به گزارش هنرآنلاین به نقل از ستاد خبری شانزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت،‌ اجراهای آخرین روز از جشنواره مخاطبان بسیاری را برای این آثار جذب کرد و تمامی آثار در روز آخر جشنواره برای برگزیده شدن با یکدیگر رقابت کردند.

تئاتر صحنه‌‌ای "قناسه" به کارگردانی و نویسندگی سجاد بحرانی از مازندران ساعت 15:30 و 18:30 در تماشاخانه سایه بر صحنه رفت.

فاطمه پروا مکرم، بازیگر تئاتر "قناسه" درباره این نمایش گفت: نقش زنی را بازی می‌کنم که دوران کودکی خود را در خرمشهر گذرانده و در دوران نوجوانی عاشق پسر عمویش می‌شود. سنش که بیشتر می‌شود به سوریه می‌رود و در آنجا یکی از اقوام مادرش خواستگار وی می‌شود و ازدواجشان صورت می‌گیرد، چندسال بعد همسر و بچه‌اش در جنگ سوریه شهید می‌شوند تصمیم می‌گیرد آنجا بماند تا انتقام خانواده‌اش را بگیرد که پسر عمویش به دنبالش می‌آید تا او را به ایران برگرداند که در همین جریان عشقی که بین آن‌ها بوده بر می‌گردد.

تئاتر صحنه‌ای "عند از مطالبه" نمایش دیگری به نویسندگی مرتضی شاه کرم و کارگردانی سامان خلیلیان از تهران بود که ساعت 17:30 و 19:30 در تماشاخانه قشقایی با استقبال چشم‌گیر تماشاچیان به اجرا در آمد.

نمایش، داستان جماعتی را روایت می‌کند که به نحوی در صف و چشم انتظاری رسیدن خبری هستند. این خبر می‌تواند زندگی آنان را دستخوش تغییرات عمده‌ای کند. دستیابی و چشم به راهی این اتفاق همگی را برای قرار گرفتن سریعتر به مقصودشان در یک رقابت محترمانه و سبقت از یکدیگر قرار داده است.

احمد صمیمی، بازیگر تئاتر "عند از مطالبه" درباره اجرای نمایش گفت: نقش یک شهید مفقودالاثر را بازی می‌کنم، شهیدی که تمام بازیگران به دنبالش هستند. در جامعه امروزی به شهدا با ارزش مادی نگاه می‌شود. به نظرم یکی از دلایلی که بعضی‌ها از نمایش های دفاع مقدس دور می‌شوند این است که شهدا را با شعار نشان می‌دهند و با این کار ارزش واقعی شهدا را کم می‌کنیم.

تئاتر صحنه‌ای "عروس" از کرج به نویسندگی سینا شفیعی و کارگردانی محمد اسماعیل زاده نیز ساعت 16 و 19 در تماشاخانه چهارسو بر صحنه رفت.

علی بهرنگی، بازیگر تئاتر "عروس" درباره این نمایش گفت: این نمایش روایت دو برادر نوجوان است که یکی از آن‌ها عاشق فوتبال است و میخواهد به تهران برود و دیگری عاشق است و دوست دارد در شهرشان بماند، این نمایش حکایتی از ماندن و رفتن است.

وی افزود: این نمایش با دکوراسیون نمادشناسی شده اجرا شده‌ است و کلیه اشیاء داخل صحنه،‌ مفهوم خاصی را روایت می‌کند.

نمایش صحنه ای "دهکده هاپو خان" به کارگردانی حسین عالم بخش و نویسندگی زنده یاد ناصر فروغ ساعت 19، 9 در فرهنگسرای گلستان بر صحنه رفت.

این نمایش داستان جنگلی را روایت می‌کند که بزرگ جنگل توسط دیگر اعضای دهکده به سبب پیر شدنش اذیت و طرد می‌شود و مدتی برای بهبود اوضاع خود جنگل را ترک می‌کند، پس از رفتن او اعضای جنگل دچار تزلزل و بحران می‌شوند.

 محمدرضا افروز، مجری نمایش "دهکده هاپوخان" درباره نمایش گفت: 14 عروسک به همراه یک قصه‌گو که شخصیت حقیقی است همراه می‌شوند، کار موزیکال و خروجی کار چندین بحث از جمله احترام به ریش سفید و بزرگتر، خواستن توانستن است و اتحاد و همدلی را مورد توجه قرار می‌دهد، کمتر کسی در عصر معاصر به این ابعاد نفوذ می‌کند چراکه کار نمایشی سخت، مشکل و پر دردسر است اما خوشبختانه اجرای این اثر با موفقیت انجام شد.

وی با اشاره به تجربه حضورش در جشنواره تئاتر مقاومت گفت: اولین بار است در جشنواره شرکت می‌ کنم، به خاطر علاقه و ارادت نسبت  به حسین عالم بخش کار را قبول کردم و اینکه در جشنواره مقاومت کار کودک راه پیدا کند به گونه‌ای تابو شکنی است.

نمایش صحنه‌ای "قدمگاه" به نویسندگی و کارگردانی مهدی سیم ریز و محبوبه پاداش ساعت 16 در تماشاخانه هنر به روی صحنه رفت.

این نمایش روایت مادری است که در روستای اطراف شهر مشهد با گاو خود تنها زندگی می‌کند و چشم به راه پسر خود است که در زمان جنگ به جبهه رفته است.

حسین طاهری، پیشکسوت تئاتر و بازیگر نقش کدخدا نمایش "قدمگاه" در مورد این نمایش گفت: همیشه به دنبال آفرینش، تنش و چالش در نقش‌ها هستم ولی در نقش مثبت همچین چیزی وجود ندارد،‌ چون نمایش مخصوص کودک و‌نوجوان است سعی کردم نقشم را به گونه ای بازی کنم که شیرین باشد و جنگ تلخ به نظر نیاد تا وقتی نمایش تمام می شود کسی افسرده بیرون نرود.

اثر نمایشی "دختران جنگ" اثری خیابانی به کارگردانی فاطمه رادمنش بود که با استقبال فراوان ساعت 15:30 در محوطه تئاترشهر اجرا شد.

کارگردان کار درباره اجرای این اثر گفت: من از به اجرا درآوردن این اثر بسیار خوشحالم و خوشبختانه از کار بسیار استقبال شد و امیدوارم که از آثار خیابانی حمایت شود تا این آثار بتوانند جایگاه واقعی خود را بیابند.

نمایش "خدیجه" اثر دیگری به نویسندگی و کارگردانی داوود براهیمی بود که ساعت 16:15 در محوطه تئاترشهر با استقبال فراوان بر صحنه رفت. این اثر به بیان روایتی از مقاوت زنان در جنگ و اسارت اولین زن ایرانی در جنگ پرداخت.

کارگردان کار درباره اجرای اثر در جشنواره و تاثیرگذاری آن بر ارتقای کیفی آثار گفت: من برای نشان دادن مقاومت زنان ایرانی در جنگ و جنگیدن این قشر در جامعه این اثر را اجرا کردم و امیدوارم که جشنواره از کارهایی با محوریت مقاومت و دفاع مقدس حمایت بیشتری کند. هرچند که تنها حضور جشنواره کافی نیست بلکه باید ادامه دار و با نگاه حمایتی به آثار به حیات خود ادامه بدهد.

نمایش "درها به روی چه کسی باز می‌شوند" به کارگردانی میلاد حسین زاده ساعت 17:30 در محوطه تئاترشهر بر صحنه رفت. این کار مقاومت مردم را در شرایط مختلف نشان می‌داد و به موضوع مقاومت دلیرمردانی پرداخت که برای حفظ جان و آبادی این کشور از جان خود گذشتند.

نویسنده اثر درباره بر صحنه بردن اجرا گفت: خوشحالم که کار در جشنواره حضور دارد. برگزاری چنین جشنواره‌هایی بسیار لازم و ضروری است تا این نوع کارها بتواند در جشنواره متمرکز شوند.

نمایش "هناس" نیز به کارگردانی جلال حسنوند ساعت 18:15 در محوطه تئاترشهر با استقبال بسیار اجرا شد. این کار به تبعات جنگ پس از اتمام و عواقب این مضوع بر آینده کودکان می‌پرداخت و داستان کودکی را روایت کرد که بر اثر گرد و غبارهای موجود از عراق به دلیل مجاورت با این شهر از دنیا رفته بود.

کارگردان کار در این باره گفت: من سال‌های سال است که کار تئاتر خیابانی انجام می‌دهم و برای مردم کار می‌کنم چراکه تمام مخاطبان ما عموم مردم هستند و من امیدوارم جشنواره بتواند کارهایی را برگزیده کند تا به مردم در یادگیری مسایل موثر باشد و باعث رشد بشود.

شانزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت به دبیری امیر نصیربیگی و با همت بنیاد فرهنگی روایت فتح از 6 تا 10 آذرماه در تهران برگزار می‌شود.