج خود رهسپار شهری به نام تار است. در راه با سه مسافر دیگر همراه می‌شوند...

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: تهیه کننده: گروه تآتر زمان، دستیار کارگردان: محمدرضا حزینی، دستیار دوم کارگردان: ​فاطمه موسایی، طراح لباس: سیما سامانی، طراح دکور: هوشمند هنرکار، طراح گریم: شقایق برهمتی، طراح پوستر: سهیلا علیپور، طراح نور: هوشمند هنرکار، عکاس: ابراهیم حسینی، مدیر روابط عمومی: سمیه علیپور، سرپرست تبلیغات: امیررضا هرمزی و منشی صحنه: شیرین کاظم زاده.

علامندان می‌توانند بلیت نمایش "فاندو و لیز" را از سایت تیکیت تهیه کنند.